Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/15
Branża budowlana jest na tyle silna, że nie boi się żadnych zawirowań i nie poniosła też większych strat w momencie, gdy wiele biznesów sparaliżowała sytuacja związaną z koronawirusem. Sklep budowlany to świetny rodzaj działalności gospodarczej. Budowlana franczyza jest w tym przypadku dodatkowym ułatwieniem, a często wręcz gwarancją powodzenia na rynku, na którym wiele zależy od działań konkurencji.
Spis treści
Franczyza – definicja
Co to jest franczyza? Ogólnie rzecz biorąc franczyza to forma współpracy polegająca na sprzedaży towarów lub usług na zasadzie specjalnej licencji franczyzowej. W każdym przypadku jest ścisłą i nieustanną współpracą pomiędzy firmami niezależnymi finansowo i prawnie a stronami, czyli franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Firma udostępniająca koncept biznesowy w zamian za opłatę wstępną i procent od dochodu, a przedsiębiorca, który korzysta z tego pomysłu i ponosi opłaty licencyjne. Budowlana franczyza dobrze radzi sobie zarówno w największych polskich miastach, jak i w mniejszych miejscowościach – w końcu popyt na materiały budowlane i wykończeniowe jest wszędzie.
Franczyza – przykłady sklepów budowlanych
Wiele z popularnych na rynku sklepów budowlanych działa na zasadzie franczyzy. Wśród nich można wyróżnić między innymi markety budowlane takie jak: Bricomarché czy PSB Mrówka, ale też markety wykończeniowe np. Jysk. Te marki zna chyba każdy, a w sklepach wyżej wymienionych sieci codziennie zakupy robią miliony klientów szukających materiałów budowlanych i wykończeniowych oraz dekoracji do domu czy narzędzi do ogrodu. Sklepy te mają wypracowaną jakość i bardzo dobrą opinię wśród klientów, co stanowi o ich przewadze nad konkurencyjnymi punktami.
Dlaczego warto otworzyć firmę w branży budowlanej?
Branża budowlana jest bardzo stabilna. Popyt na materiały budowlane i wykończeniowe nie słabnie, a wręcz przeciwnie, rośnie wraz ze wzrostem dostępności kredytów hipotecznych i wynagrodzeń. Materiały budowlane są niezbędne podczas budowy czy remontu i nie da się ich zastąpić niczym innym. Klienci najchętniej kupują w znanych sklepach oferujących duży wybór i korzystne ceny, a brandy franczyzowe z pewnością mogą się takimi cechami pochwalić. Budowlana franczyza na pewno jeszcze długo pozostanie jedną z najbardziej opłacalnych.
Istotną cechą działalności w branży budowlanej jest fakt, że franczyzobiorca zwykle otrzymuje od franczyzodawcy towar w leasing, co oznacza, że nie musi kupować całego zatowarowania, tylko wypożycza je i wstawia do swojego sklepu. Wymaga się jednak od niego comiesięcznych zamówień w odpowiedniej wysokości, często bez względu na to, czy konkretne produkty zostały sprzedane, czy też nie.
Jak założyć własny sklep budowlany?
Potencjalny franczyzobiorca musi spełnić wymagania wybranej sieci franczyzowej, które mogą dotyczyć poziomu wykształcenia lub rodzaju doświadczenia w prowadzeniu biznesu, ale też wysokości posiadanego kapitału czy minimalnego wieku. Wśród kryteriów branych pod uwagę w ocenie franczyzobiorcy jest też miasto/miejscowość oraz lokal na działalność pozostający do dyspozycji. Franczyza w branży budowlanej szczególnie mocno koncentruje się na warunkach lokalowych – sklep budowlany powinien mieć powierzchnię minimum kilkuset metrów kwadratowych, a im większy, tym lepiej. Wielkość lokalu jest zależna od wybranej franczyzy. Sklep z materiałami wykończeniowymi lub dekoracjami może być mniejszy, ale franczyza marki Mrówka czy Bricomarche wymaga już posiadania ogromnej hali, w której zmieszczą się wszystkie oferowane towary. Oczywiście trzeba też spełniać wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, wybudować duży parking, zapewnić łatwy dojazd i miejsce wyładunkowe ze specjalnymi rampami. Na tym wymagania wcale się nie kończą. Hala przeznaczona na sklep budowlany musi być wyposażona w część ekspozycją oraz dodatkowy magazyn, ale szczegółowe wymagania są formułowane indywidualnie przez każdą sieć.
Podsumowanie
Budowlana franczyza to świetny pomysł na biznes. Franczyza udostępnia wypracowane przez lata know-how, daje gwarancję regularnych dostaw doskonałej jakości towarów po preferencyjnych cenach i ułatwia zarządzanie sprzedażą oraz zespołem pracowników. Wymaga oczywiście nakładów początkowych i ogromnego zaangażowania, ale jest bardzo przyszłościowa i przede wszystkim stabilna.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos