Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/08/31
Masz własną firmę i chciałbyś ją rozwinąć? Prowadzenie działalności gospodarczej daje wiele swobody, ale jest też bardzo wymagające zarówno pod względem nakładów czasu, jak i poziomu ponoszonej odpowiedzialności. Sprawdź, jak wspomóc rozwój biznesu i cieszyć się sukcesami.
Spis treści
Wykorzystaj marketing i promocję
Firma nie może istnieć bez reklamy, bo nawet najlepsze produkty czy usługi nie sprzedadzą się wtedy, gdy nikt nie wie o ich istnieniu. Na marketing i reklamę musi postawić zarówno nowo otwarta firma, jak i biznes działający na rynku już od dłuższego czasu. Firma powinna zainwestować nie tylko w promocję przy użyciu drukowanych materiałów reklamowych takich jak wizytówki, ulotki czy katalogi produktowe, ale też w reklamę internetową – stronę www, reklamy displayowe, wpisy sponsorowane i pozycjonowanie. Realizowanie założeń marketingowych może być prowadzone we współpracy z zewnętrzną firmą lub we własnym zakresie, ale wtedy konieczne jest stworzenie w firmie działu marketingu.
Przedsiębiorstwo nie powinno bazować tylko i wyłącznie na typowych rozwiązaniach stosowanych w konkretnej branży, ale też rozważyć te niestandardowe, np. promocję w serwisach społecznościowych, organizowanie eventów firmowych, inwestycję w gadżety reklamowe czy wsparcie znanych akcji społecznych.
Poszerzaj asortyment
Im większa jest oferta firmy, tym większe jest też prawdopodobieństwo, że potencjalny klient znajdzie coś, czego szuka. Oczywiście na rynku z powodzeniem działają marki zajmujące nisze i oferujące bardzo ograniczony asortyment, ale praktyka pokazuje, że zdecydowanie bezpieczniejsza jest dywersyfikacja zysków polegająca na czerpaniu przychodów ze sprzedaży wielu różnych produktów lub usług. Im bardziej poszerzasz swój asortyment, tym większą grupę docelową możesz przekonać do zakupu, a to z pewnością przełoży się na zwiększenie obrotów.
Ważne jest przede wszystkim skalowanie biznesu wykorzystujące zjawisko dźwigni operacyjnej, ale na tym etapie mogą się pojawić tak zwane bóle wzrostowe polegające na tym, że firma wyrasta ponad swoją wcześniejszą infrastrukturę i potrzebuje nowych rozwiązań, w tym też nowych pracowników.
Zatrudnij specjalistów
Największą wartością firmy są tworzący ją pracownicy, przy czym dla potrzeb rozwijający się biznes potrzebuje prawdziwych specjalistów – mistrzów w swoim fachu. Żadna firma nie straciła jeszcze na zatrudnieniu specjalistów i powiększeniu swojego zespołu o osoby szczególnie wybitne. Zatrudnienie takich talentów jest kosztowne, ale opłacalne. Firmie potrzebni są przede wszystkim solidni managerowie, dlatego, że przyczyn wielu upadłości nie należy upatrywać w wadach produktów czy usług, ale w złym zarządzaniu.
Badaj klientów
Firma nie wie, jak jest odbierana, dopóki nie powiedzą jej o tym klienci. To oni są źródłem najbardziej wiarygodnych informacji dotyczących kondycji przedsiębiorstwa i ewentualnych kierunków jego rozwoju. Warto badać nastroje i opinie klientów poprzez różnego rodzaju ankiety i analizy. Informacje pozyskane w ten sposób mogą posłużyć do oceny jakości oferowanych towarów, satysfakcji z poziomu obsługi czy stopnia zaufania klientów i umożliwić określenie konkretnego kierunku dalszych działań lub skorygowanie tego, co wymaga poprawy.
Dbaj o swoich klientów
Zadowolony klient to klient dobrze obsłużony w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu. Zadowolenie może wynikać z korzystnych cen, szybkiej dostawy czy rabatu za większe zakupy. Dobra jakość samych produktów czy usług nie wystarczy, by zyskać zadowolenie klienta, bo wysoko na drabinie jego potrzeb plasuje się standard obsługi, który musi być po prostu nienaganny. Bez względu na sytuację, presję czasu czy długoterminowe cele, firma musi dokładać wszelkich starań, by stanąć na wysokości zadania i zrobić wszystko, żeby oferta wzbudziła zaufanie potencjalnego klienta. Kiedy człowiek ten stanie się realnym klientem, musi też poczuć, że został potraktowany profesjonalnie. Pamiętaj, że zadowolony klient nie tylko wróci do Ciebie, ale też poleci Twoje usługi rodzinie lub znajomym.
Poszukaj inwestora
Własne fundusze firmy – czasami nawet te dość duże – nie zawsze wystarczą do urzeczywistnienia wszystkich celów. Im wyżej aspiruje firma, tym większych kwot potrzebuje, a jak wiadomo, z pustego to i Salomon nie naleje. Jeśli tylko masz możliwość, szukaj inwestora. Na pewno znajdzie się ktoś, kto zechce zainwestować w dobry produkt i firmę z potencjałem.
Podsumowanie
Rozwój biznesu to nieustanne podnoszenie standardów, szukanie nowych rozwiązań, korygowanie tego, co jest złe i planowanie. Nie da się rozwinąć biznesu z dnia na dzień, ale można stworzyć spójną wizję i koncepcję rozwoju bazującą na potrzebach klientów. Ostatecznie to spełnienie tych potrzeb warunkuje stopień sukcesu oraz dalsze plany. Oferuj więcej, zatrudniaj specjalistów, inwestuj w reklamę i nie bój się nowatorskich rozwiązań – sukces nie przychodzi z dnia na dzień, ale jest w zasięgu ręki.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos