Ostatnia aktualizacja artykułu 2023/07/07

co-to-jest-franczyza-furgonetka-short

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem własnej działalności i szukasz sposobu, aby ułatwić sobie start? Dobrym pomysłem jest skorzystanie z gotowego planu. I tu z pomocą przychodzi franczyza, czyli coraz popularniejszy model prowadzenia biznesu. Wybierając to rozwiązanie, zminimalizujesz koszty związane z wykreowaniem marki, a jednocześnie możesz zapewnić sobie odpowiednio wysokie zyski. Dowiedz się, co to jest franczyza, jak działa i jak ją otworzyć. 

Franczyza – co to jest?

Na początek warto dokładnie odpowiedzieć sobie na pytanie – co to jest franczyza? Według Europejskiego Kodeksu Etycznego Franczyzy jest to system sprzedaży towarów, usług lub technologii. Opiera się na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami niezależnymi od siebie pod względem prawnym i finansowym.

Podmiotami współpracującymi ze sobą w tym modelu są:

  • franczyzodawca – marka udostępniająca franczyzę
  • franczyzobiorca – firma otwierająca franczyzę na mocy specjalnej licencji przyznawanej przez franczyzodawcę.

Cała współpraca w ramach franczyzy odbywa się właśnie na podstawie licencji franczyzowej, w której franczyzodawca określa zasady prowadzenia działalności, w tym wszystkie obowiązki i prawa obu stron umowy.

Umowa franczyzy może dotyczyć zarówno sprzedaży towarów, jak i usług w branżach takich jak: gastronomia, edukacja, IT, turystyka, bankowość, moda, artykuły spożywcze i nieruchomości.

Jak działa franczyza?

Franczyzodawca i franczyzobiorca podpisują umowę franczyzy i od tego momentu są zobowiązani do przestrzegania jej zasad. Umowa jest skonstruowana w taki sposób, aby zyskiwały na niej obie strony. Franczyzodawca otrzymuje profit w postaci możliwości zarabiania na umowie, natomiast franczyzobiorca poprzez korzystanie z:

  • nazwy franczyzodawcy i jego znaku towarowego
  • know-how do funkcjonowania w branży
  • wsparcia handlowego i technicznego.

Franczyza w Polsce staje się coraz bardziej popularna. Na warunkach umowy franczyzowej działają między innymi: lokale gastronomiczne, firmy sprzątające, sklepy czy przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. W praktyce pizzeria znanej marki może wcale nie być jej własnością, a prywatnym biznesem działającym na zasadach franczyzy. Dzięki umowie franczyzowej przysłowiowy Jan Kowalski może korzystać ze znaku towarowego branżowego giganta i tym samym od razu zagwarantować sobie płynące z tego profity.

Co to jest franczyza? Przykłady:

  • restauracja prowadzona pod szyldem znanej marki, np. McDonald’s czy Da Grasso
  • sklep budowlany, np. PSB Mrówka lub Brico Marche
  • usługi, np. Furgonetka Punkt, Dobra Pralnia
  • salon usług telekomunikacyjnych, np. Plus, Play lub Orange.

W Polsce wiele znanych punktów handlowych i usługowych to franczyza. Oferty dotyczą działalności w ramach różnych branż, a najtańsze z nich można otworzyć za zaledwie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Młodzi przedsiębiorcy chętnie wybierają ten model prowadzenia biznesu ze względu na to, że katalog dostępnych ofert pozwala wybrać coś odpowiadającego oczekiwaniom, wykształceniu, a nawet pasjom.

Franczyza – wady i zalety

Każdy biznes ma swoje plusy i minusy, które wynikają z jego specyfiki. Podobnie jest z franczyzą. Zanim zdecydujesz się na jej otwarcie, zapoznaj się z zaletami i wadami tego rozwiązania.

Zalety franczyzyWady franczyzy
Możliwość korzystania ze sprawdzonego i skutecznego modelu biznesowego.Podleganie ciągłej kontroli ze strony franczyzodawcy.
Wsparcie franczyzodawcy na każdym etapie współpracy i dzielenie się biznesowym know-how.Brak możliwości rozwijania marki na własnych zasadach.
Mniejsze ryzyko biznesowe związane z wejściem na rynek.Konieczność ponoszenia opłat wynikających z licencji.
Obniżenie kosztów reklamy i wyeliminowanie wydatków na własną identyfikację wizualną.Ryzyko nieprzedłużenia umowy franczyzowej i utraty dalszej możliwości prowadzenia biznesu.
Możliwość zakupu towarów na preferencyjnych zasadach.Ryzyko związane z błędami franczyzodawcy.

Jak otworzyć franczyzę i czy to się opłaca?

W celu rozpoczęcia działalności franczyzowej, należy skontaktować się z wybranym franczyzodawcą. Po spełnieniu określonych wymagań (dotyczących np. minimalnego wkładu własnego czy progu wiekowego), następuje podpisanie umowy z jednoczesnym zaakceptowaniem wszelkich warunków. W kolejnym kroku pozostaje najczęściej przejście niezbędnego szkolenia, aby poznać działalność od środka.

Franczyza jest bardzo opłacalna pod warunkiem wyboru odpowiedniego konceptu franczyzowego dostosowanego do swoich możliwości i predyspozycji. Początki nie zawsze są idealne, ale sumienna praca może pozwolić na uzyskanie finansowej niezależności.

Furgonetka Punkt – pomysł na biznes

Franczyza nie zawsze musi wiązać się z zakładaniem biznesu od podstaw. Z tego modelu możesz skorzystać również w sytuacji, jeśli już prowadzisz działalność np. handlową lub usługową i chcesz uzyskać dodatkowe źródło zarobków, a także zdobyć nowych klientów.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jednym z biznesów, który możesz wcielić w życie na podobnych zasadach, jest punkt nadania i odbioru przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt. Klienci przy okazji załatwiania swoich codziennych spraw (np. wizyty u fryzjera, zakupu kwiatów w lokalnej kwiaciarni) w Twoim lokalu, będą mogli przynosić swoje paczki i wygodnie nadawać je, korzystając z pomocy obsługi punktu.

Co to jest franczyza Furgonetka Punkt?

Idea naszej współpracy jest bardzo prosta – my udostępniamy Ci nasze usługi, a Ty oferujesz je w swoim punkcie i otrzymujesz prowizję od każdej wysłanej przesyłki. Jako nasz punkt partnerski, zyskujesz odpowiednie przeszkolenie, potrzebne materiały, a także dostęp do oferty aż 14 firm kurierskich (m.in. znanych przewoźników jak DPD, DHL i InPost).

Od momentu podpisania umowy franczyzowej, będziesz oferować swoim klientom możliwość wysyłania przesyłek krajowych i międzynarodowych, a także cały szereg usług dodatkowych, takich jak: ubezpieczenie paczki czy płatność za pobraniem. W ramach działalności punktu, bez problemu możesz udostępniać także opcję pakowania przesyłek za ekstra opłatą.

Z jakimi korzyściami wiąże się dołączenie do sieci punktów Furgonetka? Przede wszystkim otrzymujesz możliwość poszerzenia usług w swoim lokalu i zdobycia nowych klientów, co przełoży się bezpośrednio na większe zyski dla Twojego biznesu. Pieniądze płynące z prowizji możesz doliczyć do pensji, przeznaczyć na opłacenie czynszu czy po prostu przeznaczyć na rozwój swojej firmy.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock