Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08
Do najpopularniejszych typów franczyzy bez wątpienia trzeba zaliczyć te zorientowane na sprzedaż artykułów spożywczych. Popyt na żywność jest stały, a w sprzedaży takich towarów często zastosowanie ma franczyza. Sklep spożywczy działający w ramach franczyzy może notować od początku znacznie lepsze rezultaty niż placówka handlowa funkcjonująca pod własną marką.
Spis treści
Co to jest franczyza?
Pojęcie franczyzy najłatwiej jest wyjaśnić jako umowę wiążącą franczyzodawcę i franczyzobiorcę. Franczyzodawca to firma posiadająca gotowy koncept sklepu spożywczego z całą identyfikacją wizualną i wypracowanym know-how. Franczyzobiorca natomiast to przedsiębiorca, który chce z tego konceptu skorzystać i jest gotowy za to zapłacić. Dzisiaj w branży handlu art. spożywczymi nie ma chyba drugiego tak interesującego pomysłu, jak franczyza. Definicja tego zagadnienia została określona przez EKEF (Europejski Kodeks Etyki Franczyzy) jako ścisła i nieustanna współpraca między dwoma podmiotami gospodarczymi niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Słowa „ścisła” i „nieustanna” są w tym przypadku bardzo ważne, gdyż opisują relacje między franczyzodawcą i franczyzobiorcą.
Franczyza – przykłady sklepów spożywczych
Na polskim rynku wiele znanych i cenionych sklepów spożywczych działa w ramach franczyzy. Do tego grona zaliczamy marki:
- Carrefour
- Biedronka
- Żabka
- Stokrotka
- Dino
- Auchan
- Intermarche
- Lewiatan
- Groszek
- Kaufland
- Delikatesy Centrum
- ABC
Pomysł na biznes – franczyza spożywcza
Spośród wszystkich sklepów najwięcej jest tych z asortymentem spożywczym. Popyt na żywność rośnie wraz ze wzrostem gospodarczym, a w ostatnim czasie obserwujemy szczególne zainteresowanie żywnością ekologiczną i funkcjonalną. Nasze społeczeństwo kupuje coraz więcej żywności, co potwierdzają dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Zakupy żywności stanowią już ponad 25% naszych wydatków, a Polacy coraz chętniej kupują w wielkopowierzchniowych sklepach, które są w stanie zagwarantować niskie ceny. Oczywiście niewielkie sklepiki nadal mają się dobrze, ale widać tendencję do przejmowania rynku przez supermarkety i hipermarkety, w których można kupić prawie wszystko.
Sklep spożywczy zawsze był i z pewnością zawsze będzie jednym z najlepszych pomysłów na biznes. Ludzie mogą sobie odmówić wszystkiego, ale jedzenia nie, więc osób zainteresowanych asortymentem nigdy nie braknie, a największe możliwości sprzedaży daje na tym polu właśnie franczyza. Sklep spożywczy prowadzony w ramach sieci franczyzowej ma przede wszystkim zagwarantowane stałe dostawy starannie wyselekcjonowanych i przystępnych cenowo produktów.
Franczyza sklep spożywczy – czy to się opłaca?
Spodziewane zarobki będą zależne od lokalizacji sklepu, charakterystyki grupy docelowej, cen (jeśli franczyzobiorca może je ustalać sam) oraz nakładów własnej pracy. Część franczyz gwarantuje minimalny przychód z działalności – tak działa np. franczyza Żabki, gdzie gwarantowane są przychody na poziomie 16 tys. zł. Oczywiście w przypadku sklepu wielkopowierzchniowego te przychody będą odpowiednio większe i sięgną nawet kilku milionów miesięcznie.
Trzeba mieć jednak świadomość, że franczyza nie zarabia w dosłownym tego słowa znaczeniu od pierwszego dnia czy miesiąca działalności. Rzeczywiste zyski zaczynają się dopiero po okresie zwrotu z inwestycji, a w zależności od poniesionych nakładów może to nastąpić po kilku do kilkunastu miesięcy od momentu otwarcia sklepu.
Istotnym aspektem franczyzy w branży handlu żywnością jest fakt, że może być ona łączona z innymi typami franczyz. W takim przypadku nie obowiązuje zakaz konkurencji, więc właściciel sklepu spożywczego może otworzyć punkt przyjmowania przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt lub np. budkę z hot-dogami usytuowaną przed sklepem.
Podsumowanie
Uruchomienie sklepu spożywczego prawie zawsze okazuje trafionym pomysłem. Największe szanse zaistnienia daje w tym przypadku franczyza. Sklep ze zdrową żywnością, ogólnospożywczy market osiedlowy czy warzywniak franczyza zawsze znajdą klientów. Dzięki skorzystaniu z franczyzy, biznes ma zapewniony lepszy start, w tym reklamę, np. banery, gazetki promocyjne, ulotki i inne materiały POS wspierające sprzedaż. Warto więc wziąć pod uwagę ten rodzaj franczyzy i pomyśleć, czy nie jest to idealny biznes dla nas.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos