Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/05

Jak sprzedawać na Amazon?

Sprzedawanie na Amazon daje szansę na dotarcie do ogromnego grona potencjalnych klientów, a tym samym możliwość zagwarantowania sobie stałego źródła dochodów. Handel na Amazon jest polecany szczególnie tym osobom, które chcą obniżyć początkowe koszty wejścia na rynek zagraniczny i zacząć zarabiać bez dużego nakładu czasu. Amazon to największa platforma sprzedażowa na świecie pozwalająca sprzedawać większość produktów, a szczególnie towary powstające pod własną marką.

Jak założyć konto na Amazon i jakie są dostępne rodzaje kont?

Na Amazon możesz mieć konto kupującego (Individual), konto sprzedawcy (Professional) w tym artysty tworzącego rękodzieło, dostawcy produktów Prime czy marki własnej Amazon. W Polsce na potrzeby handlu najczęściej wybierane jest standardowe konto Professional, ale żeby je założyć i rozpocząć sprzedaż na Amazon, trzeba skompletować zestaw potrzebnych dokumentów:

  • skan dowodu osobistego lub paszportu;
  • kartę kredytową lub debetową;
  • potwierdzenie adresu;
  • NIP firmy;
  • numer konta bankowego;
  • numer telefonu;
  • VAT-EU, a w przypadku sprzedaży w Niemczech tzw. niemiecki VAT.

Posiadanie karty kredytowej jest konieczne do założenia konta sprzedawcy na Amazon, ale nie musi być to firmowa karta – równie dobrze możesz skorzystać z prywatnej. Karta płatnicza musi być jednak ważna i umożliwiać płatności przez internet, gdyż to z niej będą pobierane opłaty za korzystnie z konta. Oczywiście opłaty mogą być też ściągane z rachunku bankowego, ale dopiero po pełnej rejestracji i przypisaniu go do konta. 

Ważne: Na Amazon mogą sprzedawać jedynie spółki i jednoosobowe działalności gospodarcze – nie ma możliwości prowadzenia sprzedaży przez osoby indywidualne. Bardzo ważne jest też, by nie próbować zakładania więcej niż jednego konta, dlatego, że wszystkie z nich mogą być wtedy szybko zablokowane przez serwis, a szansa ich odblokowania jest bardzo mała. Do obsługi platformy Amazon konieczna będzie też znajomość angielskiego, bo to właśnie w tym języku odbywa się cała komunikacja na platformie.

Opłaty i prowizje związane z kontem Amazon

Na chwilę obecną zasadnicza opłata za konto Professional wynosi 39,99 euro miesięcznie (plus VAT). Pełna wersja konta firmowego pozwala wystawiać nieograniczoną liczbę produktów bez konieczności płacenia za wystawienie, ale wymagana jest prowizja od sprzedaży. Wysokość prowizji jest zależna od wybranej kategorii produktu i zwykle waha się w granicy 5-15% ceny towaru, a jednocześnie jest nie mniejsza niż 30 centów za każdą sprzedaną sztukę. Do tego dochodzą jeszcze opłaty za magazynowanie i wysyłkę (jeśli sprzedawca korzysta z magazynu Amazon), a ich wysokości są zależne od wagi i gabarytów towarów, ich lokalizacji, rodzaju oraz zajmowanej przestrzeni magazynowej. W celu obliczenia ostatecznych kosztów najlepiej skorzystać z kalkulatora dostępnego na stronie Amazon.

Jak wystawiać produkty na sprzedaż?

Coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się, jak sprzedawać na Amazon i poważnie planuje wejście na zagraniczne rynki. Jest to bardzo dobra wiadomość, gdyż sklep Amazon daje wiele możliwości rozwoju. Zanim wystawisz tam swoje produkty, musisz je oczywiście wcześniej pozyskać. Najkorzystniej będzie sprzedawać towary własnej marki lub te kupione hurtowo od innych producentów. Przed wystawieniem unikalnego produktu musisz jednak przygotować jego opis oraz zdjęcia, a im atrakcyjniejsze będą te elementy, tym większa szansa na sprzedaż, więc warto się do tego przyłożyć. Rekomendujemy „wystartowanie” z mniejszą liczbą produktów, ale rokujących na sprzedaż (modnych) i dobrze opisanych.

Po założeniu konta na Amazon zyskujesz od razu możliwość wystawienia produktów na pięciu platformach:

  • amazon.de (Niemcy)
  • amazon.co.uk (Wielka Brytania)
  • amazon.fr (Francja)
  • amazon.it (Włochy)
  • amazon.es (Hiszpania)

Niestety nie ma jeszcze oddziału Amazon Polska z domeną .pl, więc sprzedający muszą się ograniczyć do handlu w wyżej wymienionych serwisach. Rozpoczęcie sprzedaży wymaga wysłania listy towarów do jednego lub wszystkich sklepów Amazon. Produkty na tej platformie muszą być oznaczone konkretnymi kodami, a Twoja oferta zawsze zostaje przypięta pod istniejący już produkt, co znacznie uprości cały proces – nie trzeba tworzyć nowego opisu.

W celu wystawienia nowego produktu (nieposiadającego jeszcze swojej karty na Amazon), należy przejść do sekcji dodawania nowego towaru, ale trzeba pamiętać, że sprzedaży mogą podlegać wyłącznie produkty oznaczone kodem EAN, UPC lub GTIN. Formularz wystawiania nowego produktu musisz uzupełnić o:

  • tytuł oferty – możliwie zwięzły i dokładnie opisujący towar;
  • słowa kluczowe cechujące produkt – maksymalnie 250 znaków;
  • 5 kluczowych cech produktu – każda na maksymalnie 500 znaków;
  • zasadniczy opis – czysty tekst wzbogacony jedynie o pogrubienia i podział na akapity;
  • kategorię – ściśle odpowiadającą produktowi;
  • zdjęcia – na białym tle i pozbawione logotypu oraz innych wyznaczników;
  • dodatkową specyfikację techniczną – zależną od wybranej wcześniej kategorii.

Co można sprzedawać na Amazon i jakie produkty wybierać?

Na Amazon można sprzedawać tak naprawdę wszystko (w granicach prawa i regulaminu serwisu), ale pewne kategorie produktów są szczególnie polecane. Do tych towarów należy zaliczyć przede wszystkim te, które osiągają w Europie znacznie wyższe ceny niż w Azji oraz te popularne. Wśród przykładów produktów rokujących na sprzedaż znajduje się elektronika, zabawki, odzież, obuwie i dodatki, a także akcesoria kosmetyczne, dekoracje i biżuteria. Nie brakuje też przedsiębiorców, którzy handlują meblami, akcesoriami sportowymi, rękodziełem i szeroko rozumianą kategorią produktów do domu. Sprzedaż na Amazon wymaga oczywiście śledzenia trendów – warto wybierać to, co jest modne, a przykładami takich produktów w przeszłości były np. selfie sticki, finnger spinnery czy deskorolki elektryczne. W ocenie opłacalności sprzedaży konkretnych produktów można wykorzystać takie narzędzia jak porównywarki cenowe, Google Trends czy Expandica.

Jakie są dostępne opcje dodatkowe?

Wysyłka

Wysyłka towarów sprzedanych za pośrednictwem platformy Amazon może się odbywać na 3 sposoby. Sprzedający wyśle produkty:

  • samodzielnie (model Fulfilment by Merchant) – konieczne jest jednak, by minimum 90% zamówień zostało wysłanych w ciągu 2 dni od dnia zakupu;
  • za pośrednictwem usługi Fulfilment by Amazon (FBA) – wysyłka do magazynu Amazon, gdzie towary są przechowywane, a następnie pakowane i wysyłane według dyspozycji do kupujących;
  • za pośrednictwem firmy zewnętrznej – wymaga podpisania umowy z firmą, która będzie wysyłać towary za nas i obsługiwała ewentualne zwroty/reklamacje.

Z punktu widzenia sprzedawcy najkorzystniejszym modelem wysyłki jest FBA pozwalający zdjąć ze swoich barków odpowiedzialność za terminową dostawę i ograniczający zakres czynności do wykonania, ale niestety ten model jest też droższy. W tym systemie sprzedający ponosi koszt stałej miesięcznej opłaty i wszystkich prowizji, a dodatkowo płaci za magazynowanie produktów i ich wysyłkę. Ostatecznie wysokość zobowiązania jest zależna od wielkości zajmowanej powierzchni magazynowej oraz liczby i rodzaju zamówień.

Reklama i marketing

Na Amazon sprzedający może skorzystać z czterech rodzajów reklam swoich produktów: Sponsored Products, Amazon Headline Search, Product Display Ads i Display& Video Ads.

