Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/08/18
Myślisz o rozpoczęciu swojej przygody ze sprzedażą przez internet? Pewnie wiesz, że wcale nie musisz zakładać sklepu online od podstaw, wydając na to mnóstwo pieniędzy. Jednym z popularnych i bardzo cenionych kanałów sprzedaży są platformy handlowe. Co to jest marketplace, jak działa i dlaczego warto skorzystać z możliwości, jakie daje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Spis treści
Co to jest marketplace?
Marketplace to rodzaj platformy handlowej, na której swoje produkty oferuje wielu sprzedawców. Działa na zasadach klasycznego targowiska – ma konkretnego właściciela, ale jest wspólnym miejscem, gdzie spotyka się wielu sprzedawców konkurujących ze sobą o uwagę i pieniądze klientów. Marketplace’y mogą się specjalizować w określonej kategorii produktów (np. Morele.net z ofertą elektroniki) lub oferować towary z wielu różnych branż (np. AliExpress, Allegro).
Cechą każdego marketplace’u jest renoma i duża liczba klientów. Popularne platformy handlowe są odwiedzane przez tysiące, a nawet przez miliony użytkowników dziennie. Ten ogromny ruch sprawia, że sprzedający mogą zacząć handlować bez konieczności inwestowania w reklamę swojej oferty i bez żmudnego budowania bazy klientów.
Jak działają marketplace’y w Polsce?
Marketplace’y udostępniają sprzedającym całą infrastrukturę techniczną umożliwiającą skuteczną sprzedaż online. Firmy zakładają swoje konta na gotowych platformach sprzedażowych i publikują oferty, a od zrealizowanych transakcji płacą serwisom stosowne prowizje.
Przedsiębiorcy sprzedający w marketplace’ach muszą się mierzyć ze swoją bezpośrednią konkurencją i umiejętnie prezentować towary, a przy tym właściwie ustalać ceny swoich produktów i nieustannie monitorować działania konkurencji. Korzystanie z marketplace’ów jest dla przedsiębiorców bardzo dobrym rozwiązaniem nie tylko na start, ale także jako sposób dywersyfikacji swoich dochodów.
W przypadku sprzedaży przez marketplace nie trzeba borykać się z tym, z czym spotykają się właściciele sklepów, tj. ze stworzeniem samego sklepu, reklamą oraz udoskonalaniem strony. Marketplace bierze na siebie wszystkie zadania związane z funkcjonowaniem w przestrzeni online i docieraniem do nowych grup docelowych, a zadaniem sprzedającego jest tylko stworzyć dobrą ofertę i sprawnie obsługiwać kupujących. Sprzedaż poprzez marketplace znosi konieczność tworzenia całej infrastruktury sklepu oraz inwestowania w drogie rozwiązania, ale sprzedający musi się podzielić zyskami i dostosować swoją działalność do wymogów platformy.
Przykłady marketplace’ów popularnych w Polsce
Idealnym przykładem marketplace’u jest platforma Allegro zrzeszająca tysiące sprzedających i odwiedzana codziennie przez ponad 21 milionów internautów. Allegro jest najpopularniejszą platformą sprzedażową w Polsce oferującą produkty z niemalże każdej kategorii – od ubrań i dodatków, przez elektronikę, na artykułach spożywczych kończąc.
Platformami sprzedażowymi są też serwisy Empik Marketplace czy Amazon. Empik Marketplace jest wielokanałową platformą sprzedaży, poprzez którą sprzedający mogą docierać ze swoimi produktami do milionów klientów marki Empik. Amazon z kolei to międzynarodowa platforma działająca podobnie jak Allegro. Swoją działalność na polskim rynku rozpoczęła w marcu 2021 roku, wcześniej klienci mieli możliwość zamawiania z zagranicznej wersji domeny.
Podsumowanie
Sprzedaż za pośrednictwem marketplace jest korzystna nie tylko dla tych, którzy stawiają w branży e-commerce swoje pierwsze kroki, ale też dla doświadczonych sprzedawców, chcących dywersyfikować dochody. Co prawda transakcje zrealizowane przez platformę zakupową wymagają uiszczenia opłaty prowizyjnej, ale prowadzenie własnego sklepu też generuje koszty.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock