How can we help you?

Dlaczego przewoźnik naliczył opłatę dodatkową?

Dopłaty do przesyłek są naliczane przez firmy kurierskie na podstawie wytycznych ustalonych w ich regulaminach i warunkach transportu. Gdy Przewoźnik zweryfikuje nadaną przesyłkę i stwierdzi, że nie zgadza się z wymiarami czy wagą deklarowaną przez zamawiającego lub odbiega od wytycznych, wtedy dolicza opłatę. Jeśli przesyłka została nadana przez nasz serwis, firma kurierska przekazuje informację o dopłacie za naszym pośrednictwem. 

Sytuacje, w których przesyłka może wymagać dopłaty

Dopłata za przesyłkę często pojawia się w sytuacji, kiedy parametry przesyłki zadeklarowane podczas składania zamówienia nie są zgodne ze stanem faktycznym. Zwykle dotyczy to przekroczenia wymiarów lub wagi, jednak przewoźnik może naliczyć dodatkową opłatę za tzw. "element niestandardowy”. Cenniki oraz różnego rodzaju tabele opłat obowiązują w sytuacji, kiedy dana przesyłka jest uznawana za standardową, czyli mieści się w przedziale wagowym i gabarytowym przyporządkowanym do danej ceny. Co istotne, cenniki określają cenę podstawową, bez uwzględniania ewentualnych usług dodatkowych, które mogą być dodatkowo płatne.

Dopłata u przewoźnika zdarza się najczęściej w przypadku przesyłek niestandardowych. Przesyłki niestandardowe są przesyłkami, które z konkretnych względów wymagają specjalnego traktowania:

  • mają wagę lub wymiary przekraczające limity określone przez daną firmę kurierską;
  • cechują się nieregularnym kształtem (np. trójkątnym, okrągłym, kulistym lub cylindrycznym) czy posiadają elementy wystające;
  • zostały spakowane niezgodnie z wytycznymi danego przewoźnika (np. w folię, stretch);
  • zawierają kruchą lub płynną zawartość albo zostały oznaczone naklejkami takimi jak “uwaga szkło”, “ostrożnie” czy “kruche” (wyjątek stanowi usługa “Ostrożnie” Poczty Polskiej, które dedykowana jest delikatnej zawartości przesyłki);
  • ich zawartość stwarza zagrożenie w przewozie (np. grozi uszkodzeniem innych paczek);
  • mają wagę większą niż 30 kg (niektórzy przewoźnicy pozwalają na wysłanie standardowych paczek o wadze 31-32 kg).

Wszystkie te cechy powodują, że taka paczka nie może być automatycznie sortowana. Trzeba ją sortować ręcznie, a to podnosi koszty obsługi. Również magazynierzy oraz kurierzy muszą poświęcić takiej paczce więcej uwagi, co oznacza wyższe koszty i stąd pojawia się dopłata za paczkę niestandardową. W przypadku błędnego wyliczenia wagi i wymiarów przesyłki, firma kurierska może doliczyć dopłatę po zakończeniu realizacji zlecenia. Kwota jest bezpośrednio doliczana przez przewoźników, serwis Furgonetka otrzymuje jedynie informację o należności i przekazuje ją klientowi.

W większości firm kryteria klasyfikacji paczek jako niestandardowe są dość podobne, jeśli chodzi o wymiary i wagę, ale występują tutaj niewielkie różnice. Jeśli chodzi o długość, za niestandardową przesyłkę poszczególne firmy uznają paczki o długości przekraczającej np. w:

  • DHL, InPost Kurier, Pocztex – 120 cm
  • DPD, FedEx  – 150 cm 
  • GLS, Meest, Ambro - 200 cm


Oczywiście również przesyłki niestandardowe mają limity i jeśli Twoja przesyłka będzie dłuższa niż maksymalna długość tolerowanej przez daną firmę przesyłki niestandardowej, to kurier może odmówić przyjęcia takiej paczki.

Dlaczego firmy kurierskie stosują ograniczenia gabarytowe?

Limity wagowe i limity dla wymiarów przesyłek nie są kwestią przypadku. Wynikają z kilku ważnych powodów, między innymi z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa transportu, w tym bezpieczeństwa: kuriera, pozostałych uczestników ruchu drogowego oraz innych przesyłek, które podróżują wspólnie w przestrzeni ładunkowej.

Każdy samochód transportujący przesyłki kurierskie może być obciążony wyłącznie do konkretnej wagi (DMC). Dodatkowo im mocniej obciążony jest samochód, tym więcej spala paliwa, a więc wzrastają koszty jego eksploatacji, a tym samym koszty całego biznesu. Ważne jest także rozmieszczenie paczek – np. jedna nie może uszkadzać drugiej, a cięższe nie mogą leżeć na lżejszych. Kolejną kwestią jest też wspomniane wcześniej automatyczne sortowanie. Zastosowanie sorterów obsługujących paczki standardowe jest tańsze niż zatrudnienie personelu, który ręcznie sortuje paczki niestandardowe.

Warto mieć również świadomość, ze w przypadku nadania przesyłki przekraczającej dopuszczalne limity wagowe lub wymiarowe, oprócz naliczenia dopłaty firma kurierska może zadecydować o zaniechaniu transportu i zwrócić przesyłkę do nadawcy.

Jak wysyłać paczki, by unikać dopłat?

Pamiętaj, że dopłata do przesyłki kurierskiej występuje zwykle wtedy, kiedy ta przesyłka nie spełnia standardowych norm określonych przez danego przewoźnika, bo jest np. za długa lub zapakowana niezgodnie z wytycznymi przewoźnika. Pamiętaj, by sprawdzić, czy część przedmiotów da się rozkręcić i tym samym zmniejszyć rozmiary paczki, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo wysyłanych elementów. Niestety w przypadku dużej wagi niewiele da się zrobić, a jedyne, co może ograniczyć koszty, to porównanie oferty różnych firm kurierskich i wybranie tej najtańszej.

Korzystając z możliwości zamówienia kuriera przez serwis Furgonetka.pl, weź pod uwagę, że to na Nadawcy paczki spoczywa obowiązek jej zmierzenia, zważenia oraz poprawnego zapakowania i zabezpieczenia w transporcie. Jeśli między deklarowanymi a faktycznymi wymiarami czy wagą pojawią się rozbieżności, będzie trzeba do takiej przesyłki dopłacić. Przed skorzystaniem z oferty danej firmy kurierskiej warto sprawdzić regulamin oraz zasady pakowania, jakie w niej obowiązują, a także limity dla konkretnych przesyłek, co pozwoli uniknąć dopłat. 

Czasami też rozdzielenie przesyłki na dwie paczki będzie tańsze niż skorzystanie z opcji przesyłki niestandardowej, co również warto rozważyć. 
Jeśli chcesz ograniczyć koszty związane z wysyłką kurierską, najlepiej będzie porównać usługi kurierskie na stronie Furgonetka.pl i w opcji wysyłki w razie potrzeby od razu zaznaczyć, że chodzi o paczkę niestandardową, dlatego że niepodanie takiej informacji wcale nie spowoduje, że będzie można uniknąć dodatkowych kosztów.

Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w artykule na blogu.  

Was this article helpful?
Thank you for the feedback.

0 / 280

Thank you for the feedback.
Thank you for the suggestion.

Contact us

Our Customer Service Department works from Monday to Friday 8:00 - 16:00.

What do you want to ask about?

You can check the shipping price yourself in the Pricelist. If you have additional questions, please provide the exact weight and dimensions (length, width, height) of the parcel and postal code of the sender and recipient.
If you plan to send more packages, ask for an offer. A message with this topic will go to the sales department.

Add next attachment (optional)
or drag here
Select files from disk. You can upload 10 files up to 5 MB each. Allowed file extensions: jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip, rar

If your case concerns specific shipments, please provide their numbers. You can skip the field in case of general questions.

Could not attach files:

You can upload 10 files up to 5 MB each. Allowed file extensions: jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip, rar

Drop files to attach them

You can upload up to 10 files in jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip or rar format with a maximum size of 5 MB each.

Call us if you have a company account and prefer telephone contact.

If you have a private account, use the contact form above.

Furgonetka uses cookies files. By using the website you agree to their storage. I accept