Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08

Franczyza ubrania – dlaczego warto?

Odzież, obuwie i dodatki należą do najchętniej kupowanych produktów. Sklep odzieżowy zawsze cieszy się dużym zainteresowaniem, a kiedy sprzedaje ubrania znanej marki, może liczyć na wysokie zyski. W branży odzieżowej szczególnie opłacalna jest franczyza. Ubrania sprzedawane w ramach franczyzy wybierają klienci ceniący sobie jakość sygnowaną logo znanej marki.

Co to jest franczyza?

Franczyza to rodzaj współpracy między firmami. Definicja franczyzy opracowana przez Europejski Kodeks Etyki Franczyzy podaje, że jest to ścisła i nieustanna współpraca między podmiotami gospodarczymi niezależnymi pod kątem finansowym i prawnym. Wszystkie warunki kooperacji opisuje umowa franczyzowa zawierana między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Mianem franczyzodawcy określamy markę udostępniającą koncept biznesowy na zasadzie specjalnej licencji franczyzowej, natomiast franczyzobiorcą określamy przedsiębiorcę korzystającego z konceptu i ponoszącego z tego tytułu opłaty.

Franczyza ubrania – butik franczyzowy z odzieżą

Otwarcie działalności gospodarczej z kodem PKD 47.71.Z (sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach) jest bardzo prosta. Wystarczy złożyć w Urzędzie Miasta/Gminy specjalny wniosek o wpis do CEIDG, zgłosić się do ubezpieczenia i zawnioskować w Urzędzie Skarbowym o wydanie NIP-u i REGON-u. Kwestie formalne są stosunkowo łatwe – znacznie trudniejsze jest zaistnienie w świadomości klientów i skłonienie ich do zakupu ubrań, a szczególnie wtedy, kiedy zakładamy nową markę odzieżową czy nowy butik. Klienci lubią kupować w sprawdzonych miejscach, a logo znanego producenta działa na nich lepiej niż szyld nikomu nieznanego sklepu. Nic dziwnego więc, że obecnie bardzo popularna jest franczyza. Ubrania sprzedawane w modelu franczyzowym pochodzą od znanych i cenionych marek, co stanowi swego rodzaju wabik na klientów. 

Franczyza – przykłady z branży odzieżowej

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że sukces w handlu odzieżą może przynieść nie tylko samodzielne kreowanie brandu, ale też franczyza. Marki odzieżowe, które umożliwiają otwarcie sklepu w ramach umowy franczyzowej to m.in.:

  • 4F
  • Medicine
  • Orsay
  • Wólczanka
  • Calvin Klein
  • Mohito
  • Reserved
  • Gatta
  • Intimissimi
  • New Yorker

Franczyza odzieżowa – czy to się opłaca?

Ubrania są jednym z najlepiej sprzedających się rodzajów asortymentu, a przez to, że moda ciągle się zmienia, popyt na te towary nie spada, a wręcz nieustannie rośnie. To bardzo dobra informacja dla każdego, kto chciałby otworzyć sklep odzieżowy. Franczyza może się w tym przypadku stać najlepszym sposobem na sukces, gdyż konsumenci bardzo chętnie wybierają ubrania znanych marek i doceniają jakość oferowaną przez duże sieci odzieżowe. Wejście na rynek z ofertą markowych ubrań pozwala od samego początku zaistnieć w świadomości lokalnych klientów i notować zyski bez obawy o to, że oferta może się nie przyjąć. Dla każdego zainteresowanego na pewno kluczowa jest odpowiedź na pytanie, ile zysku może przynieść taka franczyza? Butik z niewielką ilością asortymentu może dać miesięczny przychód rzędy kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy złotych, a duży sklep w galerii handlowej nawet kilkaset tysięcy czy kilka milionów złotych. 

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak otworzyć sklep odzieżowy? Franczyza w praktyce

Sklepy odzieżowe w modelu franczyzowym wymagają przede wszystkim wkładu własnego w wysokości od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych w zależności od zasad obowiązujących u konkretnego franczyzodawcy. Procedura otwarcia franczyzy w większości przypadków wygląda podobnie. Franczyzobiorca przechodzi wstępną weryfikację, a jeśli wypadnie ona pomyślnie, jest kierowany na specjalne szkolenie, po którym podpisuje umowę franczyzową. Ostatnim etapem jest przystosowanie lokalu i uruchomienie sklepu. Cała procedura trwa od kilku miesięcy do roku.

Podsumowanie

W ostatnich latach obserwujemy, że coraz więcej sklepów odzieżowych działających jako franczyza. Butik z odzieżą firmową zlokalizowany przy popularnej ulicy dużego miasta to zawsze dobry pomysł na biznes. Jeszcze lepsze rezultaty finansowe może przynieść sklep w galerii handlowej, gdzie każdego dnia zjawiają się tysiące kupujących. Uruchomienie franczyzowego sklepu wiąże się z pewnymi ograniczeniami, ale też wieloma korzyściami, które mogą się okazać wymierne.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos