Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/05/07
Masz w domu nieużywane przedmioty i chcesz je szybko sprzedać, ale nie planujesz zakładania konta w serwisie aukcyjnym czy na portalu ogłoszeniowym? A może masz sklep internetowy i szukasz kolejnych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów? W obu tych przypadkach możesz wystawiać ogłoszenia sprzedaży na Facebooku, czy to na prywatnym profilu, czy w Facebook Marketplace lub specjalnym Sklepie.
Spis treści
Jak sprzedawać na Facebooku?
Sprzedaż na Facebooku nie jest mitem, a realną szansą na pozbycie się zbędnych rzeczy lub poszerzenie grona klientów firmy. Warunkiem udanej sprzedaży jest znajomość tendencji zakupowych użytkowników, ich potrzeb oraz motywów, jakimi kierują się internauci w swoich zakupowych wyborach. Każdy z nas chce przede wszystkim kupować tanio, a dodatkowo zaopatrywać się w ładne i przydatne rzeczy. Już samo to zdanie nakieruje Cię na zrozumienie, że oferta powinna mieć przede wszystkim atrakcyjną cenę i dotyczyć przedmiotu, który może się przydać lub zwyczajnie podobać.
W tym przypadku bardzo ważne jest, by od razu przeprowadzić wstępną selekcję potencjalnie zainteresowanych i oszczędzić sobie czasu na każdorazowe informowanie o cenie. Sposób na to jest banalnie prosty i polega na podaniu konkretnej ceny, zamiast wstawianiu mocno oklepanej już formułki „cena na priv”. Uwierz, że naprawdę nie chcesz odbierać dziesiątek, a może nawet setek telefonów i odpisywać na tyle samo wiadomości tylko po to, by przekonać się, że 90% z zainteresowanych osób sądziło, że cena będzie niższa. Oszczędzaj czas swój i innych – podaj cenę od razu.
Sprzedaż w dedykowanych grupach
Ogłoszenia sprzedaży na Facebooku dotyczące ubrań, książek, sprzętu AGD i RTV oraz innych przedmiotów możesz wystawiać na dedykowanych grupach. Na Facebooku działa mnóstwo grup w stylu „Kupię, sprzedam i oddam”, „Lokalny bazarek” czy „Śmieciarka”. Grupy te służą do wystawiania ofert i znajdowania okazji. Na grupach możesz trafiać na ogłoszenia dotyczące sprzedaży mebli, zabawek, kosmetyków, artykułów do domu czy do ogrodu oraz wielu innych. Dołączenie do grupy jest darmowe – administratorzy w niektórych przypadkach wymagają tylko odpowiedzi na konkretne pytania, w stylu „skąd dowiedziałeś się o istnieniu grupy” lub „czy jesteś sprzedającym, czy kupującym”. Przedmioty, które znajdą zainteresowanych, możesz przekazać osobiście lub wysłać kurierem, w zależności od ustaleń z kupującym.
Marketplace – co to jest?
Facebook już dawno dostrzegł, że wśród użytkowników kwitnie handel, ale do pewnego czasu nie mieli oni dedykowanego narzędzia, które ułatwiałoby sprzedaż. Obecnie takie narzędzie funkcjonuje i cieszy się ogromną popularnością, a jest nim Marketplace – miejsce pozwalające sprzedawać różne przedmioty i usługi. Obsługa Marketplace jest bardzo prosta – dodajesz zdjęcia produktu, jego cenę, opis, kategorię i lokalizację, a ogłoszenie jest wyświetlane użytkownikom w Twoim regionie. Marketplace pozwala obserwować ogłoszenia dzięki funkcjonalności „Zapisane przedmioty” i wracać do nich, a także kontaktować się ze sprzedającymi przez Messengera. Facebook Marketplace jest przeznaczony głównie dla użytkowników prywatnych, ale mogą korzystać z niego również firmy.
Fanpage – jak go zoptymalizować pod kątem sprzedaży?
Jeśli masz fanpage swojej firmy, wykorzystaj go do sprzedaży i odpowiednio skonfiguruj, dodając specjalną zakładkę Facebook Shop. Dzięki tej funkcjonalności inny facebookowicz będzie mógł przejść z poziomu serwisu bezpośrednio do Twojego sklepu internetowego i zamówić wybrany produkt. W Polsce nie ma jeszcze możliwości kupowania wprost z Facebooka, ale być może za jakiś czas się to zmieni, a wtedy każdy użytkownik popularnego fejsa będzie mógł zrobić zakupy bez wychodzenia z aplikacji – dosłownie między sprawdzaniem wiadomości a przewijaniem osi czasu. Dostęp do funkcjonalności „Sklepu” znajdziesz w lewym menu na stronie głównej swojego profilu fanpage.
Na profilu firmy umieść też przycisk CTA (wezwania do akcji), np. „Zadzwoń teraz” lub „Wyślij wiadomość”. Ta konfiguracja jest dostępna po wyborze opcji „Dodaj przyciski”. Pamiętaj też o uatrakcyjnieniu swojego profilu – umieść zdjęcie główne z logo marki, atrakcyjne zdjęcie w tle i opis – możliwie szczegółowy i zachęcający do kontaktu. Opublikuj fotografie swojego asortymentu i utrzymuj interakcje z użytkownikami – odpowiadaj na pytania i zachęcaj do dyskusji, a Twoja sprzedaż na Facebooku „ruszy z kopyta”.
Jak wysłać sprzedane przedmioty?
Przedmioty sprzedane przez Facebooka możesz wysłać pocztą lub przesyłką kurierską. Oba rodzaje nadań zlecisz online w serwisie Furgonetka w taki sposób, że wysyłka paczki nie będzie wymagała nawet wyjścia z domu czy z firmy. Wystarczy tylko wypełnić formularz nadania, umieszczając w nim dane Nadawcy i Odbiorcy oraz informacje o przesyłce (jej rodzaj, rozmiary i wagę), a następnie wybrać konkretną usługę kurierską i zapłacić za nadanie przez internet. Paczkę możesz dostarczyć samodzielnie do jednego z punktów firmy kurierskiej lub zamówić kuriera, który przyjedzie po jej odbiór. Po nadaniu otrzymasz dostęp do aplikacji śledzącej przesyłkę i sprawdzisz, jak przebiega proces jej dostarczania.
Przeczytaj także: Jak sprzedawać na OLX?
Jak zwiększyć szanse sprzedaży?
Użytkownicy Facebooka – a są ich w Polsce miliony – każdego dnia stykają się z ogromem informacji, w tym bardzo dużą liczbą różnorodnych zdjęć. Ich uwagę przyciągają przede wszystkim te estetyczne i wpisujące się w „instagramowe” kanony. Ogłoszenia sprzedaży na Facebooku muszą być przede wszystkim przyjemne dla oka. Im lepsze będą zdjęcia oferowanych przez Ciebie produktów, tym więcej osób zainteresuje się ogłoszeniami. Dodatkowo im lepiej opiszesz oferowane przedmioty, tym z reguły więcej zapytań otrzymasz. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób powinno wyglądać Twoje ogłoszenie, zwróć uwagę, jak promują się obserwowane przez Ciebie marki lub w jaki sposób podobne przedmioty wystawiają na Facebooku inni ludzie.
Pozwól facebookowiczom zachwycić się Twoimi produktami, co wcale nie oznacza ich koloryzowania. Po prostu zaprezentuj je w atrakcyjny sposób – zrób zdjęcia na białym tle lub w innym atrakcyjnym otoczeniu. Dokładnie opisz oferowane produkty z naciskiem na podkreślenie ich zalet i wyjdź użytkownikom Facebooka naprzeciw – opublikuj posty, a następnie poproś swoich znajomych o udostępnianie oferty.
Dlaczego warto sprzedawać na Facebooku?
Na świecie ponad 2,4 mld ludzi ma profil na Facebooku. Z kolei w Polsce z Facebooka korzysta ponad 16 milionów osób, co powoduje jednocześnie, że potencjalne grono osób zainteresowanych Twoimi ofertami może być na tyle duże, że sprzedaż na Facebooku okaże się niewiarygodnie prosta. Większość użytkowników Facebooka odwiedza serwis codziennie, ale są też tacy, którzy zaglądają na niego kilka, a nawet kilkanaście razy dziennie. Na Facebooku możesz z powodzeniem sprzedawać zarówno używane, jak i nowe przedmioty i korzystać z efektu kuli śniegowej generowanej przez lajki i udostępnienia. Im więcej osób polubi lub udostępni Twoją ofertę, tym więcej osób ją zobaczy. W zasadzie możesz reklamować swoje przedmioty za darmo.
Podsumowanie
Potencjał Facebooka jest ogromny na wielu polach. Ten serwis społecznościowy dawno przestał nam służyć wyłącznie do kontaktowania się ze znajomymi i rodziną, a coraz częściej jest wykorzystywany do sprzedawania i zarabiania pieniędzy. Na Facebooku handlują nie tylko firmy, ale też osoby prywatne, a niemal każdy rodzaj oferty znajduje swoich zainteresowanych. Kluczem do skutecznej sprzedaży jest skorzