Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/03/31
Firma działająca w branży e-commerce powinna rozważyć w swoich biznesowych planach wsparcie ekologii. Posunięcie to jest bardzo korzystne z punktu widzenia wizerunku marki oraz przyszłej sprzedaży. Najprostszym sposobem i tym przysłowiowym pierwszym krokiem mogą być opakowania ekologiczne i wypełniacze z recyklingu. Dowiedz się, jakie ekologiczne opakowania wykorzystać do pakowania dla firm i e-commerce.
Spis treści
E-handel jest nadal mało ekologiczny
Sprzedaż internetowa jest nierozerwalnie związana z koniecznością wysyłki – a co za tym idzie transportu towarów oraz ich pakowania. Branża e-commerce zużywa całe tony folii stretch, taśmy klejącej, plastiku, styropianu i sztucznych wypełniaczy. Ten sektor gospodarki cechuje się dużą przewagą transakcji detalicznych, a co za tym idzie, generuje ogromne zapotrzebowanie na opakowania.
Zakupy w wielu przypadkach trafiają do klientów w ogromnych opakowaniach, często wypełnionych trudnymi do utylizacji materiałami, a w dobie ogromnego nacisku na ekologię i trend zero waste nie jest to sytuacja pożądana. Konsumenci coraz częściej deklarują wybór produktów firm działających na rzecz zrównoważonego rozwoju planety, a kwestia tak kluczowa, jak eko opakowanie decydujące o tzw. pierwszym wrażeniu, ma tu ogromne znaczenie.
Ekologia w e-commerce jest możliwa
Bolączkami ekologicznymi branży e-commerce są nie tylko opakowania, ale też zanieczyszczenie planety związane z transportem towarów. O ile marka ma zwykle ograniczony wpływ na sam proces transportu, o tyle może zdziałać wiele w kwestii opakowań produktów. Innowacyjne rozwiązania w tym zakresie pozwalają dobrze zabezpieczyć towary przeznaczone do wysyłki i jednocześnie dbać o środowisko naturalne. Nawet w firmie o niewielkich strukturach można wdrożyć skuteczne sposoby troski o planetę (np. opakowania ekologiczne) i wykorzystać to w kampanii reklamowej.
Oczywiście warto robić o wiele więcej – zacząć od segregowania śmieci, ograniczenia wykorzystania papieru, zastosować energooszczędne oświetlenie LED-owe itp., ale nadal są to kroki widoczne z punktu widzenia pracownika firmy, a nie klienta, który odbiera przesyłkę ze swoimi internetowymi zakupami. Pierwszym, co widzi klient, jest opakowanie zamówienia i to jemu należy poświęcić szczególną uwagę.
Dlaczego e-commerce powinien być eko?
Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, a ten rozwój pociąga za sobą niestety obciążenie planety. Dbałość o jej ochronę jest dla firm ważna nie tylko ze względu na możliwość pozyskania dodatkowych (zainteresowanych ekologią) klientów, ale też z uwagi na rozwiązania prawne, między innymi obostrzenia wprowadzone przez UE.
Z badań Loyalty360 wynika, że aż 73% amerykańskich konsumentów odmówiło zakupu produktów, które negatywnie wpływają na środowisko naturalne. Z kolei polskie badanie CBOS wykonane w 2018 roku wskazało, że aż 84% respondentów dostrzega zanieczyszczenie środowiska. Świadomość ekologiczna konsumentów stale rośnie, a firmy muszą nadążyć ze zmianami wynikającymi z coraz większej popularności ekologii. Posunięcie to jest nie tylko krokiem w kierunku dobrego PR-u, ale też sposobem na zwiększenie późniejszych zysków. Nacisk na ekologię będzie coraz większy, a firmy, które nie sprostają oczekiwaniom konsumentów, będą zagrożone.
Nadmierne pakowanie i zbędne dodatki
W branży e-commerce często mamy do czynienia z sytuacją stosowania nieodpowiednich (nadmiernych) opakowań, syntetycznych wypełniaczy i obecnością… niepotrzebnego powietrza w przesyłkach. Dane z badania DS Smith „Empty Space Economy” informują, że aż 25% zawartości paczek to powietrze. Opakowania są zbyt duże, przez co zajmują większą przestrzeń ładunkową i w konsekwencji podnoszą koszty transportu. Pozbycie się tego zbędnego powietrza pozwoliłoby – przy zachowaniu wymogów dotyczących wagi ładunku – przewieźć w jednym transporcie o ¼ towarów więcej. Jest to szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że transport samego powietrza przyczynia się do emisji do atmosfery aż 122 milionów ton dwutlenku węgla rocznie.
Stosunkowo wytrzymałe towary często są niepotrzebnie pakowane w opakowania jednostkowe, a dodatkowo kartoniki i folie, których obecność nie ma większego sensu. Gdyby tego było mało, wewnątrz jednego opakowania możemy znaleźć nawet kilka litrów wypełniacza w granulkach lub nawet kilkanaście metrów folii bąbelkowej. Skala problemu przeraża, kiedy weźmiemy pod uwagę, że podobnie mogą wyglądać miliony paczek dostarczonych tylko tego jednego dnia.
Warto uczulić pracowników firmy na kwestie poprawnego pakowania i możliwie minimalizować zużycie materiałów pakowych. Zwykle jedna czy dwie warstwy folii całkowicie wystarczą, a kartonu z produktem nie trzeba dodatkowo foliować – należy go tylko solidnie zakleić. Dodatkowo warto zadbać o to, by resztki starych opakowań były wykorzystywane jako ekologiczne wypełniacze paczek, a w przesyłkach znajdowało się jak najmniej pustej przestrzeni.
Rodzaje eko opakowań
E-commerce może, a nawet musi zacząć dbać o środowisko i dopasowywać się do potrzeb konsumentów, a ci coraz częściej doceniają ekologiczne opakowania. Już blisko połowa konsumentów w UK i USA deklaruje chęć wyboru produktów zapakowanych ekologiczne i co najważniejsze – godzi się zapłacić więcej. Do najpopularniejszych rodzajów eko opakowań możemy zaliczyć te wykonane z papieru, kartonu czy skrobi. Mamy kilka rodzai opakowań:
- Papier, szczególnie ten pochodzący z recyklingu to wręcz wymarzony materiał pakowy, aczkolwiek możliwy do zastosowania tylko w części przypadków. Z papieru produkowane są też wytrzymałe taśmy pakowe doskonale zastępujące tradycyjną taśmę klejącą, a także etykiety na produkty.
- Karton jest obecnie najczęściej wykorzystywanym materiałem ekologicznym. Można w niego spakować nawet dość ciężkie przedmioty, a dodatkowo wykorzystać go ponownie.
- Plastik pochodzący z recyklingu jest stosowany szczególnie często do pakowania ciężkich i delikatnych przedmiotów.
- Bambus lub drewno w formie szkatułek i pudełek zabezpieczą delikatne towary.
- Roślinne opakowania, zarówno bawełniane woreczki, jak i bio foliopaki powstające ze skrobi roślinnej czy innowacyjne opakowania z agaru to przyszłość pakowania w branży e-commerce.
Rodzaje ekologicznych wypełniaczy
W roli wypełniacza można wykorzystać zgnieciony papier lub pocięty karton. Coraz większe zastosowanie mają także „chipsy” ze skrobi kukurydzianej przypominające styropian oraz „sianko” z drewna lub trociny będące odpadem po produkcji mebli i innych wyrobów drewnianych. Doskonałym materiałem wypełniającym może być też makulatura.
Ekologiczne wypełniacze paczek powinny być stosowane oszczędnie – zawsze należy wybierać najmniejsze możliwe opakowanie, by ograniczyć transport „powietrza” i zmniejszyć zużycie wypełniacza. Dlatego warto wiedzieć, jakie ekologiczne opakowania wykorzystać do pakowania dla firm i e-commerce.
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com