  • Sponsored Products (oferty sponsorowane) są ofertami wyświetlanymi na górze wyników (przed niesponsorowanymi). W tym modelu sprzedający płaci za kliknięcie reklamowanego produktu.
  • Amazon Headline Search (promowanie 3 produktów) zakłada możliwość wykorzystania reklamy w postaci banera, na którym znajdują się 3 wybrane z oferty produkty uzupełnione o cenę i tytuł. Reklama w tej postaci pojawia się nad zasadniczymi wynikami wyszukiwania.
  • Product Display Ads (reklama displayowa) wyświetla się na kartach produktów i w kategoriach. Z tej opcji reklamy mogą jednak skorzystać tylko uczestnicy programu Amazon Vendor.
  • Display&Video Ads (reklama displayowa i wideo) jest opcją przeznaczoną wyłącznie dla gigantów sprzedaży. Kreacje reklamowe wyświetlają się na stronie głównej i wszystkich innych stronach serwisu.

Płatności

Amazon umożliwia sprzedającym oferowanie kilku różnych form płatności za zakupy. Za Twoje produkty kupujący mogą zapłacić kartą płatniczą (debetową, kredytową lub walutową), przy użyciu portfela walutowego, za pośrednictwem systemu Przelewy24, a od niedawna również poleceniem zapłaty obciążającym konto bankowe. Z tego rozwiązania mogą jednak skorzystać tylko osoby posiadające rachunek prowadzony w euro. Z pewnością warto oferować kupującym różne metody płatności, dlatego, że każdy ma co do tego indywidualne preferencje i możliwości.

Dobre rady i praktyki na Amazon

Właściciel Amazon stosuje bardzo prokonsumenckie podejście. Naczelną zasadą działania serwisu jest osiągnięcie stanu zadowolenia kupującego, tak więc przed sprzedającymi stoją ogromne wyzwania. Standardy obowiązujące na Amazon są niewątpliwie wysokie, a skuteczna sprzedaż wymaga spełnienia wielu restrykcyjnych zasad.

  1. W przypadku samodzielnej wysyłki przynajmniej 90% produktów należy nadać do kupujących w ciągu 2 dni.
  2. Konieczne jest odpowiadanie na przynajmniej 90% zapytań w ciągu 24 godzin.
  3. Należy zachować staranność w tworzeniu ofert i dobieraniu zdjęć produktów.
  4. Zabronione są takie czynności jak: zakładanie więcej niż jednego konta, sprzedawanie podrobionych produktów i wykorzystanie numerów telefonów i adresów e-mail klientów w celach innych niż te wynikające z realizacji zamówienia.

Problematyczne (a nawet skutkujące zablokowaniem konta) mogą być sytuacje związane z brakami w przesyłkach, uszkodzeniami przesyłek lub wysyłką używanych towarów oznaczonych w ofertach jako nowe.

Sprzedaż na Amazon krok po kroku

Żeby skutecznie sprzedawać na Amazon, należy trzymać się procedur i dbać o standardy. Handel może się wydawać trudny, ale warunkiem sukcesu jest poznanie wszystkich zasad i przestrzeganie ich w sposób bezwzględny.

  1. Pierwszy krok to analiza rynku i podjęcie decyzji dotyczącej rodzaju sprzedawanych produktów.
  2. Drugim etapem jest rejestracja konta i jego autoryzacja – Amazon musi się upewnić, że firma rzeczywiście działa.
  3. Trzeci krok to zaopatrzenie się w produkty przygotowane do sprzedaży – legalne i oznaczone jednym ze wspomnianych wyżej kodów.
  4. Czwartym krokiem jest wystawienie produktów na sprzedaż – dodanie ich do istniejących już kart lub utworzenie nowych.
  5. Piątym etapem jest wysyłka towarów zgodnie z ustalonym wcześniej modelem – samodzielnie, przez firmę zewnętrzną lub zlecając wysyłkę magazynowi Amazon.
  6. Szósty krok to obsługa zwrotów i reklamacji, o ile nie zlecono tego firmie zewnętrznej lub magazynowi Amazon.

Na sprzedaży sprawa się jednak nie kończy, dlatego, że konieczne jest systematyczne monitorowanie efektów, uzupełnianie stanów magazynowych, testowanie cen i pozyskiwanie nowych produktów, a to proces, który nigdy nie ustaje. Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon z dużym prawdopodobieństwem będzie się wiązało z koniecznością zwiększenia zatrudnienia w firmie. Z pewnością potrzebny jest przynajmniej jeden pracownik obsługujący klientów w języku angielskim, a kiedy firma decyduje się sama wysyłać zamówienia, musi też nawiązać współpracę z rzetelną firmą kurierską lub skorzystać z oferty platformy usług kurierskich.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com