Zamówiłeś online coś, co okazało się być nietrafione czy niedopasowane pod względem rozmiaru? Zakupy internetowe są dzisiaj całkowicie bezpieczne z uwagi na fakt, że kupującemu przysługują liczne prawa, w tym możliwość odstąpienia od umowy – zwrotu towaru czy jego reklamowania. W tym artykule podpowiemy, jak wyglądają procedury zwrotów w sklepach internetowych i jak szybko oraz niewielkim kosztem zwrócić dany produkt. 

Zakupy w sieci

Coraz więcej osób robi zakupy przez Internet. To bardzo wygodna opcja – niezbędne artykuły możemy zakupić bez potrzeby wychodzenia z domu. Całodobowa dostępność serwisów online, korzystne ceny, oszczędność czasu, dogodne i różnorodne opcje płatności  – to tylko niektóre korzyści, jakie przemawiają za zakupami w sieci. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018” odsetek internautów, którzy dokonują zakupów online wynosi 56% a według prognoz, ich liczba będzie stale wzrastać. Motywacją do korzystania z e-sklepów są również aspekty prawne, wedle których konsumenci mają określone prawa do zwrotu i reklamacji, na podobnej zasadzie jak sklepy stacjonarne. 

Odstąpienie od umowy na odległość i zwrot do sklepu online – aspekty prawne

Możliwość odstąpienia od umowy na odległość i zwrot zakupów online jest prawem każdego konsumenta. Klient ma prawo odstąpić od umowy zakupu na odległość w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Ma także obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni

Od kiedy liczone jest wspomniane 14 dni? W przypadku towarów zakupionych w internecie liczone jest od dnia, kiedy został nam dostarczony towar. Jeśli ostatni dzień na odstąpienie od umowy wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, to wtedy czternasty dzień terminu przypada na następny dzień roboczy. Wygasa on wraz z upływem ostatniej godziny tego dnia. Jeśli klient nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie odstąpienia od umowy, to w takim przypadku termin na odstąpienie wydłuża się aż o 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu. Jeśli jednak w tym czasie sklep naprawi swój błąd i poinformuje klienta o przysługującym mu prawie, to wtedy znów zaczyna obowiązywać termin 14-dniowy.

W tym przypadku ważne jest, żeby pamiętać o różnicy pomiędzy odstąpieniem od umowy, a zwrotem towaru. Te 14 dni, w ciągu których mamy prawo do odstąpienia od umowy, dotyczy samego złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Złożenie takiego oświadczenia i zwrot towaru to dwie różne czynności. Nie trzeba dokonywać ich jednocześnie. Dopiero po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy konsument ma obowiązek w terminie 14 dni kalendarzowych zwrócić produkt sprzedawcy. Najczęściej jednak robi się to jednocześnie, wysyłając do sklepu formularz odstąpienia od umowy wraz ze zwracanym towarem. 

Koszt zwrotu

Jeśli towar kupiony przez internet został zwrócony, to sklep online jest zobowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy. Ważne jest jednak to, że e-sklep ma obowiązek zwrócenia jedynie kosztu najtańszego, zwykłego sposobu przesyłki dostępnego w swojej ofercie. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że zgodził się on na inny sposób zwrotu.

Jakich produktów nie można zwracać?

Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie każdy zakup online można zwrócić. Istnieją grupy towarów, które nie podlegają zwrotowi. Nie można odstąpić od:

  • umów świadczenia usług, które były rozpoczęte za zgodą Konsumenta, przed upływem terminu;
  • umów obejmujących nagrania wizualne i audiowizualne oraz zapisane na nośnikach informatycznych, jeśli Konsument usunął ich oryginalne opakowanie;
  • umów obejmujących świadczenia, których cena lub za które wynagrodzenie jest zależne od ruchu cen na rynku finansowym;
  • dostarczania prasy;
  • usług w zakresie gier hazardowych;
  • umów na świadczenia, które przez wzgląd na ich charakter, nie mogą być zwrócone lub których przedmiot szybko ulega zepsuciu;
  • umów na świadczenia, w przypadku których Konsument określa właściwości produktów w złożonym przez siebie zamówieniu lub ściśle związanych ze swoją osobą, czyli tzw. zamówienia na specjalne życzenie o indywidualnych parametrach i cechach..

Na tych punktach oczywiście nie kończy się katalog wyłączeń. Wyłączenia mogą dotyczyć także zwrotu rozpakowanych produktów higieny osobistej, w sytuacji kiedy ich „niezmieniony stan” jest wątpliwy, a ponowna sprzedaż takich produktów mogłaby zagrażać czyjemuś zdrowiu lub życiu. Wedle zasad prawa decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia zwrotu może podjąć Sprzedawca. Jednakże ewentualna odmowa musi być dokładnie uzasadniona i trzeba się liczyć z możliwością, że ta decyzja znajdzie swój finał w sądzie albo będzie rozpatrzona przez Rzecznika Praw Konsumentów. 

Jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego?

Najlepiej abyś zapoznał się z regulaminem sklepu, w którym dokonałeś zakupu i sprawdził informacje dotyczące tego, jak możesz dokonać zwrotu. Niektóre sklepy określają indywidualną politykę dotyczącą zwrotów i wtedy, np. gwarantują bezpłatny zwrot czy współpracują z konkretnymi przewoźnikami. Najczęściej robią to duże sklepy. Co jednak, jeśli sklep, w którym zrobiłeś zakupy nie udostępnia darmowych zwrotów? Wtedy sam musisz zadbać o wysyłkę przesyłki do sklepu i możesz ją szybko oraz tanio nadać za pośrednictwem serwisu Furgonetka.pl.

Furgonetka.pl to platforma, która umożliwia szybkie i bezproblemowe zamówienie kuriera. Znajdziesz tam usługi takich firm jak: DHL, DPD, FedEx, UPS, GLS, InPost, Poczta Polska, Paczka w Ruchu.  Aby zamówić kuriera, który dostarczy zwrot do e-sklepu wystarczy tylko zarejestrować się na stronie https://furgonetka.pl/ – uzupełnić parametry przesyłki i wybrać firmę kurierską, z której usług chcesz skorzystać. Co warte podkreślenia rejestracja jest darmowa, a Ty płacisz jedynie za nadanie przesyłki. Koszt wysłania paczki będzie widoczny bezpośrednio po wpisaniu wymiarów paczki w formularzu zamówienia i wtedy sam podejmiesz decyzję, z usług której firmy kurierskiej skorzystasz. Możesz bez problemu zamówić kuriera pod swój adres domowy, który odbierze od Ciebie paczkę i doręczy ją do sklepu. W każdej chwili możesz monitorować drogę swojej przesyłki i sprawdzać jej aktualny status. Dodatkowo dostaniesz powiadomienie o dostarczeniu jej do odbiorcy. 

Podsumowując 

Pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić towar kupiony w internecie bez podania żadnej przyczyny. Na odstąpienie od umowy masz 14 dni i jest to prawo, którego musi przestrzegać każdy e-sklep. Niestety darmowe zwroty, to wciąż jeszcze rzadkość w polskim e-commerce, ale korzystając z usług takiego serwisu jak Furgonetka.pl możesz tanio i bez formalności nadać swój zwrot do sklepu. 

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com