Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/11/12

Listopad i grudzień to najgorętszy okres w handlu elektronicznym, a jednocześnie świetny czas do „wyłapania” okazji, a także kupienia upominków rodzinie i bliskim. Zamawiasz prezenty świąteczne przez internet? Dowiedz się, co należy zrobić, by mieć pewność, że zamówione towary dojdą na czas. Jak należy robić zakupy, aby nie zostać oszukanym i nie stracić pieniędzy lub w najgorszym wypadku nie otrzymać paczki 3 tygodnie po świętach? Odpowiedź na te oraz wiele innych pytań związanych z przedświątecznymi zakupami znajdziecie w poniższym tekście.

Bezpieczne zakupy w internecie to podstawa

Bezpieczne zakupy w internecie to takie, które nie narażą nas na koszty i nieprzyjemności. Wraz z upowszechnieniem się zakupów internetowych pojawili się niestety także internetowi oszuści. Dlatego, nim zdecydujemy się na zakup towaru w bardzo atrakcyjnej cenie, sprawdźmy, czy sklep, w którym kupujemy produkt, jest godny zaufania. Jak to zrobić? Postarajmy się zweryfikować sprzedającego. W przypadku e-sklepów i znanego portalu aukcyjnego nie jest to problem. Wiarygodni sprzedawcy nie boją się opinii i ocen klientów, często chwalą się wysokimi ocenami na portalach takich jak Opineo.

Świąteczny szczyt paczkowy - porady dla osób zamawiających prezenty online

Tam możemy przejrzeć opinie klientów i sprawdzić, czy negatywne oceny to sporadyczne przypadki, które zdarzyły się dawno temu, czy może ciągłe, powtarzające się sytuacje. Wybierajmy sklepy zaufane, które mają wysokie oceny i są polecane przez innych klientów. Warto kierować się opiniami innych osób, na przykład użytkowników grup tematycznych na Facebooku. Wiele z tych osób ma sprawdzone e-sklepy, w których od lat robi zakupy.

Świąteczny szczyt paczkowy - porady dla osób zamawiających prezenty online

Co w przypadku, gdy nie korzystamy z Facebooka i nie jesteśmy członkami żadnej z grup? Na pomoc przychodzi wyszukiwarka Google. Jeśli znajdziemy interesujący nas w jakimś e-sklepie produkt, spróbujmy wpisać jego nazwę do wyszukiwarki wraz ze słowem „opinia”. Na przykład „Sklep XYZ opinia”. Można w ten sposób znaleźć przestrogi innych klientów. Trzeba też pamiętać, że kilka, a nawet kilkanaście negatywnych opinii dla sklepu, który działa kilkanaście lat, to nie jest zła ocena. Nawet najlepszym zdarzyć się mogą niezależne od nich problemy.

Na co przede wszystkim zwracać uwagę, wybierając e-sklep? Przede wszystkim na to, jak długo jest on na rynku, co piszą o nim inni klienci, czy na stronie podane są dane firmy i telefon kontaktowy.

Błędne dane, źle zatytułowane przelewy i inne problemy

Jeśli jednak trafimy na idealne prezenty na święta dla bliskich i zdecydujemy się na jego zamówienie online, musimy pamiętać jeszcze o kilku bardzo ważnych rzeczach. Pierwsza to sprawdzenie poprawności naszych danych. Czasami, korzystając z funkcji autouzupełniania, wprowadzimy błędny numer budynku lub zły kod pocztowy, bywa też tak, że wkradnie nam się literówka, czy też podamy zły numer telefonu. To może wydłużyć czas dostawy, gdyż paczka nie trafi do odpowiedniej rozdzielni i wyląduje na przykład w Trójmieście, zamiast na Śląsku. Kolejna sprawa to wypełnianie formularza przelewu. Jeśli wpłacamy pieniądze w banku lub na poczcie, w tytule wpłaty należy podać numer zamówienia, czasami nazwisko i numer. Chodzi o to, aby osoba, która zajmuje się płatnościami w e-sklepie, potrafiła łatwo i szybko dopasować tę wpłatę do konkretnego zamówienia. Czasem jest tak, że płacimy za zamówienie dziecka, czy też kogoś bliskiego, podajemy inne dane osobowe, a numer zamówienia jest jedyną informacją pozwalającą na naszą identyfikację. Pamiętajmy o tym.

Jaką przesyłkę wybrać?

Finalizując zamówienie podczas kupowania prezentów świątecznych, musimy wybrać preferowaną przez nas formę dostawy. W e-sklepach, poza przesyłką pocztową, pojawiają się opcje kurierskie, odbiór osobisty, często Paczkomaty, czy też odbiór w punkcie, na przykład w kiosku Ruchu lub na stacji benzynowej. Wybierając jedną z opcji, kierujemy się przede wszystkim naszą wygodą oraz czasem. Kurier przeważnie dowozi paczki w 24-48 godzin. Choć w okresie świątecznym czas może się wydłużyć, operatorzy logistyczni starają się tego unikać, dlatego w tym czasie zatrudniają dodatkowe osoby, by sortownie, magazyny, a także kurierzy mogli dostarczyć paczki na czas. Jeśli mamy możliwość odebrania zamówienia osobiście, warto skorzystać z tej opcji, mamy bowiem pewność, że będziemy go mieli na czas.

Na szczęście z roku na rok operatorzy logistyczni radzą sobie lepiej z coraz to większą liczbą przesyłek, a opóźnienia nie zdarzają się tak często, jak miało to miejsce wiele lat temu. Musimy pamiętać, że decydując się na paczkę pocztową, będzie mogła iść ona trochę dłużej, ale w razie naszej nieobecności możemy odebrać ją w pobliskiej placówce pocztowej. Z drugiej strony niektóre firmy kurierskie pozwalają nam przekierować paczkę bez dodatkowych opłat pod inny adres, na przykład do naszej pracy lub rodziny. To rozwiązanie, połączone z możliwością śledzenia przesyłki, a u niektórych przewoźników również kontaktu z kurierem, daje szanse idealnego dopasowania czasu i miejsca dostawy do naszych oczekiwań.

Śledzenie przesyłki

Obecnie każda przesyłka posiada swój numer nadania. Dzięki temu możemy w łatwy sposób śledzić jej drogę – sprawdzić, czy faktycznie opuściła ona magazyn, a jeśli do nas nie dotarła, to dowiedzieć się, gdzie może się znajdować. Oczywiście czasami zdarzają się sytuacje, że wyjaśnienie losów paczki możliwe jest jedynie przy pomocy pracowników biura obsługi operatora logistycznego. Jednak są to wyjątkowe sytuacje. Posiadanie numeru nadania ułatwia jednak cały proces. Jeśli chcemy być pewni, że przesyłka jest w drodze, zweryfikujmy otrzymany od nadawcy numer na stronie przeznaczonej do śledzenia paczek. Możecie też na bieżąco monitorować drogę przesyłki za pomocą aplikacji mobilnej Furgonetka. Dostępna jest ona dla telefonów z system Android i iOS.

Zwrot nieudanych prezentów na święta

Nieudane zakupy przez internet to nie problem. Jeśli zdarzy się, że zamówicie przez internet coś, co nie spełnia Waszych oczekiwań lub po prostu Wam się nie podoba, to pamiętajcie, że zawsze możecie zwrócić towar do sklepu. Możliwość odstąpienia od umowy na odległość i zwrot zakupów online jest bowiem prawem każdego konsumenta. Klient ma prawo odstąpić od umowy zakupu na odległość w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Ma także obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Najlepiej zrobicie, jeśli jeszcze przed zakupem produktu sprawdzicie politykę zwrotów danego sklepu. Część z nich bowiem przedłuża możliwość zwrotu towaru do 30 dni lub dłużej. Jest to taktyka szczególnie praktykowana w okresie świątecznym. Są też takie sklepy, które oferują swoim klientom darmowe zwroty. 

W przypadku, kiedy jednak sklep internetowy nie oferuje bezpłatnego zwrotu, to wtedy musicie sami zadbać o wysyłkę przesyłki do sprzedawcy. Możecie to zrobić szybko i tanio za pośrednictwem platformy usług kurierskich – Furgonetka.pl. Znajdziesz tam usługi takich firm jak: DHL, DPD, UPS czy InPost.  Aby zamówić kuriera, wystarczy tylko założyć darmowe konto w serwisie, uzupełnić parametry przesyłki i wybrać firmę kurierską, z usług której chcecie skorzystać. To, co ważne jeszcze przed złożeniem zamówienia, można tam porównać ceny wysyłki u poszczególnych firm kurierskich i wybrać tę, która będzie Wam najbardziej odpowiadać.

Więcej o zwrotach możecie przeczytać w naszym artykule, w którym piszemy o tym, jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego.

Kiedy zamawiać prezenty świąteczne?

Aby towary, które zamówimy online, dotarły do nas przed Mikołajem lub Gwiazdką, musimy odpowiednio wcześnie złożyć zamówienie, by uniknąć niemiłych niespodzianek. Im bliżej Wigilii, tym większe prawdopodobieństwo, że wybrany przez nas produkt będzie niedostępny lub nie dotrze na czas. Dlatego, decydując się na kupowanie prezentów online, musimy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim sprawdzajmy dostępność produktu, czyli czy dany produkt jest „na stanie” i sprzedawca nie musi go zamawiać od producenta. Inną ważną sprawą jest czas wysyłki oraz czas dostawy. Te kwestie są często mylone przez kupujących. Pierwsza z nich odnosi się do czasu potrzebnego na przygotowanie towaru, spakowanie go, zamówienia kuriera oraz oczekiwanie na odbiór przesyłki od nadawcy. W niektórych sklepach czas wysyłki może trwać nawet kilka dni. Natomiast czas dostawy dotyczy już samego etapu doręczenia paczki przez firmę kurierską. Liczy się go od momentu odebrania przesyłki od nadawcy do momentu dostarczenia jej do odbiorcy, czyli kupującego. Jeśli zamawiamy tradycyjną dostawę kurierem, to powinien on standardowo trwać 1-2 dni. Jednak tak jak wspomnieliśmy powyżej, niestety czas dostawy w okresie świątecznym może się lekko wydłużyć.

Zawsze lepiej więc zaplanować zakupy przez internet odpowiednio wcześniej, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnego stresu oraz rozczarowań. Jeśli zamówimy coś w tygodniu poprzedzającym święta, to jest duże prawdopodobieństwo, że paczka może już do nas nie dotrzeć na czas. Pamiętajmy bowiem, że kurierzy nie pracują w weekendy i dostarczają paczki jedynie w dni robocze.

Podsumowując

Powyższe rady skierowane są do wszystkich osób, które zaczynają świąteczne zakupy już pod koniec listopada, do wszystkich łowców okazji i tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w zakupach online. Aby nasze prezenty na święta dotarły na czas, aby wszystko obeszło się bez problemów i stresu, wystarczy przestrzegać tych kilku zasad. Życzymy udanych zakupów.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos