Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/15

Franczyza wypożyczalnia aut - otwórz własny biznes

Usługi wypożyczania samochodów stają się w Polsce coraz bardziej popularne, a szansę rozwoju w tej branży daje przede wszystkim franczyza. Wypożyczalnia aut funkcjonująca na zasadzie franczyzy to pomysł na dochodowy biznes, dzięki któremu można ograniczyć błędy, jakie zwykle pojawiają się na początku prowadzenia działalności. Dodatkowym atutem jest możliwość szybkiego wyprzedzenia konkurencji, która mozolnie kreuje swoje marki od podstaw.

Franczyza – definicja

Żeby zastanowić się nad opłacalnością franczyzowego biznesu polegającego na wypożyczaniu samochodów, warto wcześniej dowiedzieć się, co to jest franczyza. Definicja przygotowana przez Europejski Kodeks Etyki Franczyzy podaje, że jest to ścisła i nieustanna współpraca między firmami niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Współpraca łączy franczyzodawcę i franczyzobiorcę. Franczyzodawca to marka udostępniająca gotowy pomysł na biznes, natomiast franczyzobiorca to przedsiębiorca, który z tego pomysłu korzysta w zamian za opłatę początkową, a następnie ustalony procent od zysków. Franczyza może dotyczyć sprzedaży towarów lub usług, a w branży usługowej bardzo dobrym przykładem jest wypożyczalnia aut. Co prawda franczyza katalog nie jest w tym przypadku bardzo okazały, ale za to można z niego wybrać naprawdę konkretne oferty i znacznie zmniejszyć ryzyko biznesowe.

Franczyza – przykłady wypożyczalni aut

Obecnie najciekawsze franczyzy na rynku z zakresu wypożyczalni aut to oferty marek Centrum Rent Car i CarForYou. Jednak z biegiem czasu brandów franczyzowych z pewnością będzie przybywać, bo wypożyczanie samochodów (długoterminowe i na godziny) to doskonały pomysł na biznes. Franczyza musi być jednak w każdej sytuacji dobrze przemyślana i dobrana pod kątem wymagań oraz możliwości franczyzobiorcy.

Wypożyczalnia aut – czy to się opłaca?

Wypożyczalnia samochodów jest bez wątpienia dochodowym biznesem, szczególnie z uwagi na jej stosunkowo małą popularność. Taka działalność najlepiej będzie funkcjonowała w dużych miastach takich jak Warszawa, Łódź, Poznań czy Kraków, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej. Zanim jednak zdecydujesz się na otwarcie firmy w tym modelu, musisz dobrze przekalkulować i ocenić, co daje konkretna franczyza. Oferty są co prawda bardzo atrakcyjne, ale trzeba mieć świadomość, że żaden biznes franczyzowy nie gwarantuje „złotych gór”.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak otworzyć własną wypożyczalnię aut?

Uruchomienie wypożyczalni samochodów pod własną marką kosztuje co najmniej 500 000 złotych, a jeśli flota ma być większa, nawet ponad milion złotych. Jest to bez wątpienia duży wydatek, a ponadto w takim przypadku przedsiębiorca sam ponosi całe ryzyko i jeśli jego model biznesowy nie wypali, strata będzie ogromna. Nieco inne realia obiecuje franczyza. Wypożyczalnia aut w modelu franczyzowym może wbrew pozorom być tańsza, niż własna firma, gdyż franczyzodawcy często udostępniają franczyzobiorcom swoją flotę pojazdów. Oczywiście trzeba je utrzymywać i za ich wypożyczenie ponosi się opłaty, ale wydatki są zdecydowanie mniejsze niż w przypadku zakupu wszystkich samochodów.

Potencjalny franczyzobiorca po zgłoszeniu gotowości otwarcia franczyzy przechodzi weryfikację, a jeśli wypadnie ona pomyślnie, jest kierowany na szczegółowe szkolenie (trwające czasami nawet kilka tygodni/miesięcy). Następnie podpisuje z franczyzodawcą umowę obejmującą wszystkie prawa i obowiązki obu stron. Na tym etapie rozpoczyna się też proces budowy wypożyczalni lub przystosowania lokalu do prowadzenia tej działalności. Na wypożyczalnie aut trzeba przeznaczyć odpowiedni teren – zwykle musi być on ogrodzony, strzeżony i monitorowany. Oczywiście sam plac nie wystarczy, konieczny jest też lokal, do którego będą mogli przyjść klienci zainteresowani wynajmem. Kwestie związane z lokalizacją oraz wielkością i wyposażeniem lokalu są każdorazowo ustalane przez wybranego franczyzodawcę, a franczyzobiorca musi być przygotowany na wypełnienie wszystkich wymogów sieci.

Podsumowanie

Wypożyczalnia aut to doskonały pomysł na biznes. Franczyza w tym zakresie może ograniczyć wydatki i umożliwiać otwarcie działalności, która od samego początku będzie rozpoznawalna i ceniona przez klientów. Franczyzodawca nie gwarantuje jednak sukcesu, a jedynie pomaga w jego osiągnięciu. Zwykle to od franczyzobiorcy zależy, czy wszystko pójdzie zgodnie z planem i czy biznes będzie opłacalny.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos