Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08

Franczyza sklep spożywczy – ile można zarobić?

Do najpopularniejszych typów franczyzy bez wątpienia trzeba zaliczyć te zorientowane na sprzedaż artykułów spożywczych. Popyt na żywność jest stały, a w sprzedaży takich towarów często zastosowanie ma franczyza. Sklep spożywczy działający w ramach franczyzy może notować od początku znacznie lepsze rezultaty niż placówka handlowa funkcjonująca pod własną marką.

Co to jest franczyza?

Pojęcie franczyzy najłatwiej jest wyjaśnić jako umowę wiążącą franczyzodawcę i franczyzobiorcę. Franczyzodawca to firma posiadająca gotowy koncept sklepu spożywczego z całą identyfikacją wizualną i wypracowanym know-how. Franczyzobiorca natomiast to przedsiębiorca, który chce z tego konceptu skorzystać i jest gotowy za to zapłacić. Dzisiaj w branży handlu art. spożywczymi nie ma chyba drugiego tak interesującego pomysłu, jak franczyza. Definicja tego zagadnienia została określona przez EKEF (Europejski Kodeks Etyki Franczyzy) jako ścisła i nieustanna współpraca między dwoma podmiotami gospodarczymi niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Słowa „ścisła” i „nieustanna” są w tym przypadku bardzo ważne, gdyż opisują relacje między franczyzodawcą i franczyzobiorcą.

Franczyza – przykłady sklepów spożywczych

Na polskim rynku wiele znanych i cenionych sklepów spożywczych działa w ramach franczyzy. Do tego grona zaliczamy marki:

  • Carrefour
  • Biedronka
  • Żabka
  • Stokrotka
  • Dino
  • Auchan
  • Intermarche
  • Lewiatan
  • Groszek
  • Kaufland
  • Delikatesy Centrum
  • ABC

Pomysł na biznes – franczyza spożywcza

Spośród wszystkich sklepów najwięcej jest tych z asortymentem spożywczym. Popyt na żywność rośnie wraz ze wzrostem gospodarczym, a w ostatnim czasie obserwujemy szczególne zainteresowanie żywnością ekologiczną i funkcjonalną. Nasze społeczeństwo kupuje coraz więcej żywności, co potwierdzają dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Zakupy żywności stanowią już ponad 25% naszych wydatków, a Polacy coraz chętniej kupują w wielkopowierzchniowych sklepach, które są w stanie zagwarantować niskie ceny. Oczywiście niewielkie sklepiki nadal mają się dobrze, ale widać tendencję do przejmowania rynku przez supermarkety i hipermarkety, w których można kupić prawie wszystko.

Sklep spożywczy zawsze był i z pewnością zawsze będzie jednym z najlepszych pomysłów na biznes. Ludzie mogą sobie odmówić wszystkiego, ale jedzenia nie, więc osób zainteresowanych asortymentem nigdy nie braknie, a największe możliwości sprzedaży daje na tym polu właśnie franczyza. Sklep spożywczy prowadzony w ramach sieci franczyzowej ma przede wszystkim zagwarantowane stałe dostawy starannie wyselekcjonowanych i przystępnych cenowo produktów. 

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Franczyza sklep spożywczy – czy to się opłaca?

Spodziewane zarobki będą zależne od lokalizacji sklepu, charakterystyki grupy docelowej, cen (jeśli franczyzobiorca może je ustalać sam) oraz nakładów własnej pracy. Część franczyz gwarantuje minimalny przychód z działalności – tak działa np. franczyza Żabki, gdzie gwarantowane są przychody na poziomie 16 tys. zł. Oczywiście w przypadku sklepu wielkopowierzchniowego te przychody będą odpowiednio większe i sięgną nawet kilku milionów miesięcznie.

Trzeba mieć jednak świadomość, że franczyza nie zarabia w dosłownym tego słowa znaczeniu od pierwszego dnia czy miesiąca działalności. Rzeczywiste zyski zaczynają się dopiero po okresie zwrotu z inwestycji, a w zależności od poniesionych nakładów może to nastąpić po kilku do kilkunastu miesięcy od momentu otwarcia sklepu. 

Istotnym aspektem franczyzy w branży handlu żywnością jest fakt, że może być ona łączona z innymi typami franczyz. W takim przypadku nie obowiązuje zakaz konkurencji, więc właściciel sklepu spożywczego może otworzyć punkt przyjmowania przesyłek kurierskich Furgonetka Punkt lub np. budkę z hot-dogami usytuowaną przed sklepem.

Podsumowanie

Uruchomienie sklepu spożywczego prawie zawsze okazuje trafionym pomysłem. Największe szanse zaistnienia daje w tym przypadku franczyza. Sklep ze zdrową żywnością, ogólnospożywczy market osiedlowy czy warzywniak franczyza zawsze znajdą klientów. Dzięki skorzystaniu z franczyzy, biznes ma zapewniony lepszy start, w tym reklamę, np. banery, gazetki promocyjne, ulotki i inne materiały POS wspierające sprzedaż. Warto więc wziąć pod uwagę ten rodzaj franczyzy i pomyśleć, czy nie jest to idealny biznes dla nas.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos