Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/01/31

Jak napisać regulamin sklepu internetowego

Planujesz uruchomić e-sklep? Już jakiś czas prowadzisz sprzedaż online, ale chcesz zmienić zasady jej funkcjonowania? Przygotuj przejrzysty regulamin sklepu internetowego. Dowiedz się, jak napisać taki dokument, aby był bezpieczny dla Ciebie i Twoich klientów.

Co to jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad dotyczących prowadzonej działalności. Obejmuje m.in. informacje o sprzedawcy, warunki sprzedaży, metody dostawy i płatności, prawa konsumenta. Dokument ma gwarantować bezpieczeństwo transakcji i zabezpieczać obie strony przy zawieraniu umowy sprzedaży.

Dobrą praktyką jest udostępnianie regulaminu w widocznym miejscu na stronie tak, aby użytkownicy nie mieli problemu z jego znalezieniem. Zbiór zasad można dodatkowo przygotować w formie pliku PDF do pobrania bezpośrednio na komputer.

Aby regulamin spełniał swoją funkcję, powinien być prosty, czytelny i pomocny. Unikaj zawiłych sformułowań i długich zdań, w zamian stosuj precyzyjne komunikaty i konkretne dane (np. NIP, REGON). Dzięki temu będziesz bardziej wiarygodny w oczach swoich klientów.

Pamiętaj, że prowadząc sprzedaż internetową, świadczysz również usługi drogą elektroniczną. Prawdopodobnie udostępniasz takie formy jak: formularz zamówień, okno zapisu na newsletter czy opcję utworzenia konta w serwisie. Jeśli tak, to w regulaminie powinny znaleźć się informacje o tych usługach i sposobie ich świadczenia.

Co wziąć pod uwagę w regulaminie sklepu online?

Choć nie znajdziemy konkretnych wytycznych, jak napisać regulamin sklepu internetowego, należy posiłkować się aktualnie obowiązującymi przepisami. Istnieje kilka aktów prawnych, które określają obowiązkowe elementy w regulaminie. Należą do nich:

  • Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
  • Ustawa o prawach konsumenta
  • Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
  • Akty prawa unijnego i rozporządzenia (np. rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO)

Przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego warto też uważać na tzw. klauzule niedozwolone, czyli zapisy sprzeczne z dobrymi obyczajami i wyraźnie naruszające prawo konsumenta. W przypadku branży e-commerce najczęściej dotyczą one tematu zwrotów i reklamacji.

Gdzie szukać klauzul niedozwolonych? Możesz posiłkować się rejestrem dostępnym na stronie internetowej UOKiK. Warto jednak pamiętać, że lista klauzul nie ma formy zamkniętej i jest aktualizowana na podstawie realnych sytuacji, dlatego nie zawsze znajdziesz tam odpowiadający Ci przypadek.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Dobry regulamin sklepu internetowego powinien wyprzedzać pytania użytkowników. Dzięki temu ułatwi życie Tobie i oszczędzi czas Twoim klientom. Żeby zbiór zasad był przejrzysty, warto podzielić go na sekcje tematyczne, dodać paragrafy i uzupełnić o czytelny spis treści. W dalszej części tekstu podpowiadamy, jak uporządkować taki dokument.

Postanowienia ogólne i definicje w regulaminie sklepu internetowego

W pierwszym paragrafie regulaminu sklepu internetowego powinny znaleźć się najważniejsze informacje o Twoim sklepie, m.in. dane właściciela, rodzaj prowadzonej działalności, adres i sposób kontaktu.

Warto wskazać również informację, do kogo adresujesz regulamin – czy produkty i usługi kierujesz tylko do konsumentów, czy również do innych przedsiębiorców.

W sekcji Definicje (można wyodrębnić ten punkt również jako osobny paragraf) wyjaśnij znaczenie podstawowych pojęć, które czytelnik może znaleźć w dalszej części dokumentu. Chodzi o takie terminy jak: klient, regulamin, towar, newsletter czy konto.

Opis świadczonych usług i zasady korzystania ze sklepu

W kolejnym paragrafie zaprezentuj krótką charakterystykę usług, które świadczysz drogą elektroniczną. Poinformuj klientów np. o: formularzu rejestracji i formularzu zamówienia, formie zapisu i korzystania z newslettera, postępowaniu reklamacyjnym dotyczących ww. usług.

Możesz też odnotować ogólne zasady korzystania ze sklepu internetowego i opisać m.in. w jaki sposób można dokonać zakupu produktów, czy wymagana jest rejestracja konta, jakie zgody są potrzebne do realizacji transakcji oraz jakie są wymagania techniczne.

Warunki zawierania umowy sprzedaży

Następna sekcja regulaminu sklepu internetowego dotyczy procedury zawarcia umowy sprzedaży między sklepem a klientem. W tym miejscu wyjaśnij m.in.: kiedy następuje moment zawarcia umowy, w jaki sposób sklep nalicza rabaty i promocje na produkty, a także jakie dane są potrzebne do finalizacji zamówienia.

Informacje o metodach płatności w regulaminie sklepu internetowego

Kolejny punkt regulaminu służy temu, aby przedstawić klientom dostępne sposoby płatności w sklepie internetowym. Mogą być to np.: szybkie przelewy internetowe, płatność za pobraniem, płatność przelewem bankowym na rachunek sprzedającego czy płatność gotówką przy odbiorze osobistym. W tej sekcji możesz również wskazać termin płatności.

Informacje o kosztach i sposobach dostawy

Tutaj poinformuj klientów, z jakich form dostawy w sklepie mogą skorzystać, na jakim obszarze i ile będzie ich to kosztowało (ew. jakie są warunki darmowej dostawy). Najczęściej podawane metody wysyłki to: przesyłka kurierska, przesyłka pocztowa, odbiór w punkcie, odbiór osobisty i opcja wysyłki ekspresowej.

Jeśli jesteś jeszcze na etapie wybierania sposobów wysyłki w swoim e-sklepie, w podjęciu decyzji może pomóc Ci serwis Furgonetka. Za pośrednictwem naszej platformy online, porównasz ceny nadań u różnych przewoźników i wybierzesz najkorzystniejszą opcję.

Zasady odstąpienia od umowy

Regulamin sklepu internetowego powinien określać także warunki odstąpienia od umowy, czyli m.in. informację o prawie klienta do rezygnacji z zakupionego towaru bez podania przyczyny w terminie 14 dni. Jeśli zależy Ci na komforcie klientów, możesz w tym miejscu dołączyć od razu formularz odstąpienia od umowy.

Polityka zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym

Reklamacja i zwrot towarów to podstawowe prawo klienta, więc poinformuj go o tym. Pamiętaj, aby wyszczególnić takie informacje jak: procedura i czas na zwrócenie produktu, sposób przygotowania produktu do zwrotu, koszty wysyłki oraz sposób zwracania płatności.

W przypadku reklamacji również opisz wszystkie najważniejsze warunki, m.in. kiedy można skorzystać z prawa do reklamacji, w jaki sposób można zareklamować produkt i jaki jest czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji.

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych

W kolejnej sekcji zawrzyj informacje na temat danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem RODO. Wskaż m.in. administratora danych osobowych, rodzaj zbieranych danych osobowych, cel i sposób ich przetwarzania (np. na potrzeby realizacji zamówień lub wysyłki newslettera), a także prawa dot. ochrony danych.

Aby w 100% spełnić swój obowiązek informacyjny względem klientów, rozbuduj te kwestie w osobnym dokumencie, jakim jest Polityka prywatności i Polityka cookies.

Postanowienia końcowe

W ostatniej części regulaminu sklepu internetowego umieść sekcję zatytułowaną “Postanowienia końcowe”. Odnotuj w tym miejscu m.in.: prawa, na podstawie których zawierasz umowę sprzedaży, informację o sposobie aktualizacji regulaminu oraz informację o formach rozwiązywania sporów. W tym punkcie umieszcza się także informację o przepisach, które rozstrzygają sprawy nieuregulowane w regulaminie.

Podsumowanie

Regulamin sklepu internetowego to bardzo ważny dokument, który może zdecydować o zaufaniu klientów do Twoich produktów i usług. Przejrzysty i pomocny zbiór zasad zapewni bezpieczeństwo każdej transakcji i usprawni Twoją sprzedaż online. Jeśli nadal nie masz pewności, jak samodzielnie skonstruować taki dokument, zwróć się po pomoc do prawnika specjalizującego się w tym temacie.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock