Ostatnia aktualizacja artykułu 2024/09/18

Sytuacja powodziowa w zachodniej i południowej Polsce przynosi ogromne wyzwania, nie tylko dla mieszkańców, ale także dla wielu firm, w tym usług kurierskich. Z uwagi na intensywne opady deszczu i liczne podtopienia, firmy kurierskie musiały podjąć decyzję o wstrzymaniu dostaw oraz odbiorów przesyłek na najbardziej zagrożonych obszarach.

Co to oznacza dla klientów?

W praktyce oznacza to, że paczki, które miały być doręczane do obszarów objętych powodzią, nie zostaną dostarczone, a nowe zlecenia odbiorów z tych rejonów również nie będą realizowane. Sytuacja ta dotyczy zarówno przesyłek krajowych, jak i międzynarodowych, ponieważ warunki pogodowe w niektórych częściach Czech, Słowacji, Austrii i Niemiec są równie trudne.

Które firmy kurierskie wstrzymują dostawy?

Na chwilę obecną kilka czołowych firm kurierskich w Polsce ogłosiło przerwy w swoich usługach w rejonach dotkniętych powodzią. Każda z firm udostępniła szczegółową listę kodów pocztowych, na których obsługa jest wstrzymana.

Wszystkie paczki, które były już w trakcie dostawy, zostają wstrzymane, a klienci są informowani o braku możliwości doręczenia z przyczyn niezależnych od przewoźnika.

InPost

Przewoźnik, poza ściśle określonymi miejscami, bezpośrednio dotkniętymi powodzią i poza obszarami z brakiem możliwości przejazdu samochodem kurierskim, nie ma problemów z obsługą przesyłek na terenie kraju.

Na obszarach dotkniętych wodą maszyny Paczkomat® zostały opróżnione z przesyłek i skierowane do bezpiecznych urządzeń, a w przypadku braku takiej możliwości — InPost kontaktuje się z odbiorcami, aby wspólnie ustalić optymalny sposób doręczenia przesyłki.

InPost systematycznie przywraca wyłączone maszyny Paczkomat® – a od początku powodzi przywrócono do działania ponad 100 maszyn.

Gdzie obecnie mogą wystąpić utrudnienia w dostawie?

  • oddział w Jeleniej Górze 58-500,
  • oddział w Wałbrzychu 58-300,
  • oddział w Opolu 45-000,
  • oddział w Legnicy 59-200
  • oddział w Katowicach.

W kolejnych dniach InPost przewiduje problemy we Wrocławiu oraz Kluczborku, jednak sytuacja jest na tyle dynamiczna, że informacje będą podawane na bieżąco.

GLS

[AKTUALIZACJA 18.09] Zgodnie z najnowszą informacją, GLS wznowił dostawy na terenach, które wcześniej objęte były powodziami — przesyłki będą doręczane najszybciej, jak to możliwe. Trzeba jednak podkreślić, że w związku z zagrożeniem i skutkami powodzi możliwe są utrudnienia w dostawach.

[17.09] GLS w odpowiedzi na sytuację w Polsce i krajach ościennych zablokowało obsługę przesyłek w wielu regionach. Lista kodów pocztowych, które są obecnie zablokowane, obejmuje m.in. obszary z kodami:

