Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18

E-commerce Express, czyli top 5 faktów miesiąca. Lipiec 2016

Mogłoby się wydawać, że w lipcu niewiele się wydarzyło, w końcu trwają wakacje – sezon ogórkowy w pełni. Tymczasem  w ostatnich czterech tygodniach spłynęło do nas sporo ciekawych informacji, z których większość dotyczyła interesujących nowości technologicznych. Lipiec nazwałabym zatem miesiącem innowacji. Przeczytajcie nasze podsumowanie, a przekonacie się dlaczego.

1. Amazon po porozumieniu z rządem brytyjskim może testować drony dostawcze

To informacja sprzed kilku dni, która definitywnie przypieczętowała rozpoczęcie nowego etapu w rozwoju dostaw do klientów indywidualnych. Na mocy partnerstwa z brytyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Amazon może testować dostawy dronami na terenach podmiejskich i wiejskich. Urządzenia ważą mniej niż 25 kg, są zasilane baterią, można nimi operować z odległości około 10 mil (15 km), a loty odbywają się na wysokości do 400 stóp (ok. 122 m, czyli poza zasięgiem wzroku). Przesyłka może natomiast dochodzić maksymalnie do 2 kg. Dodatkowo sprawdzona ma zostać możliwość pilotowania kilku maszyn przez jednego człowieka. Celem prowadzonych testów jest wypracowanie sprawnie działającego systemu, który pozwoli wprowadzić drony do codziennego użytku.

Amazon ma ambicję, by w ten sposób dostarczać przesyłki w terminie nawet do 30 minut od finalizacji zamówienia. Jeff Bezos przyznał, że jednocześnie trwają już testy w Holandii i Kanadzie – wysłał tym samym delikatny sygnał w kierunku USA pokazujący, że jeśli Stany nie chcą współpracować w tym temacie, to Amazon bez problemu znajdzie sobie innego partnera. Teraz pozostaje nam czekać na wyniki testów, które pokarzą czy w końcu doczekamy się dostawy za pomocą dronów.

http://di.com.pl/kilka-dronow-i-jeden-pilot-amazon-i-rzad-uk-wspolnie-nad-tym-pracuja-55237

2. Dostawa do bagażnika samochodu? DHL sprawdzi czy to może się udać

DHL będzie testował to rozwiązanie we współpracy z niemiecką firmą motoryzacyjną – Daimler. Posiadacze samochodów w modelu Smart będą mogli udostępnić kurierowi lokalizację swojego pojazdu i przekazać mu specjalny kod umożliwiający otwarcie bagażnika i pozostawienie w nim paczki – wszystko za pośrednictwem specjalnie zaprojektowanej aplikacji mobilnej. Usługa będzie nosić nazwę „Smart Ready to Drop”, a jej testy odbędą się na terenie dużych niemieckich miast.

Jeżeli rezultaty okażą się zadowalające, będziemy świadkami nowej jakości w dostawach typu click&collect. Zamawiasz przesyłkę i odbierasz ją z własnego bagażnika dokładnie wtedy, gdy Ci to najbardziej odpowiada. Znika tym samym problem paczek niedostarczonych z powodu nieobecności odbiorcy pod wskazanym adresem, który jest bardzo kosztowny dla dostawców. Zasadnicze pytanie brzmi, czy taka usługa ma szansę się przyjąć, bo wymaga sporego zaufania ze strony klientów. Zapewne na Zachodzie jest to bardziej prawdopodobne, nie tylko  ze względu na wyższe zaufanie społeczne, ale także większą liczbę nowoczesnych samochodów.

https://www.internetretailer.com/2016/07/25/dhl-and-daimler-pair-delivery-parcels-car-trunks

3. Robot w miejsce kuriera?

Niemiecka sieć handlowa Metro AG, firma logistyczna Hermes Group i brytyjski startup Pronto Technology Ltd. dostarczający żywność rozpoczęły właśnie testy dostaw, gdzie w roli kuriera występuje robot Starship. Na razie odbywają się one w Dusseldorfie, Bernie i Londynie. Roboty były do tej pory testowane wyłącznie przez producentów. Teraz pierwszy raz zostaną włączone w realny łańcuch dostaw i doręczą zamówienie do klienta końcowego. Maszyna ma dostarczać produkty nawet w ciągu 15-30 minut, w obrębie do 5 kilometrów.

Zastanawiam się jak dużą popularność zdobędzie to rozwiązanie. Będzie ono zapewne wykorzystywane, by dostarczyć produkty spożywcze, które chcemy mieć od ręki i nie są jednocześnie zbyt duże. Sama chętnie sprawdziłabym, jak radzi sobie taki robot, bo muszę przyznać, że wzbudza on we mnie bardzo pozytywne emocje. (Spójrzcie) 😉

https://www.internetretailer.com/2016/07/06/robots-run-routes-parcel-and-food-deliveries-europe

4. Alibaba eksperymentuje z wirtualną rzeczywistością

To kolejny news pokazujący, że jesteśmy świadkami tego jak sprzedaż internetowa wchodzi na wyższy poziom. Gigant z Chin zapowiedział, że już niebawem zaprezentuje technologię umożliwiającą klientom spacer po wirtualnym sklepie. Wszystko za sprawą specjalnego hełmu, którego założenie otwiera nam drzwi do zupełnie nowych doświadczeń. Możemy nie tylko porozmawiać z wirtualnym doradcą, który odpowie na wszystkie nasze pytania, ale i poprosić wirtualną modelkę, by przymierzyła wybraną rzecz. Dzięki temu widzimy produkt z każdej możliwej strony i wiemy o nim wszystko, co jest nam potrzebne, by podjąć świadomą decyzję zakupową. Alibaba pracuje jednocześnie nad rozwiązaniem, które umożliwi wszystkim sprzedawcom zainteresowanym VR, uruchomienie własnego wirtualnego sklepu.

Barierą, która może spowolnić rozprzestrzenianie się tego rozwiązania jest fakt, że każdy użytkownik, który chciałby się wybrać na taki spacer, musi mieć własny zestaw do wirtualnej rzeczywistości, a te sprzedawana są obecnie za cenę od 20 do nawet 1000 USD. Jednocześnie Alibaba podaje, że już teraz sprzedają miesięcznie około 300 tys. takich urządzeń, więc może rzeczywiście już niedługo będzie to zupełnie normalna forma robienia zakupów. Czas pokaże.

http://evigo.pl/16835-cyfrowy-sklep-sprzedawca-i-modelki-alibaba-siega-po-wirtualna-rzeczywistosc/

5. Allegro wystawione na sprzedaż?

Wiadomość o potencjalnej zmianie właściciela Allegro (nr 1. wśród serwisów aukcyjnych w środkowo-wschodniej Europie) pojawiła się w mediach w minioną środę i wywołała w polskim środowisku e-commerce ciekawą dyskusję. Obecnie Allegro należy do południowoafrykańskiego koncernu Naspers. Według anonimowych źródeł Agencji Reutera, do licytacji miały przystąpić: Alibaba, eBay i CVC Capital Partners. Szacuje się, że cena platformy wyniesie od 2-3 mld euro, a cała transakcja ma być sfinalizowana do końca 2016 roku. Inne źródła podają, że wśród zainteresowanych zakupem mają być również Wp.pl i Onet.pl. Jedno jest pewne – czeka nas ciekawa batalia, bo zakup Allegro to strategiczny ruch, który przede wszystkim zagranicznym podmiotom może otworzyć drogę wejścia nie tylko na rynek Polski, ale także całej Europy środkowo-wschodniej.

http://businessinsider.com.pl/finanse/rynek/allegro-pod-mlotek-alibaba-ebay-i-cvc-licytuja-serwis-aukcyjny/xz2kdff

To już wszystkie lipcowe newsy, jakie dla Was przygotowaliśmy. Już za miesiąc kolejna porcja informacji ze świata e-handlu i logistyki. Wiedząc, co wydarzyło się w lipcu, sama nie mogę się doczekać nadchodzących tygodni. 🙂

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com