Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/11/28

Jak założyć sklep internetowy?

Sklep internetowy to fantastyczna alternatywa dla stacjonarnego. Mimo że w Polsce działa już ponad 30 tys. takich podmiotów to, rynek jeszcze nie jest wyczerpany, a szanse zaistnienia na nim są bardzo duże. Zobacz, jak założyć sklep internetowy i ile to będzie kosztowało.

Własny sklep internetowy – od czego zacząć?

a) Asortyment

Zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy? Pierwszym krokiem jest ustalenie rodzaju asortymentu, jaki chcesz sprzedawać. Możesz w tym przypadku pójść dwiema drogami – wybrać model z produktami najlepiej sprzedającymi się online (elektroniką, odzieżą, obuwiem, grami czy kosmetykami) lub postawić na niszę i wybrać te nietypowe. W pierwszym przypadku masz pewność, że Twoja grupa docelowa będzie stosunkowo duża, a więc zainteresowanych zakupem nie zabraknie, ale za to musisz się liczyć ze sporą konkurencją i prawdopodobnie dość dużymi nakładami na promocję. W drugim przypadku grupa docelowa będzie co prawda mniejsza i bardzo szczególna, ale za to możesz „wystartować” w otoczeniu zerowej lub bardzo małej konkurencji, a to realnie zwiększa szanse na szybki sukces. 

b) Zasięg działania i grupa docelowa

Drugim krokiem jest dokładne scharakteryzowanie grupy docelowej i zasięgu działania. Musisz sporządzić profil swojego potencjalnego klienta, zbadać jego potrzeby, sprawdzić rynek pod kątem dostępnych rozwiązań i swoich szans. Konieczne jest też od razu ustalenie, czy sklep będzie działał wyłącznie na terenie kraju, czy sprzedawał również za granicą, bo ten warunek wpłynie na wybór oprogramowania i techniczne aspekty budowy strony.

c) Założenie firmy

Jeśli sklep internetowy jest Twoją pierwszą działalnością, musisz założyć firmę. W tym celu konieczne jest wypełnienie wniosku do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). We wniosku tym trzeba wpisać odpowiedni kod PKD charakteryzujący działalność. PKD sprzedaż internetowa to 47.91.Z.

d) Koszt sklepu internetowego

Z pewnością już od samego początku zadajesz sobie pytanie: ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Wszystko zależy od sytuacji. W przypadku wdrożenia ogólnodostępnego oprogramowania koszt ten może wynosić ok. 2000 zł, a w momencie tworzenia indywidualnego oprogramowania całość może kosztować nawet 30 tys. zł (oczywiście bez towaru). Zależy on w dużej mierze od rodzaju sprzedawanego asortymentu, potrzeb właściciela, trendów w branży oraz konkurencji na rynku.

Oprogramowanie, domena i UX sklepu internetowego

Kiedy już wiesz, co chcesz sprzedawać i komu, przychodzi czas na zbudowanie narzędzia, czyli sklepu online. W każdym przypadku wymaga to wyboru odpowiedniego oprogramowania, czyli „szkieletu”, na którym będzie działał szablon ze wszystkimi jego funkcjonalnościami. Do wyboru masz gotowe oprogramowanie takie jak np. Shoper,  Shoplo, PrestaShop, Magento, WooCommerce, Selesto czy platformę dedykowaną stworzoną przez programistę. Zwykle jedno i drugie rozwiązanie jest wdrażane przez specjalistów z agencji interaktywnych zajmujących się zakładaniem i konfiguracją sklepów online. Z dużym prawdopodobieństwem będzie to wymagało współpracy z taką firmą. W ramach jej usług możesz liczyć na doradztwo w kwestii wyboru odpowiedniego rozwiązania, samo wdrożenie sklepu, zoptymalizowanie go pod kątem SEO i uruchomienie wszystkich funkcjonalności. 

Już na etapie wyboru oprogramowania należy też wybrać domenę, czyli adres sklepu (np. xyz.pl lub abcd.com). W przypadku sklepu działającego wyłącznie w Polsce najlepiej wybrać domenę z rozszerzeniem .pl, natomiast dla sklepu działającego również w innych krajach lepsza będzie domena z rozszerzeniem .com. Największym wyzwaniem jest jednak nazwa, czyli to, co pojawia się przed rozszerzeniem. Idealna nazwa dla sklepu powinna być przede wszystkim:

  • prosta do wymówienia, zapisania i zapamiętania;
  • możliwie oryginalna;
  • niezastrzeżona w ramach ochrony znaku towarowego;
  • pozytywna.

Nazwa może (ale nie musi) kojarzyć się z asortymentem sklepu. Unikaj nazw o negatywnym wydźwięku, bardzo skomplikowanych, podobnych do innych lub wręcz udających inne. Staraj się od samego początku wdrożyć strategię budowania własnego brandu charakterystycznego tylko i wyłącznie dla Twojej działalności.

Pamiętaj też o UX (user experience) sklepu online, czyli jego użyteczności dla potencjalnych klientów. Musi on być przede wszystkim nowoczesny – responsywny (dopasowujący się do różnej wielkości ekranów), przejrzysty i funkcjonalny. Należy zaprojektować go z uwzględnieniem aspektów kluczowych pod kątem sprzedaży. Wśród tych cech wyróżniamy przede wszystkim: optymalną nawigację, odpowiednią kolorystykę i styl, zastosowanie przycisków CTA (call to action), zaimplementowanie wyszukiwarki, podział na kategorie i podkategorie produktów, ustawienie filtrowania towarów, atrakcyjne zdjęcia czy właściwe zaprezentowanie form płatności oraz warunków realizacji zamówień. Jeśli zlecisz założenie sklepu zewnętrznej firmie, to nie musisz się o to martwić.

Dostawa w sklepie internetowym

Przede wszystkim pomyśl o tym, czy masz możliwość prowadzić własny magazyn, a może zdecydujesz się na dropshipping lub fulfillment. Dla potencjalnych klientów kwestią kluczową – zaraz obok dużego wyboru produktów – jest ich dostawa. Praktyka pokazuje, że dla zwiększenia liczby zamówień konieczne jest zagwarantowanie różnych form dostawy (kurier, Poczta Polska, paczkomaty). Na korzyść sklepu będzie przemawiała współpraca z wiarygodnymi i znanymi firmami kurierskimi. Najlepiej dopracować warunki dostaw tak szybko, jak to tylko możliwe. Możesz zawrzeć umowę z firmą kurierską (na konkretną liczbę przesyłek) lub zarejestrować się na platformie usług kurierskich w celu korzystania z preferencyjnych cen bez względu na liczbę paczek. To bardzo dobre rozwiązanie na początek, bo nie musisz deklarować wolumenu przesyłek ani podpisywać umowy z jednym przewoźnikiem. Rejestrujesz tylko konto i możesz wypróbować od razu wiele firm, sprawdzając jakość ich usług. Uwzględniając preferencje swoich klientów możesz zaproponować im dostawę pod drzwi lub do wybranego punktu. Pamiętaj, że błędy nierzetelnych kurierów są często przerzucane na sklepy, a żeby tego uniknąć, warto nawiązać współpracę z solidnym partnerem logistycznym. Platformy usług kurierskich umożliwiają tańsze nadawanie krajowych i międzynarodowych przesyłek oraz gwarantują duży wybór usług w atrakcyjnych cenach.

Jak założyć sklep internetowy?

Regulamin i inne aspekty prawne

Legalne prowadzenie sklepu internetowego jest możliwe tylko przy założeniu, że działa on w ramach przepisów prawa, a obowiązkiem właściciela jest poinformowanie klienta o wszystkich zasadach – zarówno przywilejach, jak i obowiązkach obu ze stron. Co prawda można przystosować na te potrzeby jeden z szablonów wzorcowych regulaminów udostępnianych przez kancelarie prawne, ale zdecydowanie lepszym (i bezpieczniejszym) rozwiązaniem jest zlecenie przygotowania indywidualnego adekwatnego do rodzaju oferowanych produktów i sposobu prowadzenia działalności. Regulamin oraz politykę prywatności (również niezbędną) wraz ze wszelkimi zapisami dotyczącymi RODO przygotuje dla Ciebie prawnik lub radca prawny. Koszt sporządzenia regulaminu waha się od 100 do 400 zł.

Metody płatności

Istotnym dla klientów jest możliwość wyboru różnych form płatności (przelew tradycyjny, szybki przelew, płatność kartą i przy odbiorze). Warto tutaj pamiętać, że w wielu przypadkach do porzucania koszyków w sklepach internetowych doprowadza brak możliwości wyboru preferowanej przez klienta metody płatności. W Polsce najpopularniejszą formą zapłaty za zakupy w sieci są szybkie przelewy internetowe. Dużą popularnością cieszy się też BLIK oraz przesyłka za pobraniem. Warto o tym pamiętać, planując formy dostawy w sklepie. Obecnie najlepiej jest skorzystać ze współpracy z gotowymi platformami, które od razu udostępniają klientom wiele metod płatności w jednym miejscu, typu Dotpay czy PayU. Dajesz tym samym klientom nie tylko szeroki wybór form płatności, które mogą dostosować do swoich indywidualnych preferencji, ale także pewność, że będą one przebiegać w sposób bezpieczny. 

Mobilność i wielokanałowość

Już co druga osoba robi zakupy online na urządzeniu mobilnym (smartfonie lub tablecie), a więc sklep musi koniecznie odpowiadać mobilnym standardom (wspomniana wyżej responsywność). Warto też spróbować docierać do klientów różnymi kanałami, poprzez platformy sprzedażowe typu marketplace, np. Allegro, eBay czy Amazon. Dzięki temu można zyskać dodatkowych klientów, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż. 

Podsumowując

Obecnie zakupy w sklepach internetowych stają się coraz popularniejsze. Klienci bardzo chętnie robią zakupy online, dlatego warto rozpatrzyć taką opcje zakładając swój biznes. Mamy nadzieję, że kilka naszych rad pomoże Ci podjąć decyzję o założeniu sklepu online.