Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/02/07
Sezon jesienno-zimowy to czas, kiedy pogoda wymusza na nas zmianę opon z letnich na zimowe. Ostatnio coraz popularniejsza staje się ich wysyłka za pośrednictwem firm kurierskich. Jest to nie tylko wygodna opcja, ale również tania. Jeśli i Ty planujesz szybko i wygodnie nadać opony przesyłką, zobacz, jak się do tego przygotować. Podpowiadamy, jak prawidłowo zapakować całość i jak wysłać opony kurierem.
Spis treści
Jak wysłać opony kurierem?
Przygotowując opony do wysyłki kurierem, należy przede wszystkim pamiętać o tym, aby były suche i dokładnie wyczyszczone. Nie mogą one narażać innych przesyłek w transporcie na zabrudzenia czy uszkodzenia.
Oprócz tego niezwykle ważne jest odpowiednie zapakowanie opon. Firmy kurierskie mają swoje wytyczne dotyczące tego procesu. I choć w dużej mierze zasady te są podobne, trzeba je dokładnie poznać i przestrzegać, aby uniknąć ewentualnego zakwalifikowania paczki jako przesyłki niestandardowej lub nawet odmowy przyjęcia do transportu.
O tym, jak wysłać opony kurierem i jak odpowiednio przygotować taką przesyłkę u poszczególnych przewoźników, przeczytasz poniżej.
Jak zapakować opony do wysyłki firmą DPD?
DPD ma jasno sprecyzowane zasady pakowania opon. Jeśli wysyłasz opony przesyłką krajową, to DPD wymaga, aby każda opona była zapakowana pojedynczo i owinięta taśmą. Etykieta powinna być naklejona na taśmie w taki sposób, aby nie powstały zagięcia lub pofalowania, a kod kreskowy ma znajdować się na rancie opony. Poprawnie zapakowana opona powinna wyglądać tak, jak na poniższym zdjęciu.
Więcej informacji o tym, jak zapakować oponę, wysyłając ją firmą DPD, możesz znaleźć w specjalnie przygotowanej instrukcji pakowania opon DPD. Zobaczysz tam również przykłady źle zapakowanych opon. Dzięki temu dowiesz się, jakich schematów nie powielać, aby uniknąć odmowy przyjęcia Twojej przesyłki przez kuriera.
Jak zapakować felgi i koła?
Jeśli chcielibyście wysłać same felgi, to ze względu na ich wrażliwość należy je zapakować pojedynczo lub po dwie sztuki w kartony tekturowe z zabezpieczeniem w środku. Natomiast w przypadku wysyłki całych kół (opony + felgi), również pakuje się je w dobrze zabezpieczone w środku kartony, ale maksymalnie po jednej sztuce na paczkę. Dodatkowo przesyłka zawierająca w środku koło jest traktowana przez DPD jako przesyłka niestandardowa.
Jak zapakować opony do wysyłki międzynarodowej DPD?
Firma DPD ujednoliciła zasady pakowania opon dla transportu krajowego i międzynarodowego. Dlatego też, jeśli planujesz wysłać opony za granicę, skorzystaj z zasad określonych we wspomnianej instrukcji od przewoźnika.
W skrócie, dobrze zapakowana opona w transporcie międzynarodowym powinna:
- być pakowana pojedynczo
- być owinięta taśmą (owijką)
- mieć etykietę adresową (nie zakrytą taśmą) naklejoną na rancie opony w taki sposób, aby nie powstawały na niej zagniecenia lub pofalowania (zwłaszcza w obrębie kodu kreskowego)
Jak zapakować opony do wysyłki firmą Pocztex?
Szczegółową instrukcję prawidłowego pakowania opon przedstawiła również firma Pocztex. Wysyłając paczkę za jej pośrednictwem, opony należy pakować pojedynczo (przesyłka standardowa) lub maksymalnie po dwie sztuki, ułożone jedna na drugiej (przesyłka niestandardowa).
Opony trzeba owinąć taśmą, a na nią nakleić etykietę adresową w taki sposób, aby na jej powierzchni nie powstały zniekształcenia lub wgłębienia, zwłaszcza w obrębie kodu kreskowego. Pamiętaj przy tym, że kod kreskowy powinien znajdować się na rancie opony lub ewentualnie na jej bieżniku. Tak jak widać to na poniższym obrazku.
Więcej informacji o prawidłowym pakowaniu opon dla usługi kurierskiej Pocztex znajdziesz w przewodniku Pakowanie opon.
Jak zapakować opony do wysyłki firmą UPS?
Opony możesz również wysłać bez problemu firmą UPS, jednak w tym przypadku należy pamiętać, że jest to przesyłka niestandardowa.
Aby poprawnie zapakować oponę, należy przykleić szeroki pas taśmy samoprzylepnej przez jej środek. Następnie trzeba owinąć całą oponę w taki sposób, aby taśma przykleiła się do siebie. Etykietę adresową należy przymocować do taśmy na bieżniku opony i zakleić ją przezroczystą taśmą.
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz na stronie internetowej UPS w centrum pomocy, gdzie opisane zostały wskazówki dot. pakowania przedmiotów o nieregularnych kształtach.
Jak zapakować opony do wysyłki firmą FedEx?
Kolejną firmą kurierską, która określiła swoje wytyczne, jest FedEx. W tym przypadku jako wysyłka standardowa będą traktowane wyłącznie opony do samochodów osobowych, dostawczych oraz innych pojazdów o rozmiarze do 17 cali. Wszystko to przy założeniu, że ich zewnętrzna średnica nie przekracza 700 mm. Opony powinny być pakowane pojedynczo lub podwójnie o wadze nieprzekraczającej 35 kg.
Opony do wysyłki firmą FedEx możesz zapakować na jeden z czterech sposobów:
1. Okrągła pokrywa tekturowa – powierzchnie opony powinny być zakryte (od góry i od dołu) okrągłymi pokrywami kartonowymi z otworami ułatwiającymi przenoszenie. Pokrywy należy zabezpieczyć i przymocować taśmą polipropylenową w taki sposób, aby nie zasłaniała ona etykiety adresowej.
2. Pojedynczy pas kartonowy – opona powinna być owinięta pojedynczym arkuszem kartonu odpowiedniej długości oraz zabezpieczona taśmą polipropylenową. W tym przypadku również należy pamiętać o tym, aby taśma nie zakrywała etykiety adresowej.
3. Folia termokurczliwa – struktura zewnętrzna ofoliowanej opony powinna być gładka, gdyż umożliwia to sortowanie paczki przez przenośnik automatyczny. Etykietę adresową należy nakleić na ostatniej warstwie folii na zewnętrznej krawędzi opony.
4. Folia stretch – oponę należy owinąć folią typu stretch odporną na rozdarcie. Folia powinna pokrywać co najmniej 3/4 jej powierzchni. Po obu stronach przesyłki powinny znaleźć się otwory w folii ułatwiające przenoszenie opony. Etykietę adresową należy nakleić na płasko.
Więcej informacji i uwag dotyczących pakowania opon wysyłanych za pośrednictwem firmy FedEx znajdziesz w poradniku pakowania opon.
Jak zapakować opony do wysyłki DHL?
Firma kurierska DHL również określiła konkretne zasady dot. pakowania opon na potrzeby wysyłki. Przewoźnik jako przesyłkę standardową przyjmuje pojedyncze opony o średnicy mniejszej lub równej 60 cm i wadze do 31,5 kg bez felg. Pakunek składający się z dwóch opon jest klasyfikowany jako przesyłka niestandardowa.
W swoich wytycznych firma DHL określa cztery metody poprawnego przygotowania paczki z oponą (opony zapakowane w inny sposób zostaną potraktowane jako przesyłki niestandardowe lub nieprzyjęte do transportu):
1. Opona bez opakowania – oponę należy owinąć taśmą klejącą, a następnie nakleić na nią etykietę adresową w taki sposób, aby kod kreskowy znajdował się na rancie opony. Cały kod kreskowy musi być widoczny od strony otworu na felgę.
2. Opona opakowana w karton – oponę trzeba owinąć pojedynczym arkuszem kartonu odpowiedniej długości lub zakryć powierzchnie opony od góry i od dołu okrągłymi pokrywami kartonowymi. Następnie należy zabezpieczyć całość taśmą polipropelynową, co uniemożliwi wysunięcie się opony, oraz nakleić etykietę adresową na największej przestrzeni przesyłki (jak na zdjęciu).
3. Jedna lub dwie opony opakowane w folię stretch – w przypadku wysyłki dwóch opon, należy ułożyć je równo jedna na drugiej. Następnie z użyciem folii stretch trzeba stworzyć wytrzymała warstwę, która zabezpieczy przesyłkę w transporcie, a na koniec – nakleić etykietę na płasko zgodnie z przykładem na zdjęciu.
4. Dwie opony zapakowane razem – dwie opony trzeba połączyć taśmą polipropylenową przynajmniej w trzech miejscach, a następnie owinąć je taśmą klejącą lub arkuszem kartonu odpowiedniej długości. Na koniec należy nakleić etykietę adresową na taśmę w taki sposób, aby kod kreskowy znajdował się na rancie opony lub na największej przestrzeni kartonu.
Jak przygotować felgi do wysyłki DHL?
Z firmą kurierską DHL możesz także wysłać pojedyncze felgi. Zostaną one potraktowane jako przesyłka standardowa w sytuacji, gdy będą zapakowane w pudełko kartonowe o regularnych kształtach, o najdłuższym boku mniejszym lub równym 60 cm i wadze do 31,5 kg.
Więcej informacji dot. wytycznych od firmy DHL znajdziesz w specjalnie przygotowanej Instrukcji prawidłowego pakowania opon i felg. Zobaczysz tam m.in. przykłady pakunków, których przewoźnik nie przyjmuje do transportu, a także przeczytasz informacje, w jakich przypadkach kurier może odmówić odbioru Twojej przesyłki z oponami.
Jak zapakować opony do wysyłki InPost?
Wysyłkę opon możesz również śmiało zrealizować z przewoźnikiem InPost. Firma kurierska określiła kilka prostych wytycznych (opublikowanych w Poradniku pakowania przesyłek) dot. odpowiedniego przygotowania paczki.
Zgodnie z zasadami, opony należy zapakować w folię lub w inny rodzaj tworzywa pakunkowego. Przewoźnik dopuszcza także możliwość użycia folii stretch. Maksymalna liczba opon, które mogą wejść w skład jednej paczki, wynosi dwie sztuki (do rozmiaru opony 15 cali, bez felg).
Jeśli wysyłasz dwie opony, musisz stworzyć połączony zestaw. Komplet opon powinien być ostreczowany oraz zbindowany lub sklejony taśmą klejącą w taki sposób, aby nie dało się rozdzielić obu opon.
Takie opony bez felg, których rozmiar nie przekracza 15 cali i są wysyłane bez kartonu, stanowią wyjątek od definicji Paczki Niestandardowej (są traktowane przez przewoźnika jako przesyłka standardowa).
InPost umożliwia ponadto wysyłkę opon z felgami lub opon o rozmiarze powyżej 15 cali. Tego rodzaju elementy należy jednak nadawać pojedynczo. Maksymalne dopuszczalne wymiary opony wynoszą 20 cali (z uwzględnieniem max. wymiarów dla poszczególnych usług InPost). W tym wypadku przesyłka uznawana jest za paczkę niestandardową.
Jak wysłać opony kurierem? Podsumowanie
Mam nadzieję, że choć trochę pokazaliśmy Ci, jak przygotować opony do wysyłki kurierem. Jeśli będziesz trzymać się wytycznych, to wszystko powinno pójść bez problemów. Szczegółowe informacje zawsze możesz znaleźć w centrum pomocy na naszej stronie w temacie Jak zapakować przesyłkę.
Wysyłkę opon możesz zrealizować szybko i bez wysiłku za pośrednictwem naszego serwisu Furgonetka. Aby nadać przesyłkę, wystarczy wybrać przewoźnika, wypełnić krótki formularz i opłacić transport dogodną formą płatności. A to wszystko wygodnie, w całości przez internet.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock
Pierwsza publikacja artykułu: 7 / 12 / 2017