Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/08/31

Prowadzisz własny biznes? Poznaj 5 sposobów na oszczędności w firmie

Masz firmę i zastanawiasz się, jak obniżyć koszty jej prowadzenia? Wprowadzanie oszczędności nie jest łatwe i przygotowując się do tego, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Są jednak sprawdzone metody, które możesz wykorzystać aby zmniejszyć koszty prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Poznaj 5 sposobów na oszczędności w firmie.

Oszczędności w firmie – od czego zacząć?

Przed podjęciem decyzji o cięciach czy oszczędnościach w firmie, warto zacząć od dokładnej analizy finansów i budżetu. Redukcja kosztów w biznesie nie jest łatwa, należy zatem sprawdzić, na które kategorie wydatków przeznaczasz najwięcej środków i które z nich można zminimalizować lub całkowicie z nich zrezygnować. Każdy biznes jest inny i ma inne potrzeby, jednak są obszary, które możesz łatwo usprawnić, aby zarabiać więcej. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które pomogą Ci w optymalizacji kosztów firmy.

Outsourcing

Outsourcing to nic innego, jak zlecenie innym firmom wykonanie konkretnych usług za nas. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na redukcję kosztów w firmie. Szczególności w zakresie zatrudnienia. Często zamiast tworzyć etat warto pewne usługi zlecić na zewnątrz sprawdzonym profesjonalistom. Mogą to być usługi księgowe, reklama czy kwestie związane z IT. W 2018 roku koszty zatrudnienia pracownika przy minimalnym wynagrodzeniu wynosiły aż 2 532,81 złotych, natomiast miesięczne wydatki na biuro rachunkowe mogą się często już zamknąć w kilkuset złotych. 

Przesyłki kurierskie

Prowadząc biznes na pewno wiesz, że korzystanie z usług firm kurierskich jest nieuniknione. Internet umożliwia nam dziś współpracę z kontrahentami, nie tylko z innych miast, ale też z innych krajów czy kontynentów. I pomimo tego, że wiele spraw możemy załatwić i uzgodnić online lub telefonicznie, to wciąż zdarzają się sytuację, w których musimy szybko nadać przesyłkę z umową czy ważnymi dokumentami na drugi koniec kraju lub wysłać paczkę z zamówieniem do klienta. Minęły na szczęście czasy, w których przesyłki kurierskie kojarzyły się z wysokimi cenami, koniecznością posiadania odpowiednich wolumenów paczek czy obowiązkiem podpisania umowy z konkretnym przewoźnikiem. Dzięki platformie usług kurierskich można bez problemu i w łatwy sposób zamówić kuriera do firmy, w atrakcyjnych cenach i bez żadnych zobowiązaniach. Na Furgonetka.pl masz dostęp do oferty aż 12 firm kurierskich. Możesz od razu porównać koszty dostawy u każdej z nich. Nie wiążesz się umową z żadną firmą, ani nie deklarujesz wolumenów paczek. Jedynie zakładasz darmowe konto w serwisie i nadajesz tylko wtedy, kiedy tego potrzebujesz. Ceny przesyłek są tam aż 70% tańsze od standardowych i na każdej nadanej paczce możesz zaoszczędzić nawet kilka złotych. 

5 sposób na oszczędności w firmie

Używany sprzęt

Często nowy i dobry sprzęt komputerowy to droga inwestycja. Warto się, jednak zastanowić czy na pewno Ty lub Twoi pracownicy potrzebują komputerów z najwyższej półki. Na szeregowych stanowiskach spokojnie możesz zaopatrzyć ich w sprzęt poleasingowy. Są to zazwyczaj dobrej jakości komputery, które są po prostu okresowo wymieniane i sprzedawane. Stąd ich dość niska cena przy zadowalającym stanie. Komputery poleasingowe możesz już kupić nawet za kilkaset złotych, co przyniesie spore oszczędności w firmie. Na pewno sprawdzą się one do pracy przy większości biurowych stanowisk.   

Coworking

Coworking to dzielenie wspólnej przestrzeni z innymi firmami. Jest on szczególnie popularny w dużych miastach i modny wśród rozwijającej się społeczności startupowej. Ten model współpracy polega na tym, że centrum coworkingowe udostępnia Ci przestrzeń do prowadzenia swojej działalności. Może to być adres rejestracji spółki, skrzynka mailowa, obsługa telefoniczna, ale też biurko czy biurka do pracy, sale konferencyjne lub wspólna recepcja. Często masz możliwość wynajęcia takiej przestrzeni na godziny lub na cały miesiąc, nie tylko dla siebie ale też dla kilku osób. Koszt takiego najmu waha się często w granicach 150-500 złotych miesięcznie. To o wiele taniej niż samodzielny najem lokalu. Dodatkowo nie martwisz się o takie rzeczy, jak rachunki za media, wyposażenie biura czy chociażby koszt zatrudnienia recepcjonistki. 

Praca w chmurze

Przeniesienie zasobów cyfrowych do chmur obliczeniowych może zredukować część kosztów związanych z budowaniem infrastruktury informatycznej w firmie. Jest ona często bardzo kosztowna. Unikamy wydatków związanych z zakupem i utrzymaniem serwerów oraz opłat naliczanych z tytułu licencji, przechowywania i zabezpieczania danych, ich aktualizacji, konfiguracji, czy też modernizacji systemów IT. Mamy za to gotowe rozwiązania do przechowywania danych, które są proste i bezpiecznie. Dodatkowo często można je dopasować do indywidualnych potrzeb i oczekiwań biznesu lub danej branży.  

Podsumowując

Optymalizacja kosztów w firmie może wydawać się sporym wyzwaniem. Jednak jak widać jest kilka prostych sposobów na oszczędności, które zwłaszcza w dłuższej perspektywie mogą przynieść spore korzyści. Warto wypróbować chociaż kilka z nich. Masz szansę polepszyć kondycję finansową swojej firmy i mieć więcej pieniędzy chociażby na rozwój czy kolejne inwestycje.    

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos