Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08

Otwórz własną piekarnię – plusy i minusy franczyzy

Działalność franczyzowa cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. W ramach franczyzy otwierane są nie tylko sklepy czy restauracje – funkcjonować może tak też piekarnia. Franczyza daje na tym polu ogromne możliwości, ale trzeba ją dobrze wybrać i przede wszystkim dokładnie oszacować opłacalność. Sprawdź, jak wykorzystać ten pomysł na biznes. Franczyza może być początkiem udanej historii.

Co to jest franczyza?

Czym jest franczyza? Definicja sformułowana przez Europejski Kodeks Etyki Franczyzy podaje, że jest to rodzaj współpracy między firmami, które są od siebie niezależne prawnie i finansowo. Franczyza działa w oparciu o umowę franczyzową, w której stronami są franczyzodawca i franczyzobiorca. Franczyzodawca to marka udostępniająca koncept biznesowy, natomiast franczyzobiorca jest przedsiębiorcą korzystającym z tego konceptu. W przypadku piekarni franczyza polega na przekazaniu całego know-how oraz zagwarantowaniu dostaw i wiedzy dotyczącej sprzedaży pieczywa oraz promocji firmy. Franczyzodawcą będzie firma prowadząca sieć znanych piekarni, a franczyzobiorcą przedsiębiorca, który spełnia konkretne wymagania i okazuje gotowość do prowadzenia takiego biznesu.

Piekarnia w ramach franczyzy – dlaczego warto?

Wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na pomysł, jakim jest franczyza. Katalog dostępnych biznesów pozwala wybrać coś, co będzie nam odpowiadało i na co nas stać. Piekarnia to bardzo dobry pomysł na biznes, gdyż asortyment piekarniczy jest jednym z podstawowych w naszej diecie. Pieczywo sprzedaje się dzisiaj w wielu wersjach – w piekarniach wypiekane są nie tylko klasyczne bułki i chleb, ale też specjalne pieczywo bezglutenowe, razowe, wyborowe czy półcukiernicze. Piekarni nigdy nie brakuje klientów, a jeśli specjalizuje się w wypiekach niedostępnych w okolicy, to może zrobić prawdziwą furorę.

Samodzielne otwarcie piekarni – szczególnie przez osobę niedoświadczoną – bywa trudne i nigdy nie wiadomo, czy biznes się powiedzie. Inaczej jest, kiedy od samego początku wiemy, jak powinna działać piekarnia. Franczyza pozwala funkcjonować od pierwszego dnia w najwyższym standardzie. Nowa działalność jest dużo wcześniej odpowiednio reklamowana, by narobić w okolicy „szumu” i przyciągnąć klientów na wielkie otwarcie. Przedsiębiorca prowadzący franczyzową piekarnię ma dostęp do najlepszej jakości półproduktów, sprawdzonych receptur pozwalających na przygotowanie wypieków oraz tajników sprzedaży i promocji.

Franczyza – przykłady piekarni

Osoby zainteresowane uruchomieniem piekarni w ramach franczyzy mają do wyboru m.in. oferty marek:

  • Galeria Wypieków Lubaszka – piekarnia, cukiernia i pizza;
  • Grzybki – piekarnia i cukiernia;
  • Oskroba – piekarnia z tradycyjnymi produktami;
  • Stara Pączkarnia – piekarnia z tradycyjnymi pączkami.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak otworzyć piekarnię w ramach franczyzy?

Podpisanie umowy franczyzowej wymaga spełnienia wymagań stawianych przez wybranego franczyzodawcę. Konieczne jest też dostosowanie lokalu do wymogów prawnych i sanitarnych. Piekarnia może być prowadzona we własnym lub wynajętym lokalu – wystarczy tylko posiadać odpowiedni kapitał na przystosowanie wszystkich pomieszczeń, ich wyposażenie oraz przygotowanie elementów identyfikacji wizualnej. Koszt uruchomienia piekarni może wynosić kilkaset tysięcy złotych i nakłady te są w całości pokrywane przez franczyzobiorcę. 

Ważna jest świadomość, że franczyzy często można łączyć. W piekarni franczyzowej może też działać lodziarnia lub punkt nadań przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt.

Podsumowanie

Spośród wszystkich biznesów gastronomicznych największe szanse powodzenia i to niezależnie od miejsca ma właśnie piekarnia. Franczyza daje w tym przypadku możliwość wystartowania z doskonałej pozycji i bez obawy, że biznes nie przyciągnie zainteresowanych. Sekretem powodzenia są sprawdzone receptury i umiejętne zaprezentowanie oferty przyszłym klientom. Samo założenie działalności nie jest trudne. Tak naprawdę największym wyzwaniem jest wybór sprawdzonego franczyzodawcy i umiejętne kierowanie biznesem w myśl wymogów zawartych w umowie franczyzowej.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos