Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/05/24

Jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego

Zamówiłeś przez internet kurtkę, ale nie trafiłeś z rozmiarem? A może pod wpływem chwili kupiłeś drobną elektronikę i po odebraniu paczki uznałeś, że jednak wcale jej nie potrzebujesz? Żaden problem. Jako kupującemu online przysługują Ci liczne prawa, w tym możliwość odstąpienia od umowy, czyli m.in. zwrot towaru zakupionego przez internet. Dowiedz się, jak zwrócić zakupy do sklepu internetowego.

Zwrot zakupów i odstąpienie od umowy na odległość – aspekty prawne

Możliwość odstąpienia od umowy na odległość i zwrot produktu jest prawem każdego konsumenta. Istotne w tym przypadku jest zachowanie odpowiednich terminów. Klient sklepu internetowego może odstąpić od umowy zakupu na odległość w terminie 14 dni bez podania przyczyny

Jak dokładnie określać ten czas? W przypadku towarów zakupionych przez internet, czas na odstąpienie od umowy liczy się od dnia, w którym zamówione produkty zostały nam dostarczone. Jeśli ostatni dzień przypada na dzień ustawowo wolny od pracy (np. w niedzielę), wtedy ostateczny termin przechodzi na następny dzień roboczy. Warto przy tym pamiętać, że wygasa on wraz z upływem ostatniej godziny tego dnia.

W sytuacji gdy klient nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie do odstąpienia od umowy (np. w czytelnym dokumencie polityki zwrotów), termin na zgłoszenie zwrotu produktu wydłuża się z 14 dni aż do 12 miesięcy – i to liczonych od dnia upływu pierwotnego 14-dniowego terminu. Sklep może jednak w tym czasie naprawić swój błąd i przekazać właściwą informację klientowi. Wtedy na nowo zaczyna obowiązywać bieg 14 dni.

baner-na-bloga-masz-paczke-do-wyslania

W kwestii terminów warto dodatkowo pamiętać o różnicy pomiędzy odstąpieniem od umowy a rzeczywistym zwrotem towaru zakupionego przez internet. Pierwsze 14 dni dotyczą samego złożenia oświadczenia, czyli wyrażenia woli zwrócenia zakupów. Dopiero po tym zgłoszeniu, konsument ma obowiązek zwrócić produkt sprzedawcy i ma na to kolejnych 14 dni kalendarzowych (zgodnie z ustawą o prawach konsumenta). W najczęstszych przypadkach jednak kupujący zgłaszają i wysyłają zwrot jednocześnie, np. dołączając papierowy formularz do przesyłki.

Jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego?

W pierwszej kolejności zapoznaj się z regulaminem lub konkretnie z polityką zwrotów w danym sklepie internetowym. To tam znajdziesz informacje, jak zwrócić zakupy online. W udostępnionym dokumencie niektóre sklepy określają również dodatkowe zasady, które mogą Cię zainteresować, np. darmowe zwroty lub wydłużony czas na zwrot produktu. 

Duże i popularne sklepy internetowe udostępniają najczęściej w pełni zautomatyzowane i proste narzędzia do zwracania zakupów. Zamiast wypełniać papierowe kwestionariusze, wystarczy kliknąć w 3 przyciski w aplikacji mobilnej lub wypełnić nieskomplikowany formularz online, a potem tylko odesłać paczkę, naklejając na nią gotową etykietę zwrotną.

Sytuacja komplikuje się nieco w przypadku mniejszych sklepów internetowych. Często, aby zgłosić w nich chęć odstąpienia od umowy, trzeba np. najpierw wysłać wiadomość mailową z danymi zamawiającego i podstawowymi informacjami o zwrocie. W kolejnym kroku należy wydrukować papierowy formularz, uzupełnić go, dołączyć do paczki z produktem i wysłać przesyłkę zwrotną na adres sklepu, nierzadko samodzielnie zamawiając kuriera.

Furgonetka postanowiła wyjść naprzeciw problemom konsumentów i stworzyła nową usługę /Zwrot, czyli intuicyjny system do zwrotów, który teraz może wdrożyć u siebie każdy sklep internetowy. Dzięki temu nawet niewielkie biznesy online mogą oferować swoim klientom prosty, szybki i wygodny proces zwracania zakupów – zupełnie jak duże e-commercy. Zobacz, jak to działa.

Zwrot towaru zakupionego przez internet z Furgonetką

Jeśli dokonałeś zakupów w sklepie internetowym, który ma skonfigurowany nasz system zwrotów online, nietrafiony towar zwrócisz w kilku prostych krokach. Aby rozpocząć proces, przejdź na stronę zwrotów z poziomu sklepu, uzupełnij swój adres e-mail powiązany ze złożonym zamówieniem oraz zaakceptuj zgodę na udostępnienie nam tej informacji.

zwrot_zakupow_furgonetka_dla_klienta

Jak zwrócić zakupy online w systemie zwrotów Furgonetka?

Po przejściu na stronę zwrotów (odnośnik do modułu znajdziesz prawdopodobnie m.in. w stopce serwisu i w dokumencie polityki zwrotów), postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

1. Z listy zamówień wybierz produkty, które chcesz oddać do sklepu. Możesz zwrócić wszystko lub zaznaczyć jedynie wybrane pozycje. Na zwrot zakupów masz tyle dni, ile określił sklep internetowy (minimum 14 dni według ustawy o prawach konsumenta). Na koniec zaakceptuj oświadczenie o odstąpieniu od umowy i przejdź do szczegółów przesyłki.

zwrot_zakupow_wybor_produktow

2. Uzupełnij brakujące dane dotyczące szczegółów przesyłki. Wybierz rodzaj paczki (jeśli jest opcja bezpłatnego zwrotu), sposób nadania i datę, a także typ opakowania zwrotnego. W przypadku płatnego zwrotu, dokonaj dodatkowo wyboru firmy kurierskiej. Zaznacz odpowiednie zgody i przejdź do podsumowania.

zwrot_zakupow_szczegoly_przesylki

3. Potwierdź zwrot i opłać przesyłkę, jeśli nie korzystasz z darmowej opcji zwrotu zakupów. Wydrukuj dokumenty przewozowe i naklej etykietę na zapakowaną paczkę z produktami do wysyłki. Pamiętaj, aby usunąć z opakowania stare etykiety. Przekaż przesyłkę kurierowi lub zanieś do punktu nadania.

zwrot_zakupow_koniec_zamowienia_furgonetka

4. Gotowe. Przesyłka ruszyła w drogę do odbiorcy. Możesz monitorować jej status pod linkiem, który otrzymasz w wiadomości mailowej. Kiedy paczka dotrze do odbiorcy, w ciągu maksymalnie 14 dni (dokładną liczbę dni znajdziesz w polityce zwrotów) sklep internetowy ma obowiązek dokonać zwrotu pieniędzy na konto, z którego była realizowana płatność za produkt.

Jak wysłać zwrot produktu przez platformę Furgonetka.pl?

Chcesz dokonać zwrotu do sklepu, który nie posiada skonfigurowanego modułu Furgonetka Zwrot? Wciąż możemy Ci pomóc.

Furgonetka to platforma umożliwiająca szybkie i bezproblemowe nadawanie przesyłek. Na naszej stronie znajdziesz usługi takich firm jak: DHL, DPD, FedEx, UPS, GLS, InPost, Poczta Polska czy ORLEN Paczka. Bez problemu możesz więc zamówić kuriera, który dostarczy zwrot towaru zakupionego przez internet na adres sklepu.

Wystarczy, że utworzysz darmowe konto klienta na Furgonetka.pl, uzupełnisz parametry przesyłki i wybierzesz przewoźnika, z którego usług chcesz skorzystać. Koszt wysłania paczki będzie widoczny bezpośrednio po wpisaniu wymiarów paczki w formularzu zamówienia, co ułatwi Ci podjęcie decyzji, na którą firmę kurierską warto się zdecydować.

Możesz bez problemu zamówić kuriera, który przyjedzie pod wskazany adres, odbierze paczkę z Twoich rąk i doręczy ją do sklepu. Możesz też zanieść przesyłkę zwrotną do wybranego punktu nadania. Bez względu na wybraną metodę, w każdej chwili możesz monitorować drogę przesyłki i sprawdzać jej aktualny status. Dodatkowo dostaniesz powiadomienie, gdy paczka trafi do odbiorcy.

Koszt zwrotu zakupów przez internet

Co z kosztami zwrotu? Jak w tym temacie wyglądają prawa konsumenta? Jeśli towar kupiony przez internet został zwrócony, to sklep online jest zobowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności. 

Oprócz równowartości ceny produktów, sprzedawca ma obowiązek zwrócić kupującemu koszty doręczenia towaru, jednak do wysokości najtańszej opcji przesyłki dostępnej w ofercie danego sklepu. Jeśli klient wybrał droższą formę dostawy, nie otrzyma różnicy między obiema kwotami. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że zgodził się on na inny sposób zwrotu.

Po stronie konsumenta leży natomiast opłacenie przesyłki zwrotnej (w tym koszty opakowania i zabezpieczenia, jeśli nie korzysta z oryginalnego pudełka, a także koszt nadania paczki, chyba że sklep oferuje bezpłatne zwroty). Kupujący nie zapłaci natomiast za odesłanie towaru w sytuacji, gdy sprzedawca przed zakupem nie poinformował go konieczności poniesienia tych kosztów.

Jakich produktów nie można zwracać?

Na koniec kilka słów o tym, że tak naprawdę nie każdy zakup online można zwrócić. Istnieją grupy towarów, które nie podlegają zwrotowi. Nie można odstąpić od:

  • umów świadczenia usług, które były rozpoczęte za zgodą konsumenta, przed upływem terminu,
  • umów obejmujących nagrania wizualne i audiowizualne oraz zapisane na nośnikach informatycznych, jeśli konsument usunął ich oryginalne opakowanie,
  • umów obejmujących świadczenia, których cena (lub wynagrodzenie za świadczenia) jest zależna od ruchu cen na rynku finansowym,
  • dostarczania prasy,
  • usług w zakresie gier hazardowych,
  • umów na świadczenia, które przez wzgląd na ich charakter, nie mogą być zwrócone lub których przedmiot szybko ulega zepsuciu,
  • umów na świadczenia, w przypadku których konsument określa właściwości produktów w złożonym przez siebie zamówieniu lub ściśle związanych ze swoją osobą, czyli tzw. zamówienia na specjalne życzenie o indywidualnych parametrach i cechach.

Na tych punktach oczywiście nie kończy się katalog wyłączeń. Wyłączenia mogą dotyczyć także np. zwrotu rozpakowanych produktów higieny osobistej. Chodzi o sytuacje, gdy ich „niezmieniony stan” jest wątpliwy, a ponowna sprzedaż takich produktów mogłaby zagrażać czyjemuś zdrowiu lub życiu. 

Wedle zasad prawa decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia zwrotu może podjąć sprzedawca. Ewentualna odmowa musi być jednak dokładnie uzasadniona i trzeba się liczyć z możliwością, że ta decyzja znajdzie swój finał w sądzie albo będzie rozpatrzona przez Rzecznika Praw Konsumentów.

Podsumowanie

Jak widzisz, nawet jeśli Twoje zakupy okażą się nietrafione, zawsze możesz zwrócić towar do sklepu internetowego bez podania przyczyny. Na odstąpienie od umowy masz 14 dni i jest to prawo, którego musi przestrzegać każdy e-sklep. A jeśli dodatkowo trafisz na sklep ze zintegrowanym systemem do zwrotów Furgonetka, niechciane produkty oddasz szybko i wygodnie – zaledwie w kilku krokach.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock

Pierwsza publikacja artykułu: 14 / 10 / 2020