  • dolnośląskie: 57-215, 57-222, 57-223, 57-241, 57-230, 57-242, 57-240, 57-250, 57-251, 57-255, 57-256, 57-257, 57-262, 57-273, 57-300, 57-301, 57-302, 57-303, 57-304, 57-440, 57-312, 57-313, 57-314, 57-315, 57-320, 57-330, 57-310, 57-311, 57-340, 57-343, 57-350, 57-351, 57-353, 57-360, 57-511, 57-541, 57-361, 57-362, 57-400, 57-401, 57-402, 57-403, 57-408, 57-409, 57-410, 57-322, 57-411, 57-420, 57-430, 57-431, 57-432, 57-441, 57-442, 57-450, 57-451, 57-500, 57-501, 57-512, 57-514, 57-516, 57-517, 57-520, 57-521, 57-513, 57-515, 57-522, 57-530, 57-540, 57-550, 58-320, 58-340, 58-500, 58-501, 58-502, 58-503, 58-504, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-510, 58-512, 58-513, 58-514, 58-515, 58-516, 58-517, 58-518, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-536, 58-537, 58-540, 58-550, 58-560, 58-561, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-571, 58-572, 58-573, 58-575, 58-576, 58-577, 58-578, 58-580, 58-585, 58-588, 58-850, 59-520, 59-523, 59-610, 59-612, 59-613, 59-614, 59-616, 59-620, 59-622, 59-623, 59-624, 59-630, 59-812, 59-813, 59-814, 59-816, 59-820, 59-850, 59-851, 59-852, 59-860, 59-865, 59-870, 59-913, 59-914, 59-915, 59-916, 59-920, 59-921, 59-922, 59-970, 59-975, 58-407, 58-408, 58-410, 58-420, 58-421, 58-422, 58-423, 58-424, 58-425, 59-421, 58-170, 58-172, 58-173, 58-376, 58-377, 58-312, 58-373, 58-375, 58-411, 58-379, 58-400, 58-402, 58-405, 59-420, 58-524, 58-525, 59-500, 59-501, 59-513, 59-514, 59-530, 59-531, 59-512, 59-516, 59-524, 59-525, 58-526, 59-540, 59-542, 58-579, 59-550, 59-600, 59-604, 59-605, 59-607, 59-811, 59-830
  • opolskie: 48-367, 48-368, 48-370, 48-375, 48-358, 48-384, 48-385
  • lubuskie: 69-999

SP Express

[AKTUALIZACJA 18.09] Zgodnie z informacją od przewoźnika, od poniedziałku 23.09 wszystkie magazyny będą działać operacyjnie w 100%, co oznacza, że wszystkie połączenia zostaną przywrócone, a przesyłki będą dostarczane w takim samym trybie jak sprzed powodzi.

[17.09] Firma SP Express poinformowała o zalaniu swojego magazynu w Nysie, co uniemożliwia odbiory i dostawy z tego regionu. Zamówienia na tym obszarze zostały całkowicie wstrzymane do odwołania.

FedEx

[AKTUALIZACJA 18.09] FedEx przywraca ruch przesyłek na terenach dotkniętych skutkami powodzi. Stacja w Jeleniej Górze ponownie obsługuje ten obszar operacyjny przewoźnika.

[17.09] FedEx zawiesił operacje w regionie obsługiwanym przez stację w Jeleniej Górze, gdzie doszło do znacznych podtopień. Firma nie odbiera ani nie dostarcza paczek na terenie z kodami:

  • dolnośląskie: 58-400, 58-402, 58-405, 58-407, 58-410, 58-411, 58-420, 58-422, 58-424, 58-425, 58-500, 58-501, 58-503, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-512, 58-513, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-540, 58-550, 58-560, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-573, 58-580, 58-588, 59-420, 59-421, 59-423, 59-540, 59-550, 59-600, 59-601, 59-605, 59-607, 59-610, 59-620, 59-622, 59-623, 59-630, 59-800, 59-801, 59-811, 59-812, 59-814, 59-816, 59-817, 59-818, 59-820, 59-830, 59-850

DPD

[AKTUALIZACJA 18.09] DPD wznawia ruch przesyłek w wybranych obszarach. Niektóre nadal nie są dostępne operacyjnie dla przewoźnika, dlatego paczki nadal nie będą odbierane i dostarczane w:

  • dolnośląskie: 57-223, 57-241, 57-242, 57-250, 57-251, 57-252, 57-256, 57-300, 57-301, 57-302, 57-303, 57-304, 57-310, 57-312, 57-313, 57-314, 57-360, 57-361, 57-362, 57-511, 57-512, 57-513, 57-514, 57-515, 57-516, 57-517, 57-520, 57-521, 57-540, 57-541, 57-550, 58-111, 58-114, 58-116, 58-121, 58-123,
  • opolskie: 48-300, 48-314, 48-315, 48-320, 48-321, 48-355, 48-364, 48-370, 48-371, 48-385, 48-387, 48-388, 49-202, 49-332, 49-340, 49-345.

[17.09] DPD zablokowało obsługę na południu Polski, w tym w oddziałach Jelenia Góra, Opole i Wałbrzych. Pełna lista zablokowanych kodów pocztowych obejmuje m.in.:

  • dolnośląskie: 57-223, 57-230, 57-240, 57-241, 57-242, 57-250, 57-251, 57-252, 57-255, 57-256, 57-300, 57-301, 57-302, 57-303, 57-304, 57-310, 57-312, 57-313, 57-314, 57-320, 57-321, 57-322, 57-330, 57-340, 57-360, 57-361, 57-362, 57-500, 57-501, 57-502, 57-511, 57-512, 57-513, 57-514, 57-515, 57-516, 57-517, 57-520, 57-521, 57-522, 57-530, 57-540, 57-541, 57-550, 58-111, 58-114, 58-116, 58-121, 58-123, 58-141, 58-152, 58-172, 58-173, 58-212, 58-400, 59-411, 59-424, 59-426, 58-500, 58-501, 58-504, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-512, 58-513, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-540, 58-560, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-573, 58-574, 58-580, 58-581, 58-588, 59-540, 59-550, 59-600, 59-601, 59-602, 59-609, 59-610, 59-620, 59-623, 59-624, 59-630, 59-631, 59-800, 59-801, 59-802, 59-811, 59-814, 59-816, 59-818, 59-820, 59-830, 59-831, 59-850, 59-900, 59-901, 59-902, 59-903, 59-914, 59-915, 59-916, 59-920, 59-921, 59-922, 59-970, 59-975,
  • opolskie: 48-100, 48-101, 48-118, 48-120, 48-130, 48-133, 48-140, 48-145, 48-155, 48-200, 48-203, 48-210, 48-220, 48-231, 48-250, 48-251, 48-252, 48-267, 48-300, 48-302, 48-303, 48-304, 48-314, 48-315, 48-316, 48-317, 48-318, 48-320, 48-321, 48-325, 48-330, 48-340, 48-355, 48-364, 48-370, 48-371, 48-385, 48-387, 48-388, 47-208, 47-214, 47-240, 47-244, 47-246, 47-253, 47-260, 47-263, 47-270, 47-280, 47-341, 47-344, 47-351, 47-364, 47-370, 49-153, 49-156, 49-200, 49-202

Co dalej?

Firmy kurierskie monitorują rozwój sytuacji na bieżąco i będą aktualizować swoje systemy oraz strony internetowe o nowe informacje na temat dostępności usług. Klienci mogą spodziewać się wznowienia dostaw, kiedy tylko warunki pogodowe na to pozwolą.

W tym trudnym czasie wiele firm kurierskich wyraża wsparcie dla poszkodowanych i zapewnia, że zrobią wszystko, co w ich mocy, aby wznowić pełną obsługę przesyłek jak najszybciej. Na razie jednak apelują o cierpliwość i zrozumienie.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że sytuacja szybko się ustabilizuje, a mieszkańcy zalanych terenów będą mogli wrócić do normalnego życia. Wszystkie firmy kurierskie dokładają wszelkich starań, aby jak najszybciej wznowić swoje operacje w pełnym zakresie. Zachęcamy do regularnego sprawdzania aktualizacji na stronach internetowych przewoźników, aby być na bieżąco z informacjami o dostawach w Twoim regionie.

Cały nasz zespół przesyła wyrazy wsparcia i otuchy dla wszystkich, którzy zmagają się z tymi trudnymi okolicznościami.