Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/08/26

co-to-jest-one-step-checkout-furgonetka-short

Im bardziej skomplikowany proces składania zamówienia w sklepie online, tym mniejsza szansa na uzyskanie dobrych wyników sprzedaży. Jednym ze sposobów na zachęcenie klientów do kupowania w sklepie internetowym, jest wdrożenie jednoetapowego procesu finalizacji zakupów, czyli tzw. one step checkout. Czym dokładnie jest to rozwiązanie i dlaczego warto pomyśleć o nim, prowadząc e-commerce? 

Checkout jednoetapowy i wieloetapowy – sposoby finalizacji zamówienia

Proces finalizacji zamówienia w sklepie może być jednoetapowy lub wieloetapowy. Podczas zakupów internetowych klient musi wypełnić specjalny formularz zamówienia umożliwiający zrealizowanie transakcji, a ten może przybierać różne formy.

portmonetka-narzedzie-baner-blog

W przypadku standardowego checkoutu, proces składania zamówienia składa się najczęściej z kilku etapów. Część sklepów internetowych, bazujących na gotowych platformach e-commerce, posiada checkout złożony z 5 kroków. Klienci przeklikują karty, na których określają niezbędne szczegóły: dane osobowe, dane do wysyłki, metodę dostawy i sposób płatności, a na koniec zatwierdzają zamówienie. Proces wypełniania poszczególnych rubryk może czasem wydawać się zbyt skomplikowany, przez co zwiększa ryzyko porzucenia koszyka przez odwiedzających sklep.

Alternatywą dla skomplikowanego kilkuetapowego procesu domknięcia transakcji jest one step checkout, czyli jednostronicowe podsumowanie zamówienia, które możemy spotkać np. w serwisie Allegro czy na platformie Zalando. Krótki formularz zawiera wszystkie informacje, dzięki czemu podczas finalizacji transakcji nie trzeba otwierać kolejnych okien czy rozwijać poszczególnych zakładek, więc kupujący nie wykonuje nadprogramowych czynności, a całe zamówienie może złożyć zaledwie w kilka minut. 

Dlaczego warto wdrożyć one step checkout?

One step checkout redukuje liczbę kroków potrzebnych do złożenia zamówienia i zmniejsza ryzyko, że klient na którymś etapie po prostu się rozmyśli lub cofnie do poprzednich stron, ostatecznie rezygnując z kliknięcia „Kup i zapłać”. Badania nad zwyczajami zakupowymi internautów dowiodły, że im dłuższa jest ścieżka zakupowa, tym mniejsza szansa, że potencjalny klient dojdzie do końca i sfinalizuje transakcję. 

Dzięki jednostronicowemu podsumowaniu, kupujący od razu widzi wszystkie informacje dotyczące adresu dostawy, wysyłki i form płatności, a to nie tylko zwiększa szanse złożenia zamówienia, ale też poprawia komfort samych zakupów.

W większości sklepów online bazujących na platformach e-commerce można wybrać dowolny sposób przedstawienia finalizacji zamówienia. Skonstruowanie strony one step checkout samodzielnie nie jest najprostsze, a gotowe rozwiązania najczęściej muszą być udoskonalone przez programistów i grafików w taki sposób, aby strona była czytelna, a najważniejsze informacje odpowiednio wyróżnione. Celem powinno być zawsze przygotowanie strony przyjaznej użytkownikowi i maksymalnie funkcjonalnej.

Wdrożenie checkoutu, który będzie funkcjonalny i przyjazny użytkownikom, wcale nie musi być trudne. W Furgonetce stworzyliśmy w 100% darmowe narzędzie dla e-commerce Portmonetka, czyli szybką ścieżkę finalizacji zamówienia. Nasze rozwiązanie może wdrożyć każdy sklep internetowy, który chce oferować swoim klientom przejrzysty interfejs i krótki formularz zamówienia z zapamiętanymi najważniejszymi danymi. 

Podsumowanie

Zebranie wszystkich danych potrzebnych do finalizacji zamówienia na jednej stronie może zwiększyć liczbę transakcji w sklepie i ograniczyć problem tzw. porzuconych koszyków. One step checkout doskonale wpisuje się w nowoczesny model zakupowy, przyspieszając i ułatwiając kupowanie. 

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock