Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/12/30

Franczyza – dlaczego warto?

Wejście w biznes franczyzowy jest dużo łatwiejsze i szybsze niż zakładanie własnej marki. Mimo pewnych ograniczeń franczyza cieszy się niesłabnącą popularnością, a franczyzodawców i franczyzobiorców przybywa z roku na rok. Sprawdź, jakie są najważniejsze zalety tego modelu biznesowego i na jakie zarobki możesz liczyć.

Franczyza – na czym polega?

Franczyza w myśl definicji sformułowanej przez Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy jest ścisłą i nieustanną współpracą pomiędzy podmiotami gospodarczymi niezależnymi od siebie prawnie i finansowo. Franczyza jest współpracą przebiegającą na mocy umowy franczyzowej zawartej między franczyzodawcą (marką udzielającą licencji) oraz franczyzobiorcą (przedsiębiorcą wykorzystującym znak towarowy franczyzodawcy).

Prowadzenie działalności franczyzowej jest możliwe dzięki uzyskaniu od franczyzodawcy specjalnej licencji na posługiwanie się znakiem towarowym (logo marki), jej know-how i innymi składowymi modelu biznesowego. Franczyzobiorca w pakiecie licencyjnym otrzymuje wszystko, czego potrzeba do prowadzenia biznesu, ale sam musi wyłożyć na niego pieniądze, m.in. na koszty najmu lokalu czy wynagrodzenia dla pracowników. 

Przykłady franczyzy w Polsce

W naszym kraju w modelu franczyzowym działają zarówno sklepy spożywcze takie jak Żabka czy Stokrotka, jak i salony operatorów komórkowych Play czy Plus, a nawet stacje paliw, cukiernie i restauracje. Duża pizzeria w mieście może wcale nie być prowadzona przez firmę, której szyld widniejsze przy wejściu, a przez franczyzobiorcę, który otrzymał specjalną licencję i urządził lokal zgodnie z identyfikacją marki będącej franczyzodawcą. Przykłady można mnożyć, ale wszystkie biznesy franczyzowe łączy jedna charakterystyczna cecha – prostota działania przy jednocześnie bardzo dużych możliwościach rozwoju i zarobku.

Franczyza – dobry pomysł na biznes

Każda z marek franczyzowych jest znana i ceniona, a więc przyciąga klientów swoją renomą i gwarantuje późniejszemu franczyzobiorcy napływ klientów chcących skorzystać ze sprawdzonej oferty. Podpisując umowę franczyzową, startujemy z popularną marką, która zdobędzie klientów już na starcie. Katalog ofert franczyzy jest bardzo szeroki, więc można wybrać coś, na czym się znamy lub co lubimy robić. Przedsiębiorca z wykształceniem gastronomicznym może wybrać koncept restauracji, a firma handlowa pomysł sklepu wielobranżowego.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Ile można zarobić na franczyzie?

Wielu przedsiębiorców zaczynających swoją przygodę z biznesem zastanawia się, czy franczyza się opłaca, czy też lepiej kreować własną markę? Wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań, a także od możliwości. Jedni przedsiębiorcy chcą stworzyć coś swojego i nie boją się ciężkiej pracy – a często też lat wyrzeczeń – by osiągnąć rozpoznawalność na rynku, a przy tym wybierają swobodę i niezależności. Inni z kolei nie chcą tracić czasu na żmudny rozwój i decydują się przyjąć warunki stawiane przez inną firmę, by od razu ruszyć pełną parą i nie czekać, aż biznes stanie się popularny.

Nie ulega wątpliwości, że obecnie jednym z najlepszych pomysłów na biznes jest właśnie franczyza. Ile można zarobić na tym modelu? To zależy od branży, lokalizacji i nakładów własnej pracy. Najmniejsze biznesy (i jednocześnie te z najniższym nakładem początkowym) zarabiają po kilka tysięcy złotych miesięcznie, ale te większe kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset. W zasadzie to od franczyzobiorcy zależy, ile zarobi. Możliwości w tym zakresie są nieograniczone, a zyski zależne wyłącznie od nakładu pracy i poziomu spełnienia wymagań klientów.

Jak otworzyć franczyzę?

Otwarcie franczyzy wymaga czasu. Pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z franczyzodawcą i przejście wstępnej weryfikacji. Franczyzodawca na tym etapie ustala, czy dany przedsiębiorca ma szanse powodzenia – czy dysponuje odpowiednim lokalem w mieście z konkretną liczbą mieszkańców, właściwym poziomem wykształcenia i czy jest w odpowiednim wieku (zwykle powyżej 25 lat). Każda marka ma własne wymagania dotyczące franczyzobiorców, a jeśli kandydat je spełnia, musi odbyć właściwe szkolenie, a po wdrożeniu w specyfikę prowadzenia działalności podpisuje się umowę franczyzową.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos