Ostatnia modyfikacja artykułu:

Co oznaczają statusy przesyłek?

Każda przesyłka kurierska jest rejestrowana w systemie i oznaczona indywidualnym numerem. Dzięki temu można monitorować jej status i dowiedzieć się, co aktualnie dzieje się z paczką i kiedy należy spodziewać się jej doręczenia. Sprawdź, co oznaczają statusy nadawanych przesyłek.

Czym są statusy przesyłek?

Statusy przesyłek to informacje pokazujące stopień zaawansowania realizacji usługi transportowej. Status informuje, na jakim etapie realizacji znajduje się obecnie paczka i pozwala określić przybliżony termin jej doręczenia. Śledzenie statusów jest możliwe dzięki wykorzystaniu narzędzia do śledzenia przesyłki oraz indywidualnego numeru paczki. Każda przesyłka kurierska ma swój numer identyfikacyjny pozwalający sprawdzić, gdzie się znajduje. Monitorowanie statusu przesyłki umożliwia lepsze planowanie dnia w momencie, kiedy oczekujemy na kuriera. Wyróżniamy kilka statusów, z których każdy odpowiada innej lokalizacji lub czynności podejmowanej w związku z przesyłką.

W momencie zamówienia przesyłki zarówno Nadawca, jak i Odbiorca zyskują dostęp do statusów, które można w każdej chwili sprawdzać. Moment zmiany statusu jest różny w zależności od firmy kurierskiej. W niektórych firmach status zmienia się, kiedy przesyłka opuszcza jedną lokalizację, w innych natomiast zmiana następuje dopiero wtedy, kiedy przesyłka dociera do kolejnego oddziału.

Jakie są rodzaje statusów przesyłek?

  1. Zarejestrowano dane przesyłki

Status „Zarejestrowano dane przesyłki” oznacza, że Nadawca wprowadził już do systemu dane niezbędne do wysłania paczki, opłacił nadanie i wygenerował etykietę przewozową, ale przesyłka nie została jeszcze wydana kurierowi. Status ten nie jest informacją dotyczącą rozpoczęcia podróży przesyłki, a jedynie potwierdzeniem, że złożono na nią dyspozycję.

  1. Przesyłka odebrana przez kuriera

Status „Przesyłka odebrana przez kuriera” informuję, iż Nadawca wydał przesyłkę kurierowi, a ten dostarczy ją teraz do najbliższego oddziału firmy kurierskiej, skąd pojedzie dalej. Przekazanie przesyłki można uznać za właściwy moment jej nadania – od tego czasu zaczyna biec termin doręczenia, który zwykle wynosi do 2 dni roboczych, ale niekiedy przesyłka może dotrzeć na miejsce nawet następnego dnia.

  1. Przyjęta w oddziale

Status „Przyjęta w oddziale” oznacza, że przesyłka została przyjęta do oddziału firmy kurierskiej i wyruszy stamtąd w dalszą drogę lub zostanie z tego oddziału przekazana bezpośrednio do doręczenia. W aplikacji śledzącej przesyłki taki status może się pojawić kilkukrotnie dla jednego zamówienia, dlatego, że przesyłka jest czasami przekazywana między kilkoma oddziałami, zanim dotrze do adresata. Kluczowy w tym przypadku jest dystans między Nadawcą a Odbiorcą paczki – jeśli jest niewielki, przesyłka może tylko raz trafić do oddziału, a stamtąd od razu do Odbiorcy. Jeżeli odległość dzieląca dwa adresy jest duża, przesyłka odwiedzi kilka oddziałów.

  1. Przekazano do doręczenia

Status „Przekazano do doręczenia” informuje, iż przesyłka została wydana z ostatniego oddziału kurierowi, a ten podejmie próbę jej doręczenia. Status taki zwykle pojawia się rano, kiedy kurierzy pakują przesyłki w oddziałach i wyruszają z nimi w drogę. Informacja o wydaniu przesyłki do doręczenia jest zwykle jednoznaczna z doręczeniem jeszcze tego samego dnia.

  1. Doręczona

Status „Doręczona” sygnalizuje, że przesyłka dotarła na miejsce i została wydana Odbiorcy. Zmiana statusu na „Doręczona” może się pojawić od razu po wizycie kuriera lub w ciągu najbliższych godzin.

  1. Zwrot

Status „Zwrot” oznacza, iż przesyłka nie została doręczona, a powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Pierwszym jest nieskuteczne doręczenie mimo podjęcia dwóch prób dostawy i zwykle ma to miejsce w przypadku, kiedy kurier nie zastanie Odbiorcy. Innym powodem zwrotu może być nierozpoznanie przesyłki przez Odbiorcę lub odmowa jej przyjęcia. W obu powyższych sytuacjach przesyłka zostanie zwrócona na adres Nadawcy.

Do czego służą statusy przesyłek?

Statusy przesyłek umożliwiają monitorowanie doręczenia zarówno Nadawcy, jak i Odbiorcy. Dzięki statusom Odbiorca wie, kiedy Nadawca wysłał przesyłkę i gdzie się ona aktualnie znajduje. Nadawca z kolei może kontrolować poprawność wykonania usługi kurierskiej. 

Dlaczego warto sprawdzać status przesyłki?

Śledzenie paczki pozwala określić przybliżony moment doręczenia i odpowiednio zaplanować sobie dzień. W dniu, w którym kurier podejmie próbę doręczenia, Odbiorca otrzymuje dodatkowo SMS informujący o planowanej dostawie. W wiadomościach SMS-owych często znajduje się też numer telefonu do kuriera obsługującego przesyłkę. Monitorowanie drogi paczki eliminuje konieczność kontaktowania się z Nadawcą i dopytywania o moment wysyłki czy dostawy, co jest wygodne i bezproblemowe dla obu stron. Dodatkowo jeśli pojawią się jakieś problemy z doręczeniem, to będziesz mógł odpowiednio szybko zareagować i zweryfikować to u konkretnego przewoźnika. 

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos