Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/07/14

dyrektywa-omnibus-co-sie-zmienia-w-polskim-e-commerce-furgonetka-short

Polscy przedsiębiorcy z branży e-commerce muszą zmierzyć się z nowym podejściem m.in. do organizowania promocji, informowania klientów czy prezentowania opinii o produktach w swoich sklepach internetowych. Dlaczego? Zmiany są podyktowane unijną dyrektywą Omnibus, która zaczęła obowiązywać od 28 maja 2022 r. Jej celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów. Zobacz, o czym warto wiedzieć, szczególnie jeśli sprzedajesz przez internet. 

Co to jest dyrektywa Omnibus?

28 maja 2022 roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, której zapisy unowocześniają unijne przepisy dotyczące ochrony konsumenta szczególnie w handlu internetowym, ale również w tradycyjnym. I choć w Polsce nadal trwają prace legislacyjne dot. tych zmian w prawach konsumenta, polscy przedsiębiorcy już teraz mają obowiązek podporządkować się prawu Unii Europejskiej. 

baner-na-bloga-nadawaj-2-razy-szybciej

Jaki jest podstawowy cel dyrektywy Omnibus? Zwiększenie ochrony praw konsumentów poprzez poprawienie niektórych przepisów, a także ułatwienie ich egzekwowania. Zmiany mają unowocześnić i wzmocnić instrumenty ochrony interesów konsumentów w taki sposób, aby odzwierciedlały one potrzeby kupujących i dostosowały się do dynamicznego rozwoju cyfrowej sfery gospodarki.

Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus? 

Nowa dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców internetowych cały szereg zupełnie nowych obowiązków po to, aby prowadziły one właśnie do wzmocnienia ochrony konsumentów. Każdy sklep internetowy powinien dostosować swoje procedury w zakresie m.in. obowiązków informacyjnych, organizacji i reklamowania promocji oraz wyprzedaży, a także sposobu prezentowania opinii o produktach. 

Przedstawiamy trzy – naszym zdaniem – najważniejsze zmiany, które należy wziąć pod uwagę w codziennej działalności e-commerce. 

Sposób informowania o promocjach

Jednym z podstawowych wymogów wynikających z dyrektywy Omnibus jest większa transparentność wyprzedaży i promocji w sklepach internetowych. Zgodnie z nowymi przepisami, obok nowej, obniżonej ceny towaru musi znaleźć się także informacja o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed objęciem produktu promocją. 

Co to oznacza w praktyce? Koniec ze sztucznym manipulowaniem cenami, przez które klienci nieraz mają wrażenie, że trafili na wyjątkową okazję. Nowe przepisy mają zapobiegać obniżaniu wcześniej podniesionych cen, z czym można było się spotkać przy okazji sezonowych wyprzedaży czy promocji np. Black Friday, Cyber Monday. 

Jasna komunikacja handlu C2C

Na zmiany powinny przygotować się także platformy sprzedażowe – np. Allegro, Amazon czy Marketplace Facebooka. W myśl nowej dyrektywy unijnej marketplace’y umożliwiające handel C2C muszą liczyć się z nowym obowiązkiem informacyjnym względem swoich klientów, czyli koniecznością wskazania, czy dany sprzedawca jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. 

Dlaczego to takie ważne? Przepisy ochrony konsumentów nie mają zastosowania w przypadku sprzedaży od osób prywatnych. Klienci powinni więc mieć jasną informację, od kogo kupują produkty. Dzięki temu będą od razu wiedzieć, czy np. mogą zwrócić towar zgodnie z prawem odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. 

Taka informacja na platformach handlowych ma być udzielana na podstawie oświadczenia sprzedającego, a odmowa jej udzielenia będzie uznawana za nieuczciwą praktykę handlową. 

Nowe podejście do prezentowania opinii

Unijne przepisy zmieniają również podejście do sposobu prezentowania opinii w sklepach internetowych, dając narzędzia do walki z zakrzywianiem rzeczywistości przez sprzedających. Teraz będą musieli liczyć się z tym, że usuwanie i ukrywanie negatywnych opinii lub zniechęcanie użytkowników do ich publikowania może być traktowane jako naruszenie prawa.

Dyrektywa Omnibus bierze również na celownik sprzedających, którzy zamieszczają lub zlecają publikację fałszywych rekomendacji. Chodzi o opinie tworzone przez osoby, które w rzeczywistości nie mają doświadczeń zakupowych z danym sklepem internetowym. Od teraz sprzedawcy mają obowiązek wskazać, w jaki sposób weryfikuje opinie o produktach na swojej stronie i jakie działania podejmuje w tym celu. Za zaniechanie tej kwestii należy liczyć się z ewentualnymi sankcjami. 

Podsumowanie

Choć w Polsce nadal trwają prace nad projektem ustawy związanej z dyrektywą Omnibus, warto już rozpocząć przygotowania do wdrożenia zmian w sprzedaży online, aby spełnić jej wymogi. Unijne przepisy mają poprawić ochronę konsumentów, zapewniając im dostęp do m.in. rzetelnych informacji i wiarygodnych opinii.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock