Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/03/04

Na co zwrócić uwagę wybierając franczyzę?

Franczyza bije rekordy popularności. Ten koncept biznesowy daje przedsiębiorcom możliwość rozwoju już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Franczyza eliminuje koszty związane z kreowaniem nowej marki i gwarantuje jakość charakterystyczną dla znanych i cenionych firm. Zanim jednak zdecydujesz się podpisać umowę franczyzową, sprawdź, z czym musisz się liczyć i na co zwrócić uwagę.

Co to jest franczyza?

Franczyza jest ścisłą i nieustanną współpracą między niezależnymi finansowo i prawnie firmami związanymi ze sobą umową franczyzową. Strony tej umowy to franczyzodawca (firma udostępniająca koncept biznesowy w ramach licencji) i franczyzobiorca (firma korzystająca z konceptu biznesowego na mocy licencji).

Franczyza, tak jak każdy rodzaj biznesu ma zarówno zalety, jak i wady. Przedsiębiorca może zacząć działalność z doskonałym wynikiem początkowym, ale musi kupować towary po określonych cenach i od konkretnych dostawców, a dodatkowo nie ma pola manewru, jeśli chodzi o zmiany w modelu prowadzenia firmy. Krótko rzecz ujmując, franczyzobiorca otrzymuje pomysł na biznes, ale musi go prowadzić w myśl marki, która ten biznes stworzyła.

Spośród wielu form prowadzenia działalności obecnie w Polsce jedną z najciekawszych jest właśnie franczyza. Przykłady biznesów franczyzowych to m.in. sieci sklepów spożywczych i oferujących art. przemysłowe, sieci stacji paliw, przedsiębiorstwa działające w branżach modowej, fitness czy ubezpieczeniowej lub inny własny biznes. Franczyza może dotyczyć restauracji znanej sieci, sklepu pod szyldem popularnej marki czy salonu sprzedaży usług telekomunikacyjnych. 

Jak wybrać najlepszą franczyzę dla siebie?

Gro przedsiębiorców zainteresowanych franczyzą zadaje pytanie: czym się kierować przy wyborze franczyzy? Przede wszystkim franczyzę trzeba oprzeć na solidnych podstawach, a mogą być nimi umiejętności nabyte drogą wykształcenia lub pasje. Zawsze najlepiej pracuje się w tej branży, którą się lubi i którą się zna. Jeden z dwóch tych elementów w zasadzie musi wystąpić, ale czasami koncept franczyzowy pokrywa się zarówno z wykształceniem, jak i z zainteresowaniami przedsiębiorcy, np. dietetyk kochający swoją pracę może otworzyć studio na zasadach franczyzy lub ekonomista z wykształcenia i zamiłowania zdecyduje się na podpisanie umowy franczyzowej dotyczącej prowadzenia agencji ubezpieczeniowej.

Wybrana franczyza powinna być dopasowana do specyfiki lokalizacji, w której chcemy prowadzić firmę oraz do grupy docelowej, do której mamy dostęp. Największe możliwości są zawsze w dużych miastach, gdzie grono potencjalnych klientów jest ogromne, ale trzeba się też kierować zasobnością portfeli naszych ewentualnych klientów, a szczególnie wtedy, kiedy planujemy otworzyć biznes oferujący drogie towary lub usługi. Oczywiście ewentualne niedopasowanie pod tym względem będzie wychwycone przez franczyzodawcę już na etapie weryfikacji zgłoszenia, więc nie ma obawy, że otworzymy biznes, który w danym miejscu nie będzie miał szansy powodzenia. Mimo wszystko warto to wcześniej wiedzieć i brać pod uwagę chociażby po to, by nie tracić niepotrzebnie czasu.

Nic nie daje tak łatwego startu na rynku, jak franczyza. Co wybrać, by być zadowolonym? Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Przede wszystkim najlepszym rozwiązaniem będzie zapoznanie się ze szczegółami różnych ofert franczyzowych i porównanie kalkulacji potrzebnych nakładów finansowych oraz spodziewanych zysków. Przygotowanie takiego bilansu pozwoli znaleźć biznes umożliwiający zarabianie dobrych pieniędzy przy jednocześnie niskim nakładzie finansowym.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Co należy sprawdzić w umowie franczyzowej?

Zanim podpiszesz umowę franczyzową, sprawdź:

  • czy wszystkie zapisy są skonstruowane w sposób jednoznaczny i zrozumiały;
  • czy występują jakieś kary umowne, a jeśli tak, to za co i w jakiej wysokości;
  • na jaki zakres pomocy ze strony franczyzodawcy możesz liczyć;
  • czy termin obowiązywania umowy umożliwi ci osiągnięcie zwrotu z inwestycji;
  • jakie są zasady ewentualnego wypowiedzenia umowy;
  • jakie działania marketingowe bierze na siebie franczyzodawca, a jakie spoczywają na franczyzobiorcy i jaki będzie ich przybliżony koszt;
  • czy umowa obejmuje zakaz konkurencji.


Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos