Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/09/07

Jakie formy dostawy powinien udostępniać sklep internetowy?Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, co zrobić, aby zwiększyć liczbę zamówień? Obawiasz się poważnych inwestycji i dużych zmian, ale mimo wszystko chcesz poszerzyć grono odbiorców i testować nowe rozwiązania? Pomyśl nad udostępnieniem wielu różnych metod dostawy. Taka różnorodność pomoże Ci zauważalnie zwiększyć sprzedaż.

Dlaczego wybór form dostawy jest tak ważny?

Klienci sklepów internetowych mają indywidualne preferencje dotyczące sposobu dostawy zamówionych produktów. Jedni chcą zamówić towary wygodnie kurierem i odebrać w domu, dla drugich liczy się przede wszystkim szybkość doręczenia. Z kolei jeszcze inni wolą odbiór osobisty w siedzibie sklepu lub w jednym z pobliskich punktów odbioru.

Oferowanie wielu form dostawy podnosi szanse na sprzedaż. Im więcej opcji dostawy oferuje sklep, tym większe jest prawdopodobieństwo, że trafi ze swoją propozycją do szerszego grona potencjalnych odbiorców. Sklepy gwarantujące tylko jedną lub dwie formy dostawy same ograniczają sobie rynek, a tym samym świadomie (lub nie) zmniejszają dochody.

Jak wybrać dostawcę usług wysyłkowych?

Każdy kupujący chce otrzymać przesyłkę błyskawicznie i w niezmienionym stanie. Również sklep internetowy będzie kładł nacisk na współpracę z rzetelnym dostawcą dbającym o bezpieczeństwo paczek i szybką dostawę. Wybór dostawcy usług wysyłkowych nie jest prosty, ponieważ na rynku funkcjonuje cały szereg firm kurierskich oferujących w zasadzie podobne usługi.

W jednym przypadku zasadniczym kryterium wyboru będzie przede wszystkim cena, co ma znaczenie nie tylko dla sklepu, ale również dla jego klientów. Konsumenci chcą kupować tanio i z niskimi kosztami dostawy. Sklepy natomiast dążą do oferowania potencjalnym kupującym konkurencyjnych cen, więc również powinno im zależeć na znalezieniu firmy, która doręczy paczki możliwie tanio.

Ważna jest też renoma samej firmy kurierskiej. Nie ulega wątpliwości, że najlepiej podjąć współpracę ze znanym przewoźnikiem działającym na podstawie ściśle określonych standardów. Klienci chętniej wybierają rozwiązania, które już znają, ponieważ czują się bezpieczniej. Kurier działający od wielu lat ma ugruntowaną pozycję, natomiast nowo powstała firma może być traktowana na początku sceptycznie, co w konsekwencji doprowadzi do wątpliwości klientów i ostatecznej rezygnacji z zakupów.

W wyborze odpowiedniego kuriera może pomóc serwis Furgonetka zrzeszający oferty 12 największych firm kurierskich. Dzięki naszej platformie wygodnie porównasz ceny nadań i wybierzesz najbardziej korzystne rozwiązanie.

Ile firm kurierskich powinien udostępniać sklep internetowy?

Ograniczenie się do wysyłki tylko i wyłącznie jedną firmą kurierską znacznie zmniejsza wybór dogodnego rozwiązania, a tym samym może działać na niekorzyść Twojego biznesu.

Poszczególni klienci mają zwykle różne doświadczenia z konkretnymi kurierami – jednych darzą zaufaniem, innych omijają szerokim łukiem, więc warto dać im jak największy wybór i zaoferować możliwość dostawy kilkoma firmami kurierskimi. Ceny nadań mogą się w takim przypadku różnić i kupujący sam zdecyduje, czy woli najtańszą przesyłkę, czy tę doręczaną za pośrednictwem swojej ulubionej firmy.

Jakie formy dostawy wybrać?

Liczba dostępnych form dostawy oferowanych przez sklep internetowy będzie zależeć od możliwości przedsiębiorcy i od charakteru prowadzonej przez niego działalności. Warto jednak postarać się, by tych opcji było do wyboru jak najwięcej.

1. Przesyłka kurierska

Przesyłka kurierska jest najpopularniejszą formą dostawy produktów zakupionych przez internet. Można nią wysłać różne przedmioty – m.in. ubrania, buty, elektronikę, kosmetyki, suplementy diety czy dekoracje.

Obecnie firmy kurierskie są w stanie transportować przesyłki o wadze nawet do 32,5 kg, a dodatkowo gwarantują doręczenie w ciągu 2 dni roboczych. Przesyłka kurierska jest pod wieloma względami bardzo atrakcyjna, a dodatkowo dostępna bez względu na miejsce zamieszkania klienta.

2. Punkty odbioru

Sklep internetowy może również zaoferować odbiór w punkcie – na stacji benzynowej, w sieciówce spożywczej (np. Żabka) lub w swoim sklepie stacjonarnym. Dostawa do punktów (szczególnie własnego sklepu) powinna być darmowa. Ta metoda jest chętnie wybierana przez kupujących, którzy nie mogą czekać na kuriera, dlatego że np. pracują do późna lub planują wyjazd, i chcą odebrać przesyłkę w dogodnym momencie.

Otwarcie punktu odbioru warto rozważyć szczególnie wtedy, gdy firma ma własny sklep stacjonarny. Dlaczego? Zamówienie można tam skompletować na miejscu, bez potrzeby wysyłania produktów z głównego magazynu, a termin odbioru będzie dzięki temu znacznie krótszy. Lepsza dostępność towaru (niemal od ręki) często wpływa na decyzje zakupowe użytkowników, a w tym przypadku może zwiększyć poziom konwersji.

3. Przesyłka pocztowa

Część klientów, szczególnie tych ze starszego pokolenia, bardzo ufa Poczcie Polskiej, więc nierzadko wybiera dostawy przesyłką pocztową. Dodatkową zaletą tej formy dostawy jest fakt, że paczki są wtedy doręczane razem z korespondencją, a klient nie musi dodatkowo czekać na kuriera.

Doręczenie Pocztą Polską może się odbyć nie tylko w ramach przesyłki przedpłaconej, ale też pobraniowej.  Z kolei w razie braku odbioru, paczka będzie oczekiwała na klienta w najbliższej placówce przez kilka kolejnych dni.

4. Odbiór osobisty

Właściciel sklepu internetowego powinien rozważyć też możliwość udostępnienia klientom odbioru osobistego w siedzibie firmy. Najlepiej, by ta opcja była darmowa i dostępna w określonych godzinach oraz po wcześniejszym indywidualnym umówieniu się na konkretny termin.

Niestety, nie każdy sklep internetowy może sobie pozwolić na odbiór w siedzibie firmy. Dlaczego? Takie rozwiązanie wymaga przede wszystkim dysponowania atrakcyjną lokalizacją i zatrudnieniem dodatkowego pracownika wydającego przesyłki na miejscu.

5. Przesyłka ekspresowa

Coraz atrakcyjniejszą formą wysyłki w sklepie internetowym staje się dostawa tego samego dnia. To propozycja dla wymagających klientów, którzy nie lubią zbyt długo czekać na zakupiony produkt. Przesyłka w trybie ekspresowym jest także chętnie wybierana przed weekendem lub w trakcie wzmożonego ruchu zakupowego, np. w sezonie świątecznym, kiedy odbiorcom szczególnie zależy na czasie.

Dodając przesyłki błyskawiczne do oferty sklepu internetowego, można szybko zyskać przewagę nad konkurencją. Na ten moment wciąż niewiele firm umożliwia swoim klientom zamówienie dostawy w kilkadziesiąt minut. Nie trzeba w tym celu mieć własnej floty samochodów ani dodatkowego pracownika. Można nawiązać współpracę ze sprawdzonym przewoźnikiem, który przejmuje cały proces dostawy na siebie. Sklep musi jedynie zadbać o szybkie przygotowanie paczek do odbioru przez kierowcę.

Podsumowanie

Różnorodność dostępnych form dostawy bardzo pozytywnie wpływa na funkcjonowanie sklepu i może przysłużyć się do wzrostu liczby zamówień. Im więcej opcji dostawy udostępnia sklep, tym większa jest szansa, że wpasuje się w gusta klientów o szczególnych wymaganiach.

Warto wprowadzić w sklepie nie tylko opcję dostawy przesyłki kurierskiej i pocztowej, ale również opcję dostawy tego samego dnia i możliwość odbioru w punkcie lub w siedzibie sklepu.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock