Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/11/28

dropshipping-jak-zaczac-biznes-w-tym-modelu-furgonetka-short

Planujesz wystartować ze sprzedażą online, ale nie chcesz zaczynać od dużych inwestycji? Rozważ dropshipping, który pozwoli Ci sprzedawać produkty bez konieczności posiadania własnego towaru. Zobacz, co to jest dropshipping i jak zacząć tego rodzaju działalność.

Dropshipping, czyli sprzedaż z logistyką na zewnątrz

Dropshipping to model logistyczny, w którym nie musisz posiadać magazynu pełnego produktów, aby prowadzić skuteczną sprzedaż przez internet. Wystarczy, że nawiążesz współpracę z dystrybutorem i skorzystasz z jego stanów magazynowych oraz procesów logistycznych.

W praktyce działa to tak – zakładasz sklep internetowy np. z kosmetykami do włosów i podpisujesz umowę z hurtownią, której produkty chcesz sprzedawać. W międzyczasie promujesz swój biznes (np. kanałami online) i zdobywasz klientów pod własną marką. A jak już dokonają u Ciebie zakupów, hurtownia zrealizuje wysyłkę zamówień bezpośrednio do kupujących.

Jak wygląda organizacja dropshippingu w praktyce?

Cała logistyka dzieje się poza obszarem Twojej działalności, jednak dużą rolę odgrywa organizacja zamówień. Najczęstszym i najlepszym wyjściem jest integracja sklepu z systemem hurtowni, na co pozwala wiele nowoczesnych platform e-commerce.

W wyniku połączenia systemów, informacje o wszystkich zamówieniach złożonych przez Twoją stronę internetową trafiają bezpośrednio do panelu dostawcy. Na tej podstawie pracownicy hurtowni mogą kompletować produkty, drukować etykiety przewozowe i wydawać paczki kurierowi. W międzyczasie wystawiają klientom dokumenty zakupu z danymi Twojego sklepu.

Integracja z systemem dostawcy ma również swoje plusy, jeśli chodzi o prezentację oferty kupującym. W kilku kliknięciach pobierzesz wszystkie informacje o produktach do swojego e-sklepu – m.in. opis, parametry, ceny, zdjęcia czy nawet stany magazynowe, umożliwiając klientom dokładne zapoznanie się z dostępnym asortymentem.

Dropshipping – jak zacząć?

Jeśli poważnie myślisz o sprzedaży produktów przez internet lub szukasz dodatkowego źródła przychodów, możesz wypróbować dropshipping. Jak zacząć taką działalność w kilku krokach?

Ustal asortyment do sprzedaży w ramach dropshippingu

W pierwszej kolejności wybierz produkty do sprzedaży w swoim sklepie. Postaraj się znaleźć niszę, która będzie leżała w obrębie Twoich zainteresowań. Dzięki temu w przyszłości chętniej i łatwiej poświęcisz się promowaniu asortymentu i będziesz wiarygodny dla swoich klientów. Nie porywaj się też z motyką na słońce. Na początek postaw na wąski, sprecyzowany zakres towarów, który z czasem możesz rozbudowywać o nowe propozycje.

Nawiąż współpracę z dostawcą produktów

W następnym kroku poszukaj hurtowni działającej w modelu dropshippingowym, która dystrybuuje produkty z wybranej przez Ciebie branży. Możesz to zrobić na własną rękę lub za pośrednictwem jednej z platform sklepowych, dających opcję nawiązania współpracy ze sprawdzonymi dostawcami.

Zanim podpiszesz umowę z dystrybutorem, dokładnie sprawdź dostępny asortyment, aby ustalić, czy sprawdzi się w przypadku dynamicznego rozwoju Twojego sklepu. Następnie omów wszystkie szczegóły współpracy – sposób komunikacji, możliwość integracji z systemem, ceny, opłaty dodatkowe czy czas realizacji zamówień.

Pamiętaj, to hurtownia będzie odpowiadała za wysyłkę produktów do Twoich klientów. W Twoim interesie leży więc dopilnowanie, aby wywiązywała się z tego procesu bez zastrzeżeń, a tym samym – pokazywała Twoją markę w dobrym świetle.

Stwórz e-sklep i dodaj produkty

Jeśli masz już pewność co do celu prowadzonej działalności, możesz zająć się budowaniem swojego e-sklepu. Najprostszym sposobem na to jest skorzystanie z możliwości gotowych platform w modelu SaaS (np. Selesto). Tego rodzaju systemy posiadają cały szereg narzędzi e-commerce, dzięki którym szybko i skutecznie zaczniesz sprzedawać online. Przede wszystkim, umożliwiają łatwą integrację z systemami hurtowni dropshippingowych.

Tworząc sklep internetowy, skoncentruj się na atrakcyjnej prezentacji asortymentu. To w końcu on będzie odgrywał najważniejszą rolę w Twojej działalności. Przygotuj szczegółowe karty produktów z dobrymi zdjęciami (jeśli jest taka opcja, pobierz aktualne informacje z systemu hurtowni), które oddają ich prawdziwy wygląd, a także uzupełnij wszystkie parametry.

Promuj asortyment sklepu internetowego

Nie zapominaj także o promowaniu swojej marki. Na początku działalności musisz przecież jakoś przekonać klientów do odwiedzenia Twojego sklepu. Zadbaj o pozycjonowanie strony internetowej, aby ściągać ruch organiczny. Zoptymalizuj treści pod frazy kluczowe związane z Twoją branżą i dostosuj całość witryny do wytycznych Google.

Zdecyduj się również na publikowanie postów w social mediach (na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, w zależności od profilu Twojej działalności), aby docierać do szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo nie zapominaj o możliwościach płatnych kampanii reklamowych (takich jak Google Ads, Facebook Ads).

Dlaczego dropshipping to dobry pomysł?

W tym modelu logistycznym rozliczasz się z dystrybutorem tylko i wyłącznie za produkty, które zostały zakupione przez klientów i do nich wysłane. Nie musisz więc płacić za towar z góry, dzięki czemu nie mrozisz kapitału w zapasach magazynowych.

Dropshipping pozwala zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także czas. Zamiast zajmować się inwentaryzacją, przygotowywaniem i wysyłką zamówień, możesz skupić się na dopracowywaniu sklepu internetowego, planowaniu promocji, a co najważniejsze – na pozyskiwaniu klientów.

Ten sposób prowadzenia działalności gwarantuje Ci również większą swobodę w doborze sprzedawanych produktów. Jeśli zauważysz, że część asortymentu nie cieszy się popularnością, możesz bez problemu zrezygnować z ich sprzedaży. W zamian za to postawisz większy nacisk na te produkty, które trendują najbardziej.

Jak każde rozwiązanie, dropshipping ma też swoje minusy. Jako sklep internetowy jesteś na pierwszej linii, jeśli chodzi o kontakt z klientem. Mimo że to nie Ty wysyłasz produkty, odpowiadasz za obsługę posprzedażową i ew. reklamacje. A każde działanie po stronie hurtowni przekłada się na reputację Twojej firmy.

Podsumowanie

Jak widzisz, prowadzenie sprzedaży online w modelu dropshipping to dobry pomysł, jeśli zależy Ci na zminimalizowaniu kosztów i ryzyka biznesowego. Obsługa zamówień i cała logistyka leży po stronie współpracującej hurtowni, dzięki czemu Ty możesz skupić się na pozyskiwaniu klientów i rozkręcaniu sklepu internetowego.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock