Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/03/04

Co to jest franczyza?

Franczyza jest coraz popularniejszym modelem prowadzenia biznesu. To rozwiązanie wybierają przedsiębiorcy, którzy chcą zminimalizować koszty związane z wykreowaniem własnej marki i skrócić czas potrzebny na osiągnięcie rozpoznawalności, a tym samym zapewnienie sobie odpowiednio wysokich zysków. W tym artykule dowiesz się, co to jest franczyza, jak działa, jakie są jej zalety i wady oraz jak ją otworzyć.

Franczyza – czym jest?

Franczyza według Europejskiego Kodeksu Etycznego Franczyzy jest systemem sprzedaży towarów, usług lub technologii opartym na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami niezależnymi prawnie i finansowo. Podmiotami tymi są franczyzodawca – marka udostępniająca franczyzę i franczyzobiorca – firma otwierająca franczyzę na mocy specjalnej licencji przyznawanej przez franczyzodawcę.

Cała współpraca w ramach franczyzy odbywa się na podstawie licencji franczyzowej, w której franczyzodawca określa zasady prowadzenia działalności, w tym wszystkie obowiązki i prawa obu stron umowy. Umowa franczyzy może dotyczyć zarówno sprzedaży towarów, jak i usług w branżach takich jak gastronomia, edukacja, IT, turystyka, bankowość, moda, art. spożywcze lub nieruchomości.

Jak działa franczyza?

Franczyzodawca i franczyzobiorca podpisują umowę franczyzy i od tego momentu są zobowiązani do przestrzegania jej zasad. Umowa jest tak skonstruowana, by zyskiwały na niej obie strony – franczyzodawca dzięki możliwości zarabiania na umowie, natomiast franczyzobiorca poprzez korzystanie z:

  • nazwy franczyzodawcy i jego znaku towarowego;
  • know-how niezbędnego do funkcjonowania w branży;
  • wsparcia handlowego i technicznego.

Franczyza w Polsce jest coraz popularniejsza. Na warunkach umowy franczyzowej działają między innymi lokale gastronomiczne, firmy sprzątające, sklepy czy przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Większość punktów takich firm działa w Polsce właśnie na zasadach franczyzy. W praktyce pizzeria znanej marki może wcale nie być jej własnością, a prywatnym biznesem działającym na zasadach franczyzy. Dzięki umowie franczyzowej przysłowiowy Jan Kowalski może korzystać ze znaku towarowego branżowego giganta i tym samym od razu zagwarantować sobie płynące z tego profity.

Przykłady franczyzy w Polsce:

  • restauracja prowadzona pod szyldem znanej marki, np. McDonald czy Da Grasso;
  • sklep budowlany, np. Mrówka lub Brico Marche;
  • usługi, np. Furgonetka Punkt, Dobra Pralnia;
  • salon usług telekomunikacyjnych, np. Plus, Play lub Orange.

W Polsce wiele znanych punktów handlowych i usługowych to franczyza. Oferty dotyczą działalności o różnych profilach, a najtańsze z nich można otworzyć za zaledwie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Młodzi przedsiębiorcy szybko przekonują się, że teraz przepisem na sukces jest właśnie franczyza. Katalog dostępnych ofert pozwala wybrać coś odpowiadającego oczekiwaniom, wykształceniu lub pasjom.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Franczyza – wady i zalety

Każdy biznes ma swoje plusy i minusy, które wynikają z jego specyfiki. Sprawdźmy zatem jak to wygląda w przypadku franczyzy.

Zalety franczyzyWady franczyzy
Możliwość korzystania ze sprawdzonego i skutecznego modelu biznesowegoPodleganie ciągłej kontroli ze strony franczyzodawcy.
Wsparcie franczyzodawcy na każdym etapie współpracy.Brak możliwości tworzenia własnej marki i własnych zasad.
Zmniejszenie ryzyka biznesowego związanego z wejściem na rynek.Konieczność ponoszenia opłat związanych z licencją.
Obniżenie kosztów reklamy i wyeliminowanie wydatków na własną identyfikację wizualną.Ryzyko nieprzedłużenia umowy franczyzy i utraty dalszej możliwości prowadzenia biznesu.
Możliwość zakupu towarów na preferencyjnych zasadach.Ryzyko związane z błędami franczyzodawcy.

Mimo tego, że zauważamy kilka wad franczyzy, to jednak wydają się one niewielkie w stosunku do zalet i możliwości jakie daje nam biznes franczyzowy. 

Jak otworzyć franczyzę i czy to się opłaca?

Otwarcie franczyzy wymaga skontaktowania się z wybranym franczyzodawcą, spełnienia stawianych franczyzobiorcy wymaganiom (dotyczących np. minimalnego wkładu własnego i odpowiedniego wieku), a następnie przejście niezbędnego szkolenia i podpisanie umowy z jednoczesnym zaakceptowaniem wszystkich jej warunków. Koszt otwarcia franczyzy zaczyna się od kilkunastu tysięcy złotych, ale za najlepsze biznesy trzeba zapłacić nawet 2 miliony.

Franczyza jest bardzo opłacalna pod warunkiem wyboru odpowiedniego konceptu franczyzowego dostosowanego do swoich możliwości i predyspozycji. Początki nie zawsze są idealne, ale sumienna praca może pozwolić na uzyskanie finansowej niezależności.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos