Ostatnia aktualizacja artykułu 2024/10/22

Otwórz własną lodziarnię w modelu franczyzowym

Lody to ulubiony przysmak zarówno dzieci, jak i wielu dorosłych. Punkt z lodami przeżywa każdego lata prawdziwe oblężenie, ale klientów nie brakuje także w chłodniejszych porach roku. W przypadku sprzedaży lodów warunkiem powodzenia jest renoma marki, a tę zapewnia franczyza. Lodziarnia prowadzona w ramach franczyzy to doskonały pomysł na biznes.

Co to jest franczyza?

Zastanawiasz się czym jest franczyza? Najprościej mówiąc to współpraca o ścisłym i nieustannym charakterze realizowana między firmami niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Firmy te (franczyzodawcę i franczyzobiorcę) łączy umowa franczyzowa regulująca zasady współpracy. W ramach takiej umowy może być prowadzona między innymi lodziarnia. Franczyza znanej marki zapewnia przedsiębiorcy szybkie zaistnienie w branży i zdobycie przewagi konkurencyjnej nad mniej znanymi punktami.

Franczyza – lodziarnia pod szyldem rozpoznawalnej marki

Lodziarnia nie musi być wcale sezonowym biznesem. Takie lokale prowadzone wewnątrz budynków z powodzeniem funkcjonują przez cały rok i często są uzupełnieniem oferty cukierni czy kawiarni. Popyt na lody jest ogromny, a za te najlepsze trzeba sporo zapłacić. W sezonie letnim lodziarnia może zarabiać krocie, bo chociaż cena pojedynczego produktu nie jest wysoka, to ogólny wolumen sprzedanych lodów bywa bardzo duży.

Spośród wszystkich pomysłów na lodziarnie warto rozważyć przede wszystkim lody rzemieślnicze. Franczyza w tym zakresie jest bardzo dochodowa, gdyż klienci chętnie wybierają dzisiaj tradycyjne produkty wykonane z najlepszej jakości składników. Niesłabnącą popularnością cieszą się też lody włoskie. Franczyza z takim rodzajem lodów gwarantuje wysoki poziom sprzedaży, gdyż lody włoskie są stosunkowo tanie i wyjątkowo cenione. Franczyzodawca w każdym przypadku pomaga przedsiębiorcy w skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, zapewnia całe wyposażenie i asystuje w prawidłowej aranżacji lokalu, a w przypadku budki/pawilonu cała infrastruktura jest już gotowa i spełnia wymagania sanitarne, więc franczyzobiorca nie musi się niczym przejmować.

Franczyza – przykłady lodziarni działających na rynku

Sieci lodziarni doskonale funkcjonują na Polskim rynku, a wśród tych oferujących franczyzę można wymienić:

  • Ice Queen Magda Gessler
  • U Lodziarzy
  • Grycan
  • Carte d’Or Cafe 
  • Lody Marsjano

Franczyza katalog obejmuje propozycje zarówno z mniejszą, jak i większą kwotą inwestycji, więc można dobrać ofertę odpowiadającą konkretnym możliwościom finansowym.

Lodziarnia w ramach franczyzy – kwestie lokalowe i techniczne

Lodziarnia franczyzowa może być otwarta w lokalu lub w formie budki, food trucka czy pawilonu gastronomicznego. W każdym przypadku konieczne jest spełnienie wymogów sanitarnych:

  • podłogi i ściany muszą być wykonane z materiałów zmywalnych;
  • powierzchnie robocze powinny być wykonane ze stali nierdzewnej;
  • wymagane jest zapewnienie wentylacji mechanicznej;
  • wymagana jest obecność toalety/zaplecza sanitarnego;
  • konieczna jest deklaracja odbioru śmieci, dokumentacja HAACP i wyniki badań wody.

Lodziarnia może być prowadzona we własnym lub wynajętym lokalu, a budkę czy food trucka można albo kupić, albo wynająć za odpowiednią miesięczną opłatą – wszystko zależy od oferty wybranej sieci.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak założyć lodziarnię franczyzową?

Założenie franczyzy wymaga kontaktu z wybranym franczyzodawcą, spełnienia wymagań sieci, przejścia szkolenia teoretycznego i praktycznego, a następnie zaakceptowania warunków franczyzy i podpisania umowy. Cały proces trwa zwykle od kilku miesięcy do roku.

Istotną kwestią jest możliwość łączenia franczyz z różnych branż. Właściciel lodziarni może prowadzić też punkt nadań przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt lub kiosk.

Podsumowanie

Dzięki franczyzie można uniknąć kosztów związanych z promocją nowej marki i wyprzedzić inne lodziarnie oferujące świderki czy lody gałkowe. Franczyza z lodami jest stosunkowo tania do uruchomienia i daje szybki zwrot z inwestycji. Wybrana franczyza powinna być dopasowana do możliwości lokalowych i miejsca działania, a wtedy będzie uzupełniała lokalny rynek o ciekawe miejsce i gwarantowała dochody umożliwiające rozwój.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos