Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/02/15

Handmade – gdzie i jak sprzedawać?

Tworzysz rękodzieło i chcesz na tym zarabiać? W Twoim domu lub pracowni powstają unikalne własnoręcznie produkowane przedmioty, które podobają się rodzinie i znajomym? Najwyższy czas zacząć nimi handlować i uczynić swoją pasję źródłem prawdziwych dochodów. Sprawdź, gdzie sprzedawać DIY i jak robić to skutecznie.

Jak sprzedawać rzeczy robione ręcznie?

Odpowiedź na pytanie postawione wyżej mogłaby brzmieć bardzo krótko: skutecznie. To niestety zbyt mało, by uruchomić sprzedaż handmade. Handel wymaga świadomości dotyczącej rynku handmade i znajomości preferencji klientów. Przede wszystkim grupa odbiorców handmade nadal jest mniejsza niż grono zwolenników towarów produkowanych masowo. Na pewno stratą czasu będzie oferowanie DIY w miejscach, w których nie ma naszej grupy docelowej, czyli na przykład na stronach poświęconych sprzedaży produktów znanych marek czy tam, gdzie dla klientów liczy się przede wszystkim niska cena, co determinuje między innymi wybór produktów pochodzących z Chin i innych krajów o niskich kosztach produkcji.

Tworzenie handmade wymaga nakładu czasu i pieniędzy, co jednoznacznie determinuje wyższe ceny takich towarów. Produkcja jest opłacalna tylko wtedy, kiedy ustalisz odpowiednio wysoką cenę każdej sztuki towaru. Na pewno nie opłaca się zbliżać z ceną do progu opłacalności i konkurować tym aspektem z innymi sprzedającymi, bo nie taki jest cel handmade. Sprzedaż rękodzieła rządzi się własnymi prawami i nawet jeśli traktujesz tworzone przez siebie rzeczy jako ładne, ale zwyczajne przedmioty, to uwierz, że jest grono ludzi, którzy będą je postrzegali jako prawdziwe dzieła sztuki i zdecydują się za nie dużo zapłacić. Sprzedaż handmade nie może być porównywana do handlu „masówką” i jednocześnie wymaga tego, by się cenić. Weź pod uwagę, ile czasu, pracy, kreatywności i zaangażowania wkładasz w stworzenie jednej serwetki, wazonu, ubrania czy elementu biżuterii i wyceń je tak, by na nich zarobić.

Gdzie sprzedawać rękodzieło?

Rękodzieło możesz sprzedawać stacjonarnie lub przez internet. Najefektywniejszym i z pewnością najtańszym rozwiązaniem będzie sprzedaż towarów DIY w internecie, ale część twórców z powodzeniem sprzedaje swoje produkty w małych autorskich galeriach i na straganach.

Sprzedaż przez internet

  1. Własna domena i sklep internetowy

Pierwszym pomysłem i z pewnością najlepszym ze wszystkich jest założenie własnego sklepu internetowego z handmade. Potrzebujesz do tego domeny oraz serwera i specjalnego oprogramowania, tzw. silnika sklepu umożliwiającego dodawanie produktów i prezentowanie oferty potencjalnym kupującym. Założenie sklepu internetowego kosztuje od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, ale wymaga też prowadzenia zarejestrowanej działalności gospodarczej. Stała dostępność oferty wskazuje na zorganizowane i systematyczne działanie, a to wymaga rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz dopełnienia wszystkich obowiązków podatkowych i związanych z ubezpieczeniami.

  1. Portale dla projektantów

Osób zainteresowanych Twoim rękodziełem możesz szukać na portalach przeznaczonych specjalnie dla projektantów handmade i artystów. Takimi serwisami są między innymi Pakamera i Etsy, ale zarówno na polskim, jak i na zagranicznym rynku znajdziesz takich miejsc zdecydowanie więcej. Możesz tam prezentować swoje produkty i je sprzedawać, a zaletą tego rozwiązania jest fakt, że docierasz ze swoją ofertą do konkretnej grupy docelowej rzeczywiście zainteresowanej podobnymi produktami.

  1. Social media

W sprzedaży produktów handmade możesz wykorzystać potęgę mediów społecznościowych i założyć swój profil na Facebooku oraz na Instagramie, gdzie zaprezentujesz wzory oraz gotowe produkty. Oferty możesz wystawiać też w aplikacji Facebook Marketplace i jednocześnie budować grono obserwatorów.

  1. Sprzedaż na dedykowanych grupach

Początkujący twórca handmade może też dołączyć do dedykowanych grup na Facebooku. Każdemu rodzajowi rękodzieła poświęcono przynajmniej jedno takie miejsce. W sieci znajdziesz grupy osób projektujących i szyjących ubrania, zajmujących się haftowaniem, decoupage, malowaniem na szkle, tworzeniem dekoracji z drewna i wielu innych.

  1. Portale aukcyjne

Rękodzieło bardzo dobrze sprzedaje się też na portalach aukcyjnych takich jak na przykład Allegro, eBay czy Amazon. Swoje produkty możesz też oferować na OLX i innych lokalnych serwisach. Część klientów trafi na nie z konkretnego wyszukiwania, a inni przypadkiem, ale Twoja nietypowa twórczość może mi się tak spodobać, że zdecydują się coś kupić.

Sprzedaż stacjonarna 

  1. Własny sklep

Otwarcie własnego sklepiku przypominającego mini galerię jest fantastycznym pomysłem. Sklep musi być jednak zlokalizowany w atrakcyjnej części miasta lub w galerii handlowej, ale taki krok wiąże się z dużymi kosztami. Przede wszystkim trzeba będzie utrzymać lokal, a nie masz pewności, czy popyt na to pozwoli. Drugą kwestią jest specyfika produktów handmade – nie są to rzeczy popularne i w przypadku sprzedaży stacjonarnej szansę powodzenia ma właściwie tylko sklep w dużym mieście. W mniejszych miejscowościach popyt jest zdecydowanie niższy ze względu na mniejszą ogólną liczbę mieszkańców.

  1. Kiermasze, targi i jarmarki

Wielu twórców rękodzieła sprzedaje swoje produkty na różnego rodzaju jarmarkach, kiermaszach i targach. Każdy sposób i każde miejsce jest dobre, by wypromować swoją twórczość. Mogłoby się wydawać, że sprzedaż na jarmarku nie jest zbyt dobrym krokiem wizerunkowym, ale jeśli spojrzeć na to od strony finansowej, bo takie posunięcie może pozwolić na zdobycie pieniędzy umożliwiających założenie własnego sklepu internetowego i rozwinięcie działalności. Jeśli nie spróbujesz, nigdy nie dowiesz się, czy było warto. Tak naprawdę miejsce sprzedaży nie ma większego znaczenia, liczy się fakt, że możesz zarabiać na swojej pasji.

Jak wysyłać towar handmade?

W przypadku sprzedaży przez internet kluczową kwestią będzie wysyłka sprzedanych towarów do klientów. Sposób pakowania i wysyłki musi być uzależniony od typu produktów. Te delikatne wymagają szczególnej troski i często wielu warstw zabezpieczenia. Produkty handmade najlepiej pakować w kartonowe opakowania. Każda przesyłka z rękodziełem powinna być dokładnie zabezpieczona i oznakowana, na przykład naklejką z napisem „Ostrożnie” lub „Góra-Dół”, jeśli istnieje taka konieczność.

Doręczenie najlepiej zlecić profesjonalnej firmie kurierskiej i nadać przesyłkę za pośrednictwem serwisu Furgonetka. Jest to wygodny i szybki sposób wysyłki paczki w niskiej cenie i bez konieczności podpisywania umowy czy gwarantowania konkretnego wolumenu przesyłek. Wszystkie formalności załatwisz bez potrzeby wychodzenia z domu, kurier odbierze przesyłki z Twojego mieszkania, a Ty możesz poświęcić zaoszczędzony czas na tworzenie kolejnych pięknych rzeczy.

Czy jest popyt na rękodzieło?

Popyt na rękodzieło stale rośnie, a odpowiada za to zmiana naszego stylu życia. Coraz rzadziej wybieramy produkty popularne, produkowane masowo i cechujące się „bylejakością”, a coraz częściej skłaniamy się ku produktom lokalnym, ekologicznym, a czasami nawet wegańskim lub wykonanym z materiałów z recyklingu. Oczywiście nie można przyjąć, że nagle wszyscy zmienią swoje zakupowe przyzwyczajenia i zaczną kupować rękodzieło, ale zwrot w tę stronę jest coraz bardziej widoczny.

Czy trzeba założyć własną działalność gospodarczą?

Według znowelizowanego prawa można prowadzić działalność gospodarczą bez konieczności rejestracji, ale warunkiem jest nieprzekroczenie miesięcznych przychodów w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia. Obecnie jest to 2800 zł brutto, a więc bez firmy możesz zarobić do 1400 zł miesięcznie, a jeśli zaczniesz zarabiać na rękodziele więcej, konieczne będzie zarejestrowanie firmy.

Podsumowanie

Biznes rękodzielniczy na pewno ma rację bytu i może przynieść nie tylko zadowolenie, ale też pieniądze. Istotna jest tutaj natomiast umiejętność wykorzystania szansy, jaką daje internet. To właśnie w sieci możesz zacząć sprzedawać najszybciej i bez większego wkładu finansowego. Sprzedaż handmade nie jest łatwa, ale ma ogromny potencjał i warto go wykorzystać. Załóż swój sklep lub konto na portalu aukcyjnym i wystaw ogłoszenia z atrakcyjnymi zdjęciami i opisami rękodzieła, a prędzej czy później uda Ci się te przedmioty sprzedać.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com