Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/15

Franczyza w branży budowlanej - dlaczego warto i jak zacząć?
Branża budowlana jest na tyle silna, że nie boi się żadnych zawirowań i nie poniosła też większych strat w momencie, gdy wiele biznesów sparaliżowała sytuacja związaną z koronawirusem. Sklep budowlany to świetny rodzaj działalności gospodarczej. Budowlana franczyza jest w tym przypadku dodatkowym ułatwieniem, a często wręcz gwarancją powodzenia na rynku, na którym wiele zależy od działań konkurencji.

Franczyza – definicja

Co to jest franczyza? Ogólnie rzecz biorąc franczyza to forma współpracy polegająca na sprzedaży towarów lub usług na zasadzie specjalnej licencji franczyzowej. W każdym przypadku jest ścisłą i nieustanną współpracą pomiędzy firmami niezależnymi finansowo i prawnie a stronami, czyli franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Firma udostępniająca koncept biznesowy w zamian za opłatę wstępną i procent od dochodu, a przedsiębiorca, który korzysta z tego pomysłu i ponosi opłaty licencyjne. Budowlana franczyza dobrze radzi sobie zarówno w największych polskich miastach, jak i w mniejszych miejscowościach – w końcu popyt na materiały budowlane i wykończeniowe jest wszędzie.

Franczyza – przykłady sklepów budowlanych

Wiele z popularnych na rynku sklepów budowlanych działa na zasadzie franczyzy. Wśród nich można wyróżnić między innymi markety budowlane takie jak: Bricomarché czy PSB Mrówka, ale też markety wykończeniowe np. Jysk. Te marki zna chyba każdy, a w sklepach wyżej wymienionych sieci codziennie zakupy robią miliony klientów szukających materiałów budowlanych i wykończeniowych oraz dekoracji do domu czy narzędzi do ogrodu. Sklepy te mają wypracowaną jakość i bardzo dobrą opinię wśród klientów, co stanowi o ich przewadze nad konkurencyjnymi punktami.

Dlaczego warto otworzyć firmę w branży budowlanej?

Branża budowlana jest bardzo stabilna. Popyt na materiały budowlane i wykończeniowe nie słabnie, a wręcz przeciwnie, rośnie wraz ze wzrostem dostępności kredytów hipotecznych i wynagrodzeń. Materiały budowlane są niezbędne podczas budowy czy remontu i nie da się ich zastąpić niczym innym. Klienci najchętniej kupują w znanych sklepach oferujących duży wybór i korzystne ceny, a brandy franczyzowe z pewnością mogą się takimi cechami pochwalić. Budowlana franczyza na pewno jeszcze długo pozostanie jedną z najbardziej opłacalnych.

Istotną cechą działalności w branży budowlanej jest fakt, że franczyzobiorca zwykle otrzymuje od franczyzodawcy towar w leasing, co oznacza, że nie musi kupować całego zatowarowania, tylko wypożycza je i wstawia do swojego sklepu. Wymaga się jednak od niego comiesięcznych zamówień w odpowiedniej wysokości, często bez względu na to, czy konkretne produkty zostały sprzedane, czy też nie. 

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak założyć własny sklep budowlany?

Potencjalny franczyzobiorca musi spełnić wymagania wybranej sieci franczyzowej, które mogą dotyczyć poziomu wykształcenia lub rodzaju doświadczenia w prowadzeniu biznesu, ale też wysokości posiadanego kapitału czy minimalnego wieku. Wśród kryteriów branych pod uwagę w ocenie franczyzobiorcy jest też miasto/miejscowość oraz lokal na działalność pozostający do dyspozycji. Franczyza w branży budowlanej szczególnie mocno koncentruje się na warunkach lokalowych – sklep budowlany powinien mieć powierzchnię minimum kilkuset metrów kwadratowych, a im większy, tym lepiej. Wielkość lokalu jest zależna od wybranej franczyzy. Sklep z materiałami wykończeniowymi lub dekoracjami może być mniejszy, ale franczyza marki Mrówka czy Bricomarche wymaga już posiadania ogromnej hali, w której zmieszczą się wszystkie oferowane towary. Oczywiście trzeba też spełniać wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, wybudować duży parking, zapewnić łatwy dojazd i miejsce wyładunkowe ze specjalnymi rampami. Na tym wymagania wcale się nie kończą. Hala przeznaczona na sklep budowlany musi być wyposażona w część ekspozycją oraz dodatkowy magazyn, ale szczegółowe wymagania są formułowane indywidualnie przez każdą sieć.

Podsumowanie

Budowlana franczyza to świetny pomysł na biznes. Franczyza udostępnia wypracowane przez lata know-how, daje gwarancję regularnych dostaw doskonałej jakości towarów po preferencyjnych cenach i ułatwia zarządzanie sprzedażą oraz zespołem pracowników. Wymaga oczywiście nakładów początkowych i ogromnego zaangażowania, ale jest bardzo przyszłościowa i przede wszystkim stabilna.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos