Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/03/19

Jak wypozycjonować sklep internetowy w Google i pozyskiwać większą liczbę klientów

Pozyskiwanie ruchu dla własnego sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Zwłaszcza takiego ruchu, który przekształci się w realnych klientów. Jednym ze skutecznych sposobów jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Jak doprowadzić do znalezienia się na pierwszej stronie wyników Google i jakie realne korzyści może przynieść wysoka pozycja w wyszukiwarce?

Zacznijmy od możliwości, jakie dają poszczególne pozycje w wynikach wyszukiwania. Pierwsze miejsce w Google ma szansę pozyskać blisko 40% wszystkich wejść. Wartość dla 2. miejsca w wyszukiwarce to 16%, a dla 3. – niespełna 9% kliknięć.

Na przykładzie sklepu internetowego z odzieżą możemy wyliczyć realną wartość z osiągnięcia pierwszej pozycji w Google. Fraza „bluza damska” według planera słów kluczowych Google wyszukiwana jest 49 500 razy miesięcznie. Jeśli ten sklep znajdzie się na pierwszym miejscu, ma szansę na 17 325 odwiedzin w ciągu miesiąca. 

Współczynnik konwersji dla branży odzieżowej wynosi ok. 1,60% (współczynnik konwersji w e-commerce waha się między 1% a 3,5% w zależności od branży), a więc łatwo wyliczyć, że z takiego ruchu możemy pozyskać 277 transakcji miesięcznieto realna korzyść z osiągnięcia pierwszej pozycji w Google dla omawianego przykładu.

No dobrze, ale jak znaleźć się na pierwszym miejscu w Google?

Powinniśmy rozpocząć od optymalizacji sklepu internetowego, na którą składa się szereg działań zgodnych z wytycznymi Google. Oto niektóre z nich:

  1. W panelu swojego sklepu wprowadź tytuł oraz opis zarówno strony głównej, jak i podstron. Pamiętaj, aby:
    – nie przekraczać 65 znaków w tytule – dodatkowe znaki, powyżej tej ilości, nie zostaną wyświetlone w wynikach;
    – nie przekraczać 155 znaków w opisie – dłuższy opis zostanie ucięty i nie będzie widoczny.
  2. Wykorzystuj nagłówki H1-H6. Nagłówki służą do tego, aby ustalić hierarchię i uporządkować zawartość serwisu. Ponadto porządkują treści. Najważniejszym nagłówkiem jest H1 – na pojedynczej podstronie powinien występować tylko jeden tego typu nagłówek.
  3. Właściwie opisuj swoje produkty. Nadawaj im nazwy, które klienci wyszukują w Google. Wyobraź sobie, że masz sklep z farbami. Jeśli produkt będzie nosił nazwę „Kawowy aromat”, klienci nie będą w stanie do niego dotrzeć, ponieważ w Google wpiszą „Farba do ścian”. Nazwa produktu powinna więc brzmieć następująco: „Farba do ścian kawowy aromat” lub „Farba lateksowa do ścian Kawowy aromat 5L”.
  4. Nadawaj zdjęciom właściwy opis, tzw. alt, wykorzystując ważne dla Ciebie słowa kluczowe.

To tylko część elementów, o które warto zadbać. Aby sprawdzić, jakie elementy warto poprawić w Twoim sklepie internetowym, możesz skorzystać z darmowego narzędzia SEO i wykonać audyt sklepu internetowego.

Jak wypozycjonować sklep internetowy w Google i pozyskiwać większą liczbę klientówŹródło: materiały własne

Co jeszcze jest potrzebne do budowania wysokiej pozycji w Google?

  1. Zainstaluj certyfikat SSL. Sklep w dzisiejszych czasach po prostu nie może działać bez certyfikatu SSL. Certyfikat chroni wrażliwe dane klientów, które pozostawiają w sklepie, np. podczas składania zamówienia. Spora część potencjalnych klientów nie złoży zamówienia, jeśli nie zobaczy symbolu kłódki , który świadczy o używaniu certyfikatu SSL. Certyfikat jest także jednym z  elementów sprawdzanych przez algorytmy Google.
  2. Jak wypozycjonować sklep internetowy w Google i pozyskiwać większą liczbę klientówTwórz wartościowy content. Unikalna treść ma ogromną moc. W przypadku sklepu najlepszym sposobem na jej publikowanie jest prowadzenie bloga. Możesz na nim pisać porady, dawać pomysły na wykorzystanie produktów czy też rozwiązywać problemy klientów. Przeanalizuj, jakie pytania najczęściej Ci zadają i wykorzystaj to w wartościowych wpisach blogowych.
  3. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne. Chodzi o odnośniki z podstron do innych elementów twojego sklepu. Załóżmy, że w swoim sklepie sprzedajesz zabawki. Możesz więc w opisie produktu odesłać np. do artykułu na swoim blogu, który jest również częścią serwisu. Taki przykładowy artykuł opisuje, jak wspierać rozwój dziecka przy wykorzystaniu zabawki.
  4. Pozyskuj linki zewnętrzne. Działają one jak swego rodzaju polecenia. Linki z innych serwisów prowadzących do twojego sklepu podnoszą jego wartość i stopniowo także pozycję w wynikach wyszukiwania. Działaj ostrożnie, skup się na jakości linków zewnętrznych, a nie ich liczbie. Pozyskiwanie zbyt dużej liczby mało wartościowych linków przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego.

Jak wypozycjonować sklep internetowy w Google i pozyskiwać większą liczbę klientówŹródło: materiały własne

Cały proces pozycjonowania sklepu internetowego trzeba traktować długofalowo, a osiągnięta pozycja nie jest dana raz na zawsze – nieustannie trzeba ją umacniać. Czas dotarcia na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania Google jest uzależniony od konkurencyjności danych słów kluczowych, więc im szybciej zaczniesz działać i poprawiać swoją pozycję, tym szybciej zwiększysz ruch, a co za tym idzie – pozyskasz nowych klientów.

Autorka wpisu:

Jak wypozycjonować sklep internetowy w Google i pozyskiwać większą liczbę klientów?

Renata Jędrasiak
Swoje doświadczenie zawodowe zdobywam od 2010 roku, zajmując się prowadzeniem kampanii Google Ads i SEO. Konsekwentnie rozwijam się w tej dziedzinie od ponad 10 lat. W home.pl jestem zatrudniona na stanowisku marketing managera, zajmuję się promocją i rozwojem usług związanych reklamą internetową oraz e-commerce, gdzie jesteśmy jednym z 3 największych dostawców w Polsce. Koordynuję programy edukacyjne w ramach cyklu webinarów akademia.home.pl/ w tematyce reklamy oraz e-commerce, jak również Mistrzowie e-commerce – jednego z 5 najpopularniejszych kanałów w Polsce dotyczącego tematyki e-commerce.

 

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos