Ostatnia aktualizacja artykułu 2024/04/17
Każda przesyłka kurierska jest rejestrowana w systemie i oznaczona indywidualnym numerem. Dzięki temu można monitorować jej status i dowiedzieć się, co aktualnie dzieje się z paczką i kiedy należy spodziewać się jej doręczenia. Sprawdź, co oznaczają statusy nadawanych przesyłek.
Spis treści
Czym są statusy przesyłek?
Statusy przesyłek to informacje pokazujące stopień zaawansowania realizacji usługi transportowej. Status informuje, na jakim etapie realizacji znajduje się obecnie paczka i pozwala określić przybliżony termin jej doręczenia. Śledzenie statusów jest możliwe dzięki wykorzystaniu narzędzia do śledzenia przesyłki oraz indywidualnego numeru paczki. Każda paczka kurierska ma swój numer identyfikacyjny pozwalający sprawdzić, gdzie się znajduje. Monitorowanie statusu przesyłki umożliwia lepsze planowanie dnia w momencie, kiedy oczekujemy na kuriera. Wyróżniamy kilka statusów, z których każdy odpowiada innej lokalizacji lub czynności podejmowanej w związku z przesyłką.
W momencie zamówienia przesyłki zarówno Nadawca, jak i Odbiorca zyskują dostęp do statusów, które można w każdej chwili sprawdzać. Moment zmiany statusu jest różny w zależności od firmy kurierskiej. W niektórych firmach status zmienia się, kiedy przesyłka opuszcza jedną lokalizację, w innych natomiast zmiana następuje dopiero wtedy, kiedy przesyłka dociera do kolejnego oddziału.
Jakie są rodzaje statusów przesyłek?
Zarejestrowano dane przesyłki
Status „Zarejestrowano dane przesyłki” oznacza, że Nadawca wprowadził już do systemu dane niezbędne do wysłania paczki, opłacił nadanie i wygenerował etykietę przewozową, ale przesyłka nie została jeszcze wydana kurierowi. Status ten nie jest informacją dotyczącą rozpoczęcia podróży paczki, a jedynie potwierdzeniem, że złożono na nią dyspozycję.
Przesyłka odebrana przez kuriera
Status „Przesyłka odebrana przez kuriera” informuję, iż Nadawca wydał paczkę kurierowi, a ten dostarczy ją teraz do najbliższego oddziału firmy kurierskiej, skąd pojedzie dalej. Przekazanie kurierowi przesyłki można uznać za właściwy moment jej nadania – od tego momentu paczka wyruszyła już w drogę, zaczyna biec termin doręczenia, który zwykle wynosi do 2 dni roboczych, ale niekiedy przesyłka może dotrzeć na miejsce nawet następnego dnia.
Przyjęta w oddziale
Status „Przyjęta w oddziale” oznacza, że paczka została przyjęta do oddziału firmy kurierskiej i wyruszy stamtąd w dalszą drogę lub z tego oddziału zostanie przekazana bezpośrednio do doręczenia. W aplikacji śledzącej przesyłki taki status może się pojawić kilkukrotnie dla jednego zamówienia, dlatego, że przesyłka jest czasami przekazywana między kilkoma oddziałami, zanim dotrze do adresata. Kluczowy w tym przypadku jest dystans między Nadawcą a Odbiorcą paczki – jeśli jest niewielki, przesyłka może tylko raz trafić do oddziału, a stamtąd kurier może dostarczyć ją od razu do Odbiorcy. Jeżeli odległość dzieląca dwa adresy jest duża, paczka odwiedzi kilka oddziałów.
Przekazano do doręczenia / wydana do doręczenia
Status „Przekazano do doręczenia”, często spotykany również jako „Wydano do doręczenia” informuje, iż paczka została wydana do doręczenia z ostatniego oddziału kurierowi, a ten podejmie próbę jej dostarczenia. Status taki zwykle pojawia się rano, kiedy kurierzy pakują paczki w oddziałach i wyruszają z nimi w drogę, z przekazaniem do odbioru. Od tego momentu paczka jest w doręczeniu. Informacja o wydaniu przesyłki do doręczenia jest zwykle jednoznaczna z wydaniem do doręczeniem jeszcze tego samego dnia.
Gotowa do odbioru
Status „Gotowa do odbioru” pojawia się przy przesyłkach nadawanych do automatów InPost Paczkomat, gdzie klient sam może odebrać swoją przesyłkę. Status „gotowa do odbioru” oznacza, że kurier dostarczył już przesyłkę do wybranego przez klienta automatu, a ten może udać się po odbiór paczki.
Doręczona
Status „Doręczona” sygnalizuje, że przesyłka dotarła na miejsce i została wydana Odbiorcy. Zmiana statusu na „Doręczona” może się pojawić od razu po dostarczeniu przesyłki przez kuriera lub w ciągu najbliższych godzin.
Zwrot
Status „Zwrot” oznacza, iż przesyłka nie została doręczona, a powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Pierwszym jest nieskuteczne doręczenie mimo podjęcia dwóch prób dostawy i zwykle ma to miejsce w przypadku, kiedy kurier nie zastanie Odbiorcy. Innym powodem zwrotu może być nierozpoznanie przesyłki przez Odbiorcę lub odmowa jej przyjęcia. W obu powyższych sytuacjach paczka zostanie zwrócona na adres Nadawcy.
Do czego służą statusy przesyłek?
Statusy przesyłek umożliwiają monitorowanie doręczenia zarówno Nadawcy, jak i Odbiorcy. Dzięki statusom Odbiorca wie, kiedy Nadawca wysłał przesyłkę i gdzie się ona aktualnie znajduje. Nadawca z kolei może kontrolować poprawność wykonania usługi kurierskiej.
Dlaczego warto sprawdzać status przesyłki?
Śledzenie paczki pozwala określić przybliżony moment doręczenia i odpowiednio zaplanować sobie dzień. W dniu, w którym kurier podejmie próbę doręczenia, Odbiorca otrzymuje dodatkowo SMS informujący o planowanej dostawie. W wiadomościach SMS-owych często znajduje się też numer telefonu do kuriera obsługującego paczkę. Monitorowanie drogi paczki eliminuje konieczność kontaktowania się z Nadawcą i dopytywania o moment wysyłki czy dostawy, co jest wygodne i bezproblemowe dla obu stron. Dodatkowo jeśli pojawią się jakieś problemy z doręczeniem, to będziesz mógł odpowiednio szybko zareagować i zweryfikować to u konkretnego przewoźnika.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos