Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/08/11
Prowadzisz sklep internetowy? Na pewno doskonale wiesz, że każdy konsument dokonujący zakupów przez internet, może zwrócić zamówiony towar bez podawania przyczyny w czasie do 14 dni. I choć termin wynika bezpośrednio z ustawy o prawach konsumenta, to sposób jego obliczania może czasem budzić wątpliwości. Dowiedz się, jak określić 14 dni na zwrot towaru i jakich formalności powinien dopełnić kupujący.
Spis treści
Jak liczy się 14 dni na odstąpienie od umowy zakupu?
Termin 14 dni na zwrot jest bardzo konkretnie określony przez ustawodawcę. W ustawie z 30 maja 2014 roku czytamy, że termin ten liczony jest od dnia następującego po dniu otrzymania towaru przez klienta. Część kupujących i sprzedających mylnie sądzi, że termin 14 dni biegnie od momentu zakupu, podczas gdy w każdym przypadku należy go liczyć od momentu dostarczenia zamówienia pod wskazany adres.
Taki sposób naliczania czasu jest całkowicie zrozumiały. Gdybyśmy liczyli go od momentu zakupu, w niektórych sytuacjach kupujący nie zdążyłby nawet dokonać zwrotu – np. w przypadku opóźnionej przesyłki czy długiego czasu dostawy. W ustawie nie wskazano natomiast, że termin na odstąpienie od umowy należy liczyć według dni roboczych, dlatego przyjmuje się dni kalendarzowe.
Ważne
Jeśli zamówienie ze sklepu internetowego jest dostarczane partiami, to termin na odstąpienie od umowy zaczyna biec od momentu otrzymania ostatniej części zamówienia.
Jak obliczyć termin na odstąpienie od umowy w praktyce? To bardzo proste. Załóżmy, że złożysz zamówienie w piątek 12 sierpnia. Sprzedawca wyśle Twoje zamówienie po długim weekendzie, czyli 16 sierpnia, natomiast przesyłkę otrzymasz 18 sierpnia. Termin na dokonanie zwrotu zaczyna biec od dnia kolejnego po dacie dostawy, tj. od 19 sierpnia. Ostatni dzień, w którym będzie można dokonać zwrotu, przypada zatem 31 sierpnia.
Termin na odesłanie zwrotu do sklepu
Od momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy zaczyna biec termin 14 dni na odesłanie towaru do sklepu. Tutaj tak samo przyjmuje się, że czas liczymy od dnia następnego po dniu zgłoszenia zwrotu (po wysłaniu e-maila czy wypełnieniu specjalnego formularza w sklepie, np. korzystając z opcji Furgonetka Zwrot).
Przepisy podają, że sprzedający nie może narzucić formy, w jakiej klient ma złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a wysłanie wiadomości czy wypełnienie formularza jest jednoznaczne z otrzymaniem przez sprzedającego takiego oświadczenia.
Czasami zdarza się, że sklepy przedłużają termin na odstąpienie od zakupu, aby zyskać przewagę konkurencyjną. W wielu sklepach można zwracać towary w ciągu 30 dni, a w niektórych znacznie dłużej, np. na platforma zakupowa Zalando zapewnia swoim klientom aż 100 dni na zwrot. 14 dni na odesłanie towaru to czasami zbyt mało, więc warto rozważyć opcję przedłużenia terminu odstąpienia od umowy, bo taki krok może zadziałać na korzyść sklepu.
Podsumowanie
Znajomość prawa umożliwia realizowanie sprawnych zwrotów i budowanie poprawnych relacji z klientami. Zwrotu nie warto zatem postrzegać jako porażki zakupowej, ale po prostu jako nieodłączny element funkcjonowania w branży i sposób na zwiększenie lojalności klientów. Sklep internetowy powinien dołożyć wszelkich starań, by zwroty były realizowane na bieżąco i w sposób wygodny dla kupujących. Należy również znać i przestrzegać terminów wynikających z ustawy.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock