Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/03/04

Franczyza w Polsce – jaka najlepsza?

Franczyza to obecnie bardzo popularny model biznesowy, ale wybór najlepszej franczyzy bywa trudny. Podjęcie decyzji wymaga przede wszystkim oceny lokalizacji, w której chcemy działać, a także własnych predyspozycji czy możliwości finansowych. Sprawdź, jakie biznesy franczyzowe są obecnie najpopularniejsze i czym warto się zainteresować.

Franczyza – co to znaczy i jak działa?

Żeby wybrać dobry pomysł na franczyzowy biznes, trzeba najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest franczyza. Definicja określona przez Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy podaje, że jest to ścisła i nieustanna współpraca pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Stronami franczyzy są franczyzodawca udostępniający koncept biznesowy i franczyzobiorca korzystający z tego konceptu. Najprościej rzecz ujmując franczyza to współpraca między firmą posiadającą pomysł na dochodowy biznes, a przedsiębiorcą, który chce z tego pomysłu korzystać za odpowiednią opłatą.

Wszystkie warunki franczyzy są określone w umowie franczyzowej obejmującej zarówno prawa, jak i obowiązki obu stron. Przedmiotem umowy jest udostępnienie licencji na korzystanie ze znaku towarowego franczyzodawcy, jego know-how oraz renomy.

Franczyza w Polsce – najpopularniejsze biznesy franczyzowe

Biznes franczyzowy może się opierać zarówno na handlu, jak i na usługach. Zwykle znane firmy mają więcej jednostek franczyzowych niż własnych. Przykładem może być tu sieć McDonald, która obecnie ma 56 własnych lokali i 389 restauracji działających na zasadzie franczyzy, czyli prowadzonych przez prywatnych przedsiębiorców korzystających z licencji franczyzowej.

Franczyza w Polsce najczęściej obejmuje:

HandelUsługi
artykuły spożywczegastronomiczne
odzież, obuwie i dodatkiedukacyjne
artykuły dziecięcefinansowe i bankowe
artykuły motoryzacyjne i paliwauroda i fitness 
produkty do domu i ogrodudla klientów indywidualnych

 

W ramach franczyzy w Polsce działają sklepy i punktu usługowe takich marek jak:

  • Semilac
  • Yes
  • Żabka
  • Euro Sklep
  • Auchan
  • Lewiatan
  • Mrówka
  • Brico Marche
  • Da Grasso
  • Gatta
  • Calvin Klein
  • Play
  • Plus
  • Orange
  • Lotos
  • 5.10.15.
  • PZU
  • Furgonetka Punkt

Franczyza 2020 – oferty godne uwagi

Dla zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu zarobków, a tym samym zwrotu z inwestycji konieczna jest nowoczesna franczyza 2020. Oferty dotyczące otwarcia restauracji, salonu kosmetycznego czy agencji ubezpieczeniowej z pewnością należą do interesujących, ale warto zwrócić uwagę też na koncepty takie jak własne biuro rachunkowe, drogeria czy sklep z biżuterią.

Im popularniejsza jest konkretna franczyza, tym zwykle większy jest też początkowy koszt otwarcia firmy. Z kolei mało znane franczyzy nie zawsze gwarantują odpowiednią rozpoznawalność, a co za tym idzie, możliwość korzystania z tego, co jest sednem franczyzy, czyli z wypracowanej już renomy.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak wybrać odpowiednią franczyzę?

Przede wszystkim należy wyjść od tego, co umiesz i co lubisz robić. Część franczyz nie wymaga wykształcenia kierunkowego, a jedynie przejścia odpowiedniego szkolenia, ale mimo wszystko wykształcenie bardzo się przydaje. Odpowiedź na pytanie: jaka franczyza najlepsza, nie jest wcale prosta. Przede wszystkim wybrany model biznesowy musi być:

  • sprawdzony i wiarygodny;
  • dostępny w danej lokalizacji i dobrany pod kątem liczby mieszkańców;
  • dostępny pod względem finansowym (wszystkie wydatki ponosi franczyzobiorca);
  • korzystny dla franczyzobiorcy;
  • rokujący na szybki i pewny zwrot z inwestycji.

Z pewnością zadajesz sobie pytanie, jaka franczyza się opłaca? Najlepiej wybrać coś, co lubisz robić i co Cię interesuje, a wtedy praca będzie czystą przyjemnością, a osiągnięcie sukcesu przyjdzie łatwiej niż w sytuacji, kiedy „nie masz serca” do tego, co robisz.

Najlepsza franczyza to z pewnością ta, która ma największą szansę powodzenia w konkretnym miejscu. Najlepiej będzie sprawdzić, czego w Twoim mieście jeszcze nie ma i wypełnić tę niszę ofertą swojej firmy. Nie zawsze jest sens otwierać kolejną pizzerię, jeśli w pobliżu jest ich już kilka. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem może być siłownia lub biuro podróży. Im mniejsza konkurencja, tym bardziej rośnie szansa na osiągnięcie prawdziwego sukcesu bez konieczności zaniżania cen, które zwykle i tak są określone przez franczyzodawcę.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos