Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15

Ekologia w biznesie – trendy

Ekologia to już nie tylko trend, ale wręcz styl życia. Coraz większa świadomość społeczeństwa sprawia, że klienci decydują się na wybór produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony i bezpieczny dla środowiska, a firmy muszą się do tych oczekiwań dostosować. Ekologia w firmie nie jest już czarną magią. Dowiedz się, jak wygląda ekologia w biznesie oraz na jakie trendy stawiają firmy.

Ekotrendy w e-commerce

Z danych opublikowanych przez Instytut Gallupa wynika, że aż 94% konsumentów deklaruje chęć skorzystania z produktów i usług pochodzących od firm dbających o środowisko. Każda firma ekologiczna ma więc ogromne pole do popisu i może testować coraz to nowe sposoby przyciągnięcia zainteresowania potencjalnych klientów. Część z firm nieśmiało wprowadza małe zmiany, z kolei inne zaczynają wręcz opierać na ochronie środowiska całą swoją komunikację, a ekologia w biznesie jest dla nich sposobem na zgarnięcie jak największej części „internetowego tortu”. Do popularnych trendów należy między innymi zastosowanie opakowań z biodegradowalnych materiałów, rezygnacja z surowców, których pozyskanie negatywnie wpływa na środowisko (np. oleju palmowego, którego pozyskuje się wskutek wycinki Amazońskich lasów) czy rezygnacja z testowania produktów na zwierzętach. Firmy chętnie szczycą się też udziałem w proekologicznych akcjach, posiadaniem własnych oczyszczalni ścieków i instalacji fotowoltaicznych oraz zmniejszaniem zastosowania plastiku i akcjami związanymi z sadzeniem drzew czy sprzątaniem świata.

Polskie marki budują ekoświadomość

Wśród propagatorów ekologicznego podejścia do biznesu jest wiele polskich marek. Do rozpowszechniania ekopostaw zatrudnia się nie tylko autorytety w dziedzinie ochrony środowiska, ale też gwiazdy, celebrytów i influencerów. Wśród polskich firm, które swoje fundamenty opierają na ekologii, można wymienić np. markę Wearso.organic produkującą ubrania z bawełny organicznej czy firmę kosmetyczną Avebio oferującą produkty bez składników syntetycznych i odzwierzęcych. W tym miejscu warto wymienić też startupy zajmujące się ekologicznymi technologiami, np. firmę DMDmodular wytwarzającą domy modułowe czy markę Virtual Power Plant zajmującą się optymalizacją wykorzystania energii w budynkach.

Jak na ekotrendy reagują klienci?

Stopniowa zmiana myślenia i przybliżenie do idei ekologii postępuje z czasem i w żadnym społeczeństwie taka zmiana nie może zaistnieć od razu. Wzrost świadomości ekologicznej postępuje niemalże wprost proporcjonalnie do skali zrozumienia stopnia zniszczenia planety. Im mocniej klienci odczuwają drapieżną i degradującą środowisko produkcję, tym mocniej doceniają zalety produktów i usług przyjaznych dla środowiska. Coraz chętniej segregujemy śmieci, rezygnujemy z jednorazowych reklamówek i oszczędzamy wodę nie tylko z uwagi na związane z tym niższe wydatki, ale dla zasady. Z raportu Living Planet 2018 przygotowanego dla WWA wynika, że jesteśmy pierwszym pokoleniem posiadającym wystarczającą ilość informacji pozwalających zmierzyć wpływ ludzkości na środowisko naturalne, a niestety dane te nie są optymistyczne. Na szczęście coraz bardziej przekonujemy się do tego, że dzisiejsze działania będą miały wpływ na nasze jutro i na przyszłość kolejnych pokoleń, a akcje proekologicznych firm jeszcze bardziej nas do tego skłaniają.

Bonusy zachęcające klientów do ekologicznej postawy

Każda firma może przyczynić się do poprawy stanu planety. Im więcej firm przyłączy się do idei zrównoważonego działania, tym lepsze efekty będzie można dzięki temu osiągnąć. Co prawda działanie jednej marki jest niczym kropla w morzu, ale ta przysłowiowa kropla drąży skałę. Warto motywować swoich klientów do proekologicznych postaw – segregowania śmieci, recyklingu czy oszczędzania wody i prądu. Firmy często zachęcają do tego poprzez oferowanie różnego rodzaju bonusów – np. oddanie pustego pojemnika po kremie pozwala kupić nowy kosmetyk o 30% taniej lub wybór e-faktury sprawi, że kwota do zapłaty będzie nieznacznie niższa. Takie małe bonusy tworzą realną wartość dla klientów, ale też dla środowiska, a dla firm są doskonałym sposobem na poprawę wizerunku.

Marki, które inwestują w ekologię i przyczyniają się do jej promocji, budują solidny fundament pod swój przyszły sukces i mają realny wpływ na klientów, a tym samym na przyszłość całej planety. Ekologia jest teraz modna, a firmy mają na tym polu wiele do zrobienia – obszarów wymagających zmian jest mnóstwo, a każda marka może dawać dobry przykład.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com