Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/11/19

Jakie formy dostawy powinien udostępniać sklep internetowy?

Masz sklep internetowy i zastanawiasz się, co zrobić, żeby zwiększyć liczbę zamówień? Obawiasz się poważnych inwestycji i znaczących zmian, ale mimo wszystko chcesz zwiększyć grono odbiorców i testować nowe rozwiązania? Pomyśl nad udostępnieniem wielu różnych metod dostawy – takie zróżnicowanie może zauważalnie zwiększyć sprzedaż.

Dlaczego wybór form dostawy jest tak ważny?

Klienci sklepów internetowych mają indywidualne preferencje dotyczące sposobu dostawy zamówionych produktów. Jedni chcą zamówić towary wygodnie kurierem i odebrać w domu, z kolei inni wolą odbiór osobisty w siedzibie sklepu lub w jednym z pobliskich punktów nadań i odbiorów. Oferowanie wielu różnych form dostawy zwiększa możliwość wpasowania się w gusta kupujących, a tym samym podnosi szanse na sprzedaż. Im więcej opcji dostawy oferuje sklep, tym większe jest prawdopodobieństwo, że trafi ze swoją propozycją do szerszego grona potencjalnych odbiorców. Sklepy gwarantujące tylko jedną lub dwie formy dostawy same ograniczają sobie rynek, a tym samym świadomie (lub nie) zmniejszają dochody.

Jak wybrać dostawcę usług wysyłkowych?

Każdy kupujący chce otrzymać przesyłkę szybko i w niezmienionym stanie. Również sklep internetowy będzie kładł nacisk na współpracę z rzetelnym dostawcą dbającym o bezpieczeństwo przesyłek i ich szybką dostawę. Wybór dostawcy usług wysyłkowych nie jest prosty, dlatego że na rynku funkcjonuje wiele firm kurierskich oferujących w zasadzie podobne usługi. W jednym przypadku zasadniczym kryterium wyboru będzie przede wszystkim cena, co ma znaczenie nie tylko dla sklepu, ale też dla jego klientów. Konsumenci chcą kupować tanio i z niskimi kosztami dostawy, natomiast sklepy dążą do oferowania potencjalnym kupującym konkurencyjnych cen, więc również powinno im zależeć na znalezieniu firmy, która doręczy paczki możliwie tanio.

Ważna jest też renoma samej firmy kurierskiej. Nie ulega wątpliwości, że najlepiej podjąć współpracę ze znaną firmą działającą na podstawie ściśle określonych standardów. Dostawa popularnym kurierem wydaje się klientom bezpieczniejsza niż dostawa mało znaną firmą. Ludzie zawsze chętniej wybierają rozwiązania, które już znają, dlatego, że wiedzą, czego można się po nich spodziewać. Kurier działający od wielu lat ma ugruntowaną pozycję, natomiast nowo powstała firma może być traktowana na początku sceptycznie, co w konsekwencji doprowadzi do wątpliwości klientów i ostatecznej rezygnacji z zakupów. W wyborze kuriera może pomóc serwis Furgonetka zrzeszający oferty 10. największych firm kurierskich. Dzięki niemu porównasz ceny nadań i wybierzesz najbardziej korzystne rozwiązanie.

Ile firm kurierskich powinien udostępniać sklep internetowy?

Ograniczenie się do wysyłki tylko i wyłącznie jedną firmą kurierską znacznie zmniejsza wybór dogodnego rozwiązania, a tym samym może działać na niekorzyść Twojego biznesu. Poszczególni Klienci mają zwykle różne doświadczenia z konkretnymi kurierami – jednych darzą zaufaniem, innych omijają, więc warto dać klientom jak największy wybór i zaoferować możliwość dostawy kilkoma firmami kurierskimi. Ceny nadań mogą się w takim przypadku różnić i kupujący sam zdecyduje, czy woli najtańszą przesyłkę, czy tę doręczaną za pośrednictwem swojej ulubionej firmy.

Jakie formy dostawy wybrać?

Liczba dostępnych form dostawy oferowanych przez sklep internetowy będzie zależna od możliwości przedsiębiorcy i od charakteru prowadzonej przez niego działalności, ale warto postarać się, by tych opcji było do wyboru jak najwięcej.

  1. Przesyłka kurierska

Przesyłka kurierska jest najpopularniejszą formą dostawy produktów zakupionych przez internet. Można nią wysłać różne przedmioty, zarówno ubrania, jak i buty, elektronikę, kosmetyki, suplementy diety, dekoracje i wiele innych. Obecnie firmy kurierskie są w stanie transportować przesyłki o wadze nawet do 32,5 kg, a dodatkowo gwarantują doręczenie w ciągu 2 dni roboczych. Przesyłka kurierska jest pod wieloma względami bardzo atrakcyjna, a dodatkowo dostępna bez względu na miejsce zamieszkania klienta.

  1. Punkty odbioru

Sklep może również zaoferować odbiór w punkcie – na stacji benzynowej, w sieciówce spożywczej (np. Żabka) lub w swoim sklepie stacjonarnym. Dostawa do punktów (szczególnie własnego sklepu) powinna być darmowa. Ta metoda jest chętnie wybierana przez kupujących, którzy nie mogą oczekiwać na kuriera, dlatego, że pracują do późna lub planują wyjazd i chcą odebrać przesyłkę wtedy, kiedy będzie to dla nich wygodne. Otwarcie punktu odbioru warto rozważyć szczególnie wtedy, gdy firma ma własny sklep stacjonarny, dlatego, że w praktyce zamówienie można tam skompletować na miejscu, bez potrzeby wysyłania produktów z głównego magazynu, a termin odbioru będzie dzięki temu znacznie krótszy. Lepsza dostępność towaru (niemal od ręki) często wpływa na decyzje zakupowe użytkowników, a w tym przypadku może zwiększyć poziom konwersji.

  1. Przesyłka pocztowa

Część klientów, szczególnie tych ze starszego pokolenia bardzo ufa Poczcie Polskiej, więc często wybiera dostawy przesyłką pocztową. Dodatkową zaletą tej formy dostawy jest fakt, że paczki są wtedy doręczane w momencie dostarczania korespondencji, a klient nie musi dodatkowo czekać na kuriera. Doręczenie Pocztą Polską może się odbyć nie tylko w ramach przesyłki przedpłaconej, ale też pobraniowej, a w razie braku odbioru paczka będzie oczekiwała na klienta w najbliższej placówce przez kilka kolejnych dni.

  1. Odbiór osobisty

Właściciel sklepu internetowego powinien rozważyć też możliwość udostępnienia klientom odbioru osobistego w siedzibie firmy. Najlepiej, by ta opcja była darmowa i dostępna w określonych godzinach oraz po wcześniejszym indywidualnym umówieniu się na konkretny termin. Niestety nie każdy sklep może sobie pozwolić na takie rozwiązanie, gdyż wymaga ono przede wszystkim dysponowania atrakcyjną lokalizacją i zatrudnieniem pracownika wydającego przesyłki na miejscu.

Podsumowanie

Różnorodność dostępnych form dostawy bardzo pozytywnie wpływa na funkcjonowanie sklepu i może przysłużyć się do wzrostu liczby zamówień. Im więcej opcji dostawy udostępnia sklep, tym większa jest szansa, że wpasuje się tym w gusta klientów o szczególnych wymaganiach. Warto wprowadzić w sklepie nie tylko opcję dostawy przesyłki kurierskiej i pocztowej, ale też możliwość odbioru w punkcie lub w siedzibie sklepu.