Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/03/04

Franczyza gastronomia – jak otworzyć własną restaurację?

Gastronomia to bez wątpienia jeden z najbardziej dochodowych biznesów. Własna restauracja, pizzeria, a nawet bar mleczny mogą dać nie tylko ogromną satysfakcję, ale też dobre zarobki. W ostatnim czasie szczególnie popularna jest w tej branży franczyza. Gastronomia otwarta w ramach umowy franczyzowej startuje od razu z dużo lepszej pozycji niż konkurencyjne lokale, które dopiero kreują swoją jakość. Sprawdź jak to działa!

Co to jest franczyza?

Omówienie opłacalności franczyzy gastronomicznej wymaga odpowiedzi na pytanie, co to jest franczyza. Definicja zagadnienia jest bardzo prosta. Otóż franczyza to rodzaj współpracy między firmami bazującej na umowie franczyzowej opisującą prawa i obowiązki obu stron. Według Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy jest to ścisła oraz nieustanna współpraca pomiędzy firmami niezależnymi w kontekście prawnym i finansowym. Stronami umowy są franczyzodawca (firma udostępniająca pomysł na biznes) i franczyzobiorca (firma korzystająca z tego pomysłu za ustaloną opłatą). Franczyza dotyczy gotowego konceptu biznesowego wraz z identyfikacją wizualną oraz wypracowanymi standardami pracy. Franczyzodawcami są firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, natomiast franczyzobiorcami podmioty gospodarcze prowadzone przez osoby fizyczne lub spółki.

Franczyza – przykłady z branży gastronomicznej

W branży gastronomicznej franczyza przybiera różne formy. W ramach franczyzy można otworzyć zarówno restaurację, jak i pizzerię czy bar szybkiej obsługi, ale też budkę z jedzeniem lub tzw. food truck.

  • Pizzeria franczyza na polskim rynku sprawdza się bardzo dobrze, a wśród marek oferujących taką współpracę są Da Grasso, Pizza Hut, Sfinks, Telepizza i New York Pizza.
  • Franczyza hot dog to przede wszystkim Pasibus, Bobby Burger, Bafra Kebab czy Zahir.
  • Franczyza sushi jest oferowana przez Koku Sushi, Sushi World i Nova Sushi.
  • Franczyza restauracja to przede wszystkim McDonald, KFC, Subway i Manekin.
  • Franczyza kawiarnia/lodziarnia to So! Coffe, CoffeHaven i Ice Queen Magda Gessler.

Biznesem franczyzowym może być nie tylko duży lokal, ale też mała gastronomia. Franczyza w tej branży może dotyczyć np. punktów szybkiej obsługi. Bar mleczny franczyza to tylko jeden z pomysłów, ale ciekawym rozwiązaniem są też wszelkie pijalnie, piekarnie i naleśnikarnie, np. Galeria Wypieków Lubaszka czy Stara Pączkarnia. Wśród marek oferujących franczyzę należy wyróżnić również: Salad Story, Soup Culture czy Makarun.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Dlaczego warto otworzyć franczyzę w branży gastronomicznej?

Popyt na poszczególne towary może być kształtowany przez różne czynniki, ale jedzenie zawsze pozostanie podstawową potrzebą, którą trzeba zaspokoić. Nie każdy potrafi, chce czy lubi gotować samodzielnie. Wiele osób stołuje się głównie na mieście i przez cały czas próbuje nowych smaków. Dobrze prowadzony lokal gastronomiczny z ciekawą ofertą ma szansę wpisać się w gusta ogromnej liczby klientów. Oferty franczyzy dotyczą lokali, mobilnych punktów i wysp z różnorodnym menu, począwszy od lodów i deserów, przez najlepsze kawy, a na daniach kuchni świata kończąc. Wybór asortymentu, którego nie ma do tej pory w mieście, pozwoli przyciągnąć duże grono klientów.

Nie każdy wie, że franczyzy można łączyć. Zwykle dozwolone jest łączenie franczyz z różnych branż, czyli np. gastronomii z usługami dla klientów indywidualnych. Idealnym przykładem może być pizzeria, która dodatkowo prowadzi punkt odbioru przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt, a drugim przykładem niech będzie kawiarnia z salonikiem prasowym.

Podsumowanie

Gastronomia zawsze będzie jednym z najbardziej opłacalnych biznesów, a najszybszy sukces przyniesie właśnie franczyza. Katalog ofert franczyzowych jest bardzo szeroki, więc każdy znajdzie coś, co będzie mu odpowiadało i co da się dopasować do wybranej lokalizacji. „Franczyza oferty gastronomia” to hasło, które bije rekordy wyszukiwań wśród przedsiębiorców szukających pomysłów na firmę. Prowadzenie gastronomii we franczyzie ma zalety, których próżno szukać w biznesie kreowanym od podstaw.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos