Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08

Myjnie bezdotykowe wyrastają w całym kraju jak grzyby po deszczu, co oznacza, że jest na nie ogromny popyt. Takie myjnie zwykle funkcjonują przy stacjach paliw, ale czasami są też odrębnymi jednostkami umiejscowionymi w dogodnych lokalizacjach. Wiele z nich działa w ramach franczyzy. Młodzi przedsiębiorcy zastanawiają się, czy warto inwestować w biznes, jakim jest myjnia bezdotykowa. Franczyza w tym przypadku niemalże gwarantuje sukces, więc warto rozważyć ten model prowadzenia działalności.

Czym jest franczyza?

Co to jest franczyza? Franczyzą nazywamy ścisłą i nieustanną współpracę między firmami niezależnymi pod względem finansowym i prawnym. W tym modelu współpraca jest realizowana między franczyzodawcą i franczyzobiorcą, odpowiednio – firmą udostępniającą pomysł na biznes i firmą, która z tego pomysłu korzysta. Franczyza działa z powodzeniem w wielu branżach – również w motoryzacyjnej i blisko z nią spokrewnionych. W ramach franczyzy może działać też myjnia bezdotykowa. Franczyza umożliwia w takim przypadku korzystanie z know-how oraz renomy znanej marki, a tym samym pozwala przyciągnąć klientów już od pierwszego dnia prowadzenia działalności.

Franczyza – przykłady myjni

Na polskim rynku działa kilka marek franczyzowych gotowych podjąć współpracę z franczyzobiorcami, ale najbardziej znane są: Ecomyjnia – mycie parą wodną oraz TURBOmyjnie – mycie bezdotykowe.

Rodzaj wybranej myjni zależy od funduszy, jakie franczyzobiorca posiada na start biznesu. Myjnię parową można uruchomić niższym kosztem, gdyż w tym przypadku nie ma konieczności budowy instalacji wodnej i odpływowej, a także pozostałych niezbędnych systemów i nie trzeba się ubiegać o konieczne pozwolenia. Uruchomienie myjni bezdotykowej jest droższe, ale ta wersja cieszy się ogromną popularnością, gdyż pozwala szybko umyć samochód za niewielkie pieniądze.

Myjnia bezdotykowa w ramach franczyzy – czy to się opłaca?

Jeden cykl mycia na myjni bezdotykowej nie jest drogi. W najwyższym wariancie kosztuje ok. 20 zł, ale część klientów dosłownie „wpada” na szybkie mycie nawet za 5 czy 10 zł. Mogłoby się wydawać, że dochód osiągnięty z jednego klienta nie jest na tyle duży, by biznes dobrze zarabiał, ale trzeba zwrócić uwagę, że dziennie każde stanowisko mycia może obsłużyć nawet kilkudziesięciu klientów, a cena eksploatacji myjni nie będzie wcale wysoka. Tam, gdzie metr sześcienny wody jest tani, myjnia zarobi więcej, gdyż koszty jej utrzymania będą niższe. Największym wydatkiem jest zawsze tzw. chemia, czyli preparaty do mycia oraz wosk wykończeniowy, ale te produkty franczyzobiorca kupuje od franczyzodawcy po preferencyjnych stawkach, więc koszty ma zawsze pod kontrolą.

Myjnia, która ma zarabiać, powinna mieć co najmniej 2 stanowiska, a najlepiej, by miała ich 3, a nawet 4. Oczywiście większa konstrukcja wiąże się też z wyższymi wydatkami (zarówno w kontekście zakupu czy dzierżawy działki), jak i kosztów budowy samej myjni, ale wykładniczo wzrasta też oczekiwany dochód. Auto spa franczyza ma jednak tę zaletę przeważającą nad innymi franczyzowymi biznesami, że nie wymaga codziennej obsługi. Przedsiębiorcą nie musi zatrudniać pracowników, ani też sam pracować w myjni, gdyż klienci umyją w niej swoje samochody samodzielnie. Mimo iż zysk z jednego mycia będzie niewielki, klienci będą wracać co kilka-kilkanaście dni, a przedsiębiorca uniknie kosztów związanych z opłacaniem wynagrodzenia pracownika czy składek na ZUS, które są z roku na rok coraz wyższe i na pewno „wyjdzie na swoje”. Szacowane zyski z myjni zależą od wielu czynników – przede wszystkim od jej lokalizacji.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak otworzyć myjnię bezdotykową?

Otwarcie myjni bezdotykowej wymaga posiadania kapitału w wysokości kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych. Jeśli przedsiębiorca spełnia wymagania stawiane przez franczyzodawcę, zostaje skierowany na specjalne szkolenie, a po jego ukończeniu podpisuje umowę franczyzową. Równolegle rozpoczyna się również budowa myjni.

Podsumowanie

Myjnia bezdotykowa to dobry pomysł na biznes, ale działalność powiedzie się tylko wtedy, kiedy przedsiębiorca dobrze wybierze franczyzę i zaangażuje się w prowadzenie firmy. Zyski mogą przyjść bardzo szybko, ale trzeba mieć na to odpowiedni kapitał i przede wszystkim spełnić wymagania stawiane przez franczyzodawcę.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos