Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/24

Jak skutecznie sprzedawać sprzęt elektroniczny w internecie?Planujesz otworzyć sklep internetowy z elektroniką lub już masz taki sklep i chcesz zwiększyć liczbę klientów? Sprzedaż RTV AGD i serwisowanie tego asortymentu mogą być świetnym biznesem, dlatego, że popyt w tej branży stale rośnie, a dodatkowo przez cały czas pojawia się sporo nowości. Produkty elektroniczne są jednymi z najczęściej kupowanych w internecie i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się zmienić. Dowiedz się, jak skutecznie sprzedawać sprzęt elektroniczny w internecie.

Pierwsze kroki w sprzedaży elektroniki

Sprzedawanie urządzeń elektronicznych wymaga przede wszystkim wcześniejszego zaopatrzenia się w nie. Nowo powstała firma może podjąć współpracę z hurtownią sprzętu RTV i AGD lub bezpośrednio z producentami albo sprowadzać towar z Chin. Coraz więcej sklepów działa też w modelu dropshipping – sprzedaje produkty, których tak naprawdę nie posiada, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży narzucając swoją marżę.

Nieco inaczej jest w przypadku serwisu urządzeń elektronicznych. Ten nie wymaga zaopatrzenia w towar, a jedynie zakupu niezbędnych maszyn i urządzeń, a dodatkowo zatrudnienia techników zajmujących się naprawą sprzętu. Sklep oferujący serwis będzie potrzebował przede wszystkim zaawansowanych programów diagnostycznych oraz dostępu do części wymiennych. Takie komponenty można zamawiać w hurtowniach lub u producentów.

Gdzie sprzedawać elektronikę?

Sprzęt elektroniczny jest jednym z najchętniej kupowanych przez internet asortymentów. Ciągłe pojawianie się nowych technologii sprawia, że z ogromną przyjemnością zaopatrujemy się w nowe telewizory, smartfony, komputery czy urządzenia audio. Ogromne zainteresowanie urządzeniami elektronicznymi sprawia, że potencjalna grupa docelowa Twojego sklepu jest bardzo duża, a to rokuje na zyski ze sprzedaży. Mimo ogromnej konkurencji, na rynku przez cały czas pojawiają się nowe sklepy z RTV i AGD i tak naprawdę każdy znajduje klientów.

Polscy sprzedawcy w wielu przypadkach zaczynają od ogólnodostępnych platform sprzedażowych (głównie Allegro) lub decydują się na założenie własnych sklepów online. Część sprzedających decyduje się korzystać z obu tych kanałów sprzedaży w celu dywersyfikacji zysków i zmniejszenia ryzyka biznesowego, inni bazują tylko na Allegro, ale są też tacy, którzy od początku mają własny sklep internetowy RTV.

Sprzedaż na Allegro

Allegro to największa platforma sprzedażowa w Polsce i oferowanie produktów w tym kanale umożliwia dotarcie do wielu kupujących. Pozwala także na skorzystanie z narzędzi dedykowanych do wsparcia sprzedaży, więc koszt wejścia w ten kanał sprzedaży jest stosunkowo niski. Należy pamiętać, że Allegro pobiera opłaty za wystawienie oraz promowanie produktów, a także prowizje od każdej sprzedaży. Dodatkowo w tym serwisie sprzedający musi dostosować się do odgórnie narzuconego regulaminu i zasad związanych z publikowaniem tam oferty. Sprzedaż na Allegro jest polecana osobom, które mają mniejszy budżet na start i chcą szybko zacząć sprzedawać.

Własny sklep internetowy

Założenie sklepu internetowego generuje wyższe wydatki, ale daje też większą kontrolę, więc wielu sprzedawców decyduje się na taki krok od razu lub po jakimś czasie działania w serwisie Allegro. Własny sklep internetowy AGD i RTV ma swoje plusy i minusy. 

Największe plusy własnego sklepu to pełna kontrola nad wyglądem sklepu i dostępnymi tam funkcjami. Dodatkowo nie płacisz prowizji i budujesz swój własny, rozpoznawalny brand wśród klientów. Niestety na start potrzebujesz więcej pieniędzy, nie tylko na budowę czy obsługę sklepu, ale także na jego reklamę czy pozycjonowanie. Sprawdź, jak założyć sklep internetowy w jednym z naszych poprzednich tekstów. 

Jak wysyłać sprzedawaną elektronikę?

W celu zwiększenia sprzedaży najlepiej udostępnić jak najwięcej opcji dostawy, a w szczególności zaoferować bezpieczną przesyłkę kurierską. Duże znaczenie ma tutaj cena przesyłki, która powinna być atrakcyjna dla Twojego klienta. Jeśli nie masz odpowiedniej liczby wolumenu paczek, co zwłaszcza na początku działalności jest trudne do uzyskania, podpisanie umów bezpośrednich z firmami kurierskimi może okazać się nieopłacalne. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z oferty platformy usług kurierskich, takiej jak Furgonetka i nadawać zamówienia tanio bez konieczności zapewniania konkretnego wolumenu przesyłek. Korzystając z takiego serwisu oferujesz swoim klientom nie tylko atrakcyjne ceny dostawy, ale także szeroki wybór form doręczenia i firm kurierskich. Sklepy działające stacjonarnie mogą też zaproponować swoim klientom możliwość odbioru osobistego i uzupełnić ofertę wysyłką za pośrednictwem poczty. Wybór profesjonalnej firmy kurierskiej jest ważny szczególnie ze względu na zróżnicowane gabaryty i wagi paczek z elektroniką. Dodatkowo należy pamiętać o tym, by szczególnie dokładnie zabezpieczać zamówienia przed wysyłką i odpowiednio je pakować.

Jak sprzedawać sprzęt elektroniczny

Jak sprzedawać sprzęt elektroniczny

Jak promować swój sklep z elektroniką?

Sposób promowania sklepu internetowego będzie zawsze zależny od wysokości budżetu na działania reklamowe. W przypadku sklepu z asortymentem RTV i AGD bardzo dobre wyniki przynosi reklama AdWords i pozycjonowanie. Koszt takich działań to miesięcznie minimum kilkaset złotych, ale efekty (szczególnie w przypadku AdWords) pojawiają się dość szybko. Mając własny sklep internetowy możesz budować bazę mailingową do klientów i wysyłać do nich informację o produktach lub promocjach. Dodatkowo możesz podpiąć się z ofertą pod internetowe porównywarki cenowe, takie jak chociażby Ceneo.pl, z których korzysta wiele osób. 

W przypadku sprzedaży przez Allegro można skorzystać z dostępnych tam narzędzi do promowania ofert i  reklamować się chociażby poprzez płatne wyróżnianie swoich produktów. 

Podsumowanie

Sklep internetowy AGD i RTV może być doskonałym sposobem na dorobienie sobie po godzinach pracy na etacie lub główną działalnością. Jak każdy biznes, handel online wymaga oczywiście zaangażowania, sumienności i nakładów czasu, ale jest rokującym źródłem dochodów, a dodatkowo pozwala realizować się w tym, co nas interesuje. Dla zagwarantowania sobie odpowiednio wysokiej sprzedaży trzeba jednak pamiętać, że oferta powinna być atrakcyjna i to nie tylko pod względem cenowym. Sklep musi zaprezentować swoje produkty w taki sposób, by wzbudzić w ludziach chęć ich posiadania.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com