Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/07/14

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy, ale poziom sprzedaży nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący? Chcesz sprzedawać więcej i rozwijać biznes? Każdy przedsiębiorca na pewnym etapie działania zadaje pytanie: jak zwiększyć sprzedaż i co ważne – wykorzystane metody zależą od specyfiki działalności i celów firmy. Sprawdź, co zrobić, by Twoja marka się rozwinęła.

Wprowadź inne kanały sprzedaży

Jednym z największych wrogów firmy jest stagnacja. Jeśli przez cały czas podążasz tą samą drogą i nie wprowadzasz żadnych zmian, to po jakimś czasie może się okazać, że formuła Twojego biznesu się wyczerpała i potrzeba mu świeżego podejścia. Jeśli do tej pory sprzedaż bazowała jedynie na własnym sklepie internetowym, ale widzisz, że konkurencja jest bardzo duża i naprawdę trudno trafić ze swoją ofertą do potencjalnych klientów, to wykorzystaj też inne kanały zbytu. Bardzo dobry pomysłem jest rozpoczęcie sprzedaży na Allegro lub innego rodzaju portalach aukcyjnych czy ogłoszeniowych. Dywersyfikowanie źródeł zysków jest bardzo ważne, dlatego, że pozwala się uniezależnić od jednego źródła ruchu i zwiększać sprzedaż.

Warto zainteresować się głównie trendem omnichannel, czyli wielokanałowością pozwalającą (według dotychczasowych danych) zwiększyć zyski nawet o 25%. Wielokanałowy zintegrowany handel zakłada, że potencjalny klient ma dostęp do konkretnego produktu w różnych miejscach, np. w sklepie internetowym firmy, na portalu ogłoszeń lokalnych, w ogólnokrajowym serwisie aukcyjnym i w sklepie stacjonarnym. Zakupy można też oferować przez telefon, czat czy SMS-y.

Darmowa dostawa i zwrot

Wizja oferowania darmowej dostawy i darmowego zwrotu dla małego sklepu może się wydawać utopijna, ale jeśli dobrze to przemyślisz, możesz dzięki temu osiągnąć ogromny sukces. Klienci bardzo chętnie wybierają oferty z opcją darmowej dostawy, a jeszcze chętniej te, które pozwalają im też na darmowy zwrot produktów. Jak podaje raport Gemius za rok 2019 aż 59% badanych deklaruje, że darmowa dostawa do domu jest dla nich zachęcająca. Sklep może oferować gratisową wysyłkę wszystkich produktów, dostawę za darmo wyłącznie zamówień w określonej kwocie lub ograniczone czasowo promocje na darmową dostawę z okazji Dnia Darmowej Dostawy czy w okresie świątecznym. Warto testować różne rozwiązania i sprawdzić, która opcja przynosi najwięcej zamówień o najwyższej wartości.

Wejdź na rynki zagraniczne

Możesz wykorzystać potencjał nie tylko polskich, ale też zagranicznych rynków i wystawiać swoje produkty na platformach eBay czy Amazon. Polski rynek jest ogromny, ale ten zagraniczny daje niemalże nieograniczone możliwości. Ceny wielu produktów są za granicą znacznie wyższe niż w Polsce, co jest dla polskich firm szansą na naprawdę dobre zarobki. Warto przeprowadzić analizę opłacalności sprzedaży zagranicznej konkretnych produktów i wybrać te, które ostatecznie cieszą się największą popularnością i pozwolą na ustalenie najwyższych marż. Uruchomienie sprzedaży zagranicznej może wymagać poszerzenia zespołu pracowników oraz dodatkowych nakładów finansowych, ale te elementy są nieodzowną składową rozwoju.

Uprość proces składania zamówienia

Klient planujący zakupy przez internet nie chce się zastanawiać nad procesem zakupowym i przechodzić wielu etapów składania zamówienia. Najlepiej ograniczyć proces zakupowy do jednej strony bez potrzeby przekierowywania użytkownika z karty na kartę, a takie działanie z dużym prawdopodobieństwem będzie miało przełożenie na większą liczbę zamówień. Część sklepów korzysta z kilkuetapowej procedury składania zamówienia polegającej na tym, że użytkownik na jednej stronie podaje swoje dane, na drugiej określa sposób płatności, na trzeciej ustala metodę dostawy, a im więcej stron odwiedza, tym wyższe jest prawdopodobieństwo, że na którymś etapie zrezygnuje z zamówienia i porzuci swój koszyk. Jeśli to tylko możliwe, maksymalnie uprość proces zamawiania, ograniczając go nawet do jednej strony z miejscem na wszystkie potrzebne dane. W formularzu składania zamówienia zastosuj też konkretne wezwanie do działania, np. Kup teraz.

Zastanów się nad sprzedażą wiązaną

W biznesie można wykorzystać wiele różnych strategii sprzedaży. Jednymi z najciekawszych są cross-selling i up-selling. Strategia cross-selling, czyli tzw. sprzedaż krzyżowa polega na tym, że sklep oferuje do zakupów produkty dodatkowe, np. wyposażenie czy akcesoria. Cross-selling wykorzystuje między innymi platforma Allegro prezentująca pod zasadniczą ofertą „Produkty polecane przez sprzedającego” i „Kup w zestawie”. Chodzi o to, by zainteresować klienta dokupieniem czegoś dodatkowo lub skłonić go do wyboru zestawu, np. drukarki razem z papierem ksero i tuszami lub laptopa z torbą, myszką i zewnętrzną klawiaturą.

Strategia up-selling polega natomiast na podwyższeniu wartości sprzedawanego produktu, w momencie, kiedy użytkownik nie zdecydował się jeszcze na zakup, czyli np. tylko dodał produkt do koszyka. Przy zastosowaniu modelu up-selling użytkownikowi zostanie wyświetlony podobny produkt, ale wyższej klasy i dostępny w wyższej cenie, co ma stanowić kontrast dla tego tańszego i skłonić użytkownika do zakupu droższego produktu. 

Zadbaj o marketing

Wzrost sprzedaży jest właściwie niemożliwy bez reklamy, a na pewno mniej efektywny. Wybór odpowiedniej strategii reklamowej to trudne zadanie, gdyż wachlarz możliwości daje nam nieograniczone pole manewru. Warto postawić na pewno na reklamę w internecie przy użyciu Ad Words, ale też na pozycjonowanie. SEO (search engine optimization) daje szansę na dotarcie dokładnie do takiej grupy docelowej, jaka jest zainteresowana Twoimi produktami. Odpowiednio zoptymalizowany i dobrze wypozycjonowany sklep internetowy będzie notował dużo większą liczbę wejść, a tym samym zacznie więcej sprzedawać. Koszt pozycjonowania jest zależny od wielkości serwisu i od skali działań konkurencji, ale trzeba się przygotować na wydatek rzędu minimum kilkuset złotych miesięcznie. Niestety pozycjonowanie nie daje natychmiastowych efektów tak, jak reklamy w wyszukiwarce. Zwykle na pierwsze rezultaty trzeba poczekać kilka miesięcy.

Istotną rolę odgrywa też aspekt wizualny Twojej oferty. Opakowania, etykiety, metki czy inne materiały związane z produktami powinny być maksymalnie dopasowane do potrzeb potencjalnych klientów, a najlepiej spersonalizowane. W firmie niezastąpione jest wsparcie doświadczonego grafika, ale też umiejętność wyszczególnienia i poprawnego zastosowania USP (Unikalnej Cechy Oferty). Znajdź coś, co wyróżnia Twoją ofertę na tle ofert konkurencyjnych i umiejętnie wykorzystuj to w promocji firmy.

Analizuj i badaj swoich klientów

Nigdy nie działaj w ciemno i nie podejmuj wyborów za swoich klientów. Tylko oni wiedzą, czy oferta Twojej firmy spełnia ich oczekiwania. Ty nie wiesz tego, dopóki ich o to nie zapytasz. Warto pytać, bo dociekliwość może wyjść firmie tylko na dobre. Nie szczędź czasu ani zasobów na analizowanie danych dotyczących wielkości sprzedaży czy poziomu satysfakcji swoich klientów. Zachęcaj kupujących do udziału w ankietach badających poziom zadowolenia – możesz ich do tego skłonić, np. oferując jakieś drobne gratisy. Mierz efektywność sklepu internetowego, godziny największej liczby wejść, wiek klientów, kanały, jakimi trafiają do sklepu i wszystko, co może Ci umożliwić lepsze dopasowanie do potrzeb przyszłych kupujących. Jeśli nie dowiesz się, co przeszkadza Twoim klientom, a co jest według nich godne pochwały, będziesz działać na oślep.

Podsumowanie

Nie ma chyba przedsiębiorcy, który nie zastanawiałby się, jak zwiększyć sprzedaż. Nie ulega wątpliwości, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i każda firma dąży do maksymalizacji zysków. Kluczem do osiągnięcia stałych wzrostów jest analizowanie bieżącej sytuacji, dopasowanie odpowiedniej strategii, uproszczenie procesu zakupowego i umiejętnie zaplanowane działania reklamowe. Nie trzeba wdrażać jednocześnie wszystkich tych zaleceń, dlatego, że mogłoby to skutkować chaosem, ale na pewno opłaca się konsekwentnie testować i wdrażać nowe rozwiązania, a przede wszystkim mierzy ich skuteczność.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com