Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08
Wśród wszystkich sposobów prowadzenia biznesu coraz większym zainteresowaniem cieszy się franczyza. Hurtownia motoryzacyjna działająca w tym modelu może przynosić stabilne dochody, ale ważne jest skrupulatne dobranie asortymentu i przede wszystkim właściwa franczyza. Oferty są bardzo różnorodne, więc ich solidne porównanie to pierwszy i najważniejszy krok do sukcesu.
Spis treści
Franczyza – definicja działalności franczyzowej
Franczyza to rodzaj współpracy bazującej na specjalnej umowie franczyzowej, która jest zawierana pomiędzy dwoma stronami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Franczyzodawca to brand dysponujący gotowym pomysłem na biznes, a franczyzobiorca to firma, która chce z tego pomysłu korzystać i jest gotowa zapłacić koszty specjalnej licencji franczyzowej. Franczyza definicja według Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy to nieustanna i ścisła współpraca między firmami podpisującymi umowę franczyzową, a dodatkowo te firmy są od siebie niezależne prawnie i finansowo. W przypadku hurtowni motoryzacyjnej franczyza będzie się opierać na udostępnieniu przez franczyzodawcę konceptu hurtowni, pełnego zatowarowania oraz know-how pozwalającego efektywnie prowadzić biznes. Firma franczyzowa udostępnia swoim franczyzobiorcom całą wypracowaną wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu ajenci nie popełniają błędów, które były całkowicie naturalne w momencie poznawania branży i wypracowywania własnych standardów.
Franczyza – hurtownia motoryzacyjna
W momencie pojawienia się pomysłu na uruchomienie hurtowni motoryzacyjnej z pewnością warto wziąć pod uwagę rozwiązanie, jakim jest franczyza. Katalog dostępnych ofert franczyz z tej branży co prawda nie jest duży, ale z pewnością można spośród nich wybrać potencjalnie dochodowy biznes, np. marki MotoCentrum24 lub Bike Moto Center. Zainteresowanie artykułami motoryzacyjnymi i pokrewnymi jest dzisiaj ogromne. Właściwie w większości gospodarstw domowych znajduje się przynajmniej jeden samochód, a wiele rodzin posiada nawet kilka aut. Wszystkie te pojazdy muszą być na bieżąco serwisowane i naprawiane. Popyt na części nie słabnie, a wręcz przeciwnie, stale rośnie. Dobrze zaopatrzona hurtownia motoryzacyjna zlokalizowana w ciekawym punkcie na pewno znajdzie wielu klientów. Zyski z takiej działalności mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.
Jak założyć hurtownię motoryzacyjną?
Hurtownię motoryzacyjną można otworzyć na dwa sposoby. Pierwszym jest samodzielne stworzenie wizji działalności i budowanie brandu od podstaw, a drugim skorzystanie z oferty marki, która funkcjonuje już na rynku i dobrze sobie radzi. Franczyza ma bez wątpienia tę przewagę nad innymi rozwiązaniami biznesowymi, że umożliwia start działalności ze zdecydowanie lepszej pozycji, niż miałoby to miejsce w momencie, kiedy przedsiębiorca dopiero tworzyłby własną markę.
Założenie hurtowni motoryzacyjnej wymaga przede wszystkim spełnienia wymagań wybranego franczyzodawcy. Konkretne wymogi stawia w zasadzie każda franczyza. Hurtownia motoryzacyjna prowadzona w ramach konceptu franczyzowego również musi dostosować się do tych wymagań. Przedsiębiorca powinien dysponować odpowiednio dużym lokalem (własnym lub wynajętym) znajdującym się w miejscowości o określonej liczbie mieszkańców. Musi też posiadać kapitał pozwalający na pokrycie kosztów uruchomienia biznesu – w zależności od sytuacji może być to od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych, a nawet więcej.
Po pozytywnej weryfikacji zgłoszenia przedsiębiorca przechodzi specjalne szkolenie zakończone egzaminem, a następnie podpisuje umowę franczyzową i od tego momentu rusza budowa lub przystosowanie lokalu na potrzeby hurtowni.
Podsumowanie
Hurtownia motoryzacyjna to bardzo dobry pomysł na biznes. Franczyza jest w tym przypadku bezkonkurencyjna, gdyż oferuje rozwiązania niedostępne dla przedsiębiorców kreujących własne marki. Założenie franczyzy wymaga oczywiście kapitału, ale w dłuższej perspektywie czasu przynosi wysokie dochody i wynikającą z tego stabilność finansową. Warunkiem powodzenia jest jednak dobre dostosowanie franczyzy do wybranej lokalizacji.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos