Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/15

Własny gabinet kosmetyczny - jak działa franczyza?

Branża beauty od lat notuje stały wzrost zainteresowania, a coraz lepiej sprawdza się w niej franczyza. Gabinet kosmetyczny znanej sieci jest swego rodzaju mekką urody odwiedzaną przez klientki i klientów szukających przede wszystkim najlepszej jakości usług. Sprawdź, jak uruchomić gabinet kosmetyczny oparty na franczyzie i o co trzeba zadbać.

Co to jest franczyza?

Franczyza definicja przedstawia ten rodzaj biznesu jako nieustanną współpracę między franczyzodawcą i franczyzobiorcą – przedsiębiorstwami niezależnymi od siebie prawnie i finansowo a związanymi jedynie umową franczyzową. W ramach tej współpracy franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy gotowy pomysł na biznes w zamian za specjalną opłatę wstępną wynikającą z przyłączenia się do sieci franczyzowej oraz późniejszy procent od dochodów. Franczyzobiorca jest w tej relacji przedsiębiorcą, który korzysta ze znaku towarowego franczyzodawcy i całego jego doświadczenia, a dzięki temu nie musi tworzyć od podstaw własnej marki. Obecnie żaden model biznesowy nie daje tak dobrej pozycji początkowej, jak franczyza. Gabinet kosmetyczny funkcjonujący w ramach franczyzy przyciąga klientów swoją renomą i zatrzymuje wysokimi standardami działania.

Franczyza – przykłady gabinetów kosmetycznych

Udany biznes franczyzowy zależy od marki, z jaką zwiąże się franczyzobiorca. Do najchętniej wybieranych franczyzodawców należą firmy:

  • Depilconcept – depilacja laserowa;
  • Kosmetyczne Instytuty dr Irena Eris – prestiżowe salony kosmetyczne;
  • Yasumi Instytut zdrowia i urody – salony kosmetyczne z japońskim SPA;
  • Perfect Look Clinic – kosmetyka i medycyna estetyczna;
  • Depilacja.pl – salony depilacji laserowej;
  • Studio Figura – studio modelowania sylwetki.

Dobrym rozwiązaniem może być również gabinet Sztos Barber Shop (fryzjer męski) oraz Trendy Hair Fashion (studio fryzjerskie).

Jak w praktyce działa franczyza w branży beauty?

Prowadzenie franczyzowego gabinetu kosmetycznego mocno różni się od prowadzenia firmy tworzonej pod własną marką, a zasadnicza różnica to renoma, z jaką działalność startuje na rynku. Pozyskanie grona stałych klientów oraz zaistnienie w świadomości lokalnych odbiorców jest długotrwałym procesem. Często potrzeba nawet kilku lat, by zyskać zaufanie lokalnej społeczności. Skorzystanie z gotowego konceptu biznesowego pod szyldem znanej marki ułatwia start w branży i chroni przed błędami, które są charakterystyczne dla początkujących.

baner-Furgonetka_Punkt-blog-750x220

Jak założyć gabinet kosmetyczny?

Założenie gabinetu kosmetycznego w ramach franczyzy wymaga dysponowania odpowiednim lokalem, w którym biznes ma szansę powodzenia. Salon może działać zarówno w dużym mieście, jak i w miejscowości liczącej kilkanaście tysięcy mieszkańców, ale przy założeniu, że konkurencja nie jest duża, a dodatkowo w okolicy nie funkcjonuje już gabinet tej samej sieci założony przez innego franczyzobiorcę. Lokal przeznaczony na gabinet kosmetyczny musi mieć określony metraż. Zwykle sieć franczyzowa podaje w tym przypadku własne zasady, ale w każdej sytuacji bezwzględnie trzeba spełnić określone wymogi sanitarne. W gabinecie powinno się znajdować zaplecze oraz cześć dla klientów wyposażona w niezbędne urządzenia. Konieczna jest również toaleta dla klientów, właściwe miejsce do przechowywania wszystkich preparatów, odpowiednie oświetlenie i wyposażenie zgodne z wymogami prawa.

Najlepiej byłoby, żeby przyszły franczyzobiorca miał wykształcenie kosmetologiczne, ale nie jest to koniecznością, jeśli zatrudni pracowników z niezbędnymi kwalifikacjami. Samo doświadczenie w prowadzeniu biznesu też nie zawsze jest wymagane. Kwestią niezbędną jest jednak kapitał początkowy, jakiego wymaga konkretna franczyza. Gabinet kosmetyczny z usługami masażu, salon depilacji czy franczyza SPA mogą mieć znacząco różne wymagania pod względem początkowych nakładów.

Podsumowanie

Prowadzenie gabinetu kosmetycznego to odpowiedzialna praca, ale też źródło ogromnej satysfakcji i przede wszystkim potencjalnie wysokich dochodów. Bezkonkurencyjna w tym przypadku jest franczyza. Gabinet kosmetyczny otwarty na podstawie umowy franczyzowej to doskonały pomysł na biznes. Franczyza skraca czas potrzebny na zdobycie grona wiernych klientów i od samego początku udostępnia narzędzia pozwalające na sprawne, a przede wszystkim profesjonalne prowadzenie działalności.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos