Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/04/21

jak-stworzyc-dobry-formularz-zwrotu-towaru-w-e-sklepie-furgonetka-short

Możliwość łatwego zwrotu zakupów zachęca klientów do częstego zamawiania produktów online. Warto zadbać o to, aby ta opcja w sklepie internetowym była jak najwygodniejsza. Pomoże w tym m.in. przejrzysty i konkretny formularz zwrotu towaru. Co powinien zawierać i jak go skonstruować, żeby spełniał swoją funkcję, a przy tym nie budził u kupujących żadnych wątpliwości? 

Z czego wynika konieczność posiadania formularza zwrotu towaru?

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku, klient sklepu internetowego ma prawo odstąpić od zawartej umowy sprzedaży w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru i to bez podawania przyczyny. Przysługuje mu tzw. prawo do namysłu. W tym czasie może przyjrzeć się zakupionym produktom i przemyśleć swoją decyzję. 

baner-konfiguracja-systemu-zwrotow-furgonetka

Obowiązkiem sprzedającego jest zapewnienie kupującym możliwości zwrócenia zakupów, których nie chcą zachować. Kluczowym elementem tego procesu jest formularz zwrotu towaru. To za jego pośrednictwem konsumenci zgłaszają wolę odesłania zamówienia, podają wszystkie informacje dotyczące oddawanych produktów oraz dane dotyczące wysyłki. 

Dobrze skonstruowany formularz zwrotu towaru (z opcją podania wszystkich informacji i uzyskania potwierdzenia od sklepu) zapewnia klientom bezpieczeństwo zakupów. Kupują ze świadomością, że jeśli przedmiot nie spełni ich oczekiwań, będą mogli bez trudu go odesłać i odzyskać pieniądze. Dzięki dobrym doświadczeniom zakupowym, w przyszłości chętnie wrócą do tego samego sklepu po kolejne produkty. 

Formularz zawsze powinien występować w towarzystwie przejrzystej polityki zwrotów, która określa zasady dot. zwrotu zakupów w danym sklepie. Wśród zapisów należy uwzględnić takie informacje jak: czas na odstąpienie od umowy i zwrot produktu, czas na zwrot środków oraz zwracane koszty. 

Jak przygotować dobry formularz zwrotu towaru? 

Nie ma konkretnych wytycznych, jaką postać powinien przybrać formularz zwrotu towaru. Sklepy internetowe mają więc dużą dowolność i stosują zróżnicowane podejście do tematu. Najczęściej spotykamy się ze wzorem dokumentu do wypełnienia pisemnie, który sprzedający publikują do pobrania ze strony lub dołączają do zamówienia. 

Inną, wygodniejszą formą jest formularz elektroniczny, bez potrzeby drukowania. Wystarczy, że klient wpisze wszystkie dane do dokumentu PDF i prześle go na adres mailowy sklepu lub uzupełni kwestionariusz bezpośrednio na stronie internetowej. W odpowiedzi zwrotnej powinna przyjść wiadomość od sprzedającego o poprawnym złożeniu odstąpienia od umowy. 

Bez względu na to, którą formę wybierzesz w swoim sklepie internetowym, postaraj się, aby całość była jak najbardziej przystępna dla klientów. Zadbaj m.in. o: 

  • wstawienie do formularza wyłącznie rubryk dot. niezbędnych informacji
  • dokładne poinformowanie klientów, co powinni zrobić z uzupełnionym formularzem (np. wysłać na adres e-mail lub pocztą) 
  • wskazanie adresu do zwrotu produktów.

Jakie informacje powinny znaleźć się w formularzu zwrotu? 

Aby proces zwrotu towaru przebiegał sprawnie i zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, uwzględnij w formularzu następujące elementy do uzupełnienia przez kupującego:

  • data i numer zamówienia
  • numer paragonu (lub faktury)
  • dane klienta: imię i nazwisko, adres, telefon kontaktowy i adres e-mail
  • numer rachunku bankowego klienta, na który ma zostać przekazany zwrot środków
  • nazwa i rodzaj zwracanego towaru
  • ilość lub liczba sztuk zwracanego towaru
  • cena brutto zwracanych produktów
  • pole na ew. podanie przyczyny zwrotu
  • podpis klienta.

Jakie obowiązki wynikają z formularza zwrotu towaru? 

Poprawne uzupełnienie formularza i przekazanie go do sklepu internetowego doprowadzi do sytuacji, w której umowa między stronami przestanie obowiązywać. Zanim ostatecznie to nastąpi, zarówno kupujący, jak i sprzedający muszą dopełnić jeszcze pewnych obowiązków. Jakich?

Klient musi odesłać towar pod wskazany adres w terminie maksymalnie 14 dni od chwili złożenia oświadczenia o odstąpieniu od zawartej umowy. Z kolei sklep internetowy zobowiązany jest do zwrócenia kupującemu wszystkich kosztów (wartości produktu i kosztów wysyłki) w terminie 14 dni od otrzymania wspomnianego oświadczenia. Środki zwraca tą samą metodą, której klient użył podczas zakupu produktów. 

Formularz zwrotu towaru – najlepiej online!

Duże sklepy internetowe i popularne platformy handlowe przyzwyczaiły konsumentów do wygody i szybkości procesów. W temacie zwrotów proponują swoim użytkownikom opcję skorzystania z w pełni zautomatyzowanego zwrotu online, w którym wystarczy “wyklikać” produkty do zwrotu bezpośrednio z zamówienia i skorzystać z zapamiętanych opcji, np. adresu wysyłki czy metody dostawy. 

Jako właściciel sklepu internetowego, również możesz wdrożyć takie usprawnienie z myślą o swoich klientach. I nie musisz wcale inwestować wielkich pieniędzy, np. zatrudniając programistów. Skorzystaj z bezpłatnego systemu Furgonetka Zwrot, który wdrożysz w kilka minut, dzięki prostej integracji z większością platform. W rezultacie pożegnasz zwykłe formularze, a zastąpisz je modułem do szybkich zwrotów.

Na czym to polega? W ramach systemu kupujący realizują zwrot zakupów w 4 prostych kliknięciach. Wybierają produkty bezpośrednio z zamówienia, określają szczegóły przesyłki (m.in. dane nadawcy, rodzaj opakowania) na podstawie automatycznie zaciąganych danych z zamówienia, odsyłają paczkę jedną z form dostawy i otrzymują zwrot środków. To wszystko. Ty jako sprzedający zyskujesz panel do zarządzania wszystkimi zwrotami z jednego miejsca.

Podsumowanie

Formularz zwrotu towaru w sklepie internetowym to narzędzie, które umożliwia kupującym skuteczną rezygnację z nietrafionych produktów. Dzisiaj nie musi już przyjmować klasycznej formy wydruku do odesłania pocztą. Coraz więcej sklepów decyduje się na umożliwienie wypełnienia formularza online lub nawet na korzystanie z systemów, które prowadzą klienta za rękę przez cały proces zwracania zakupów.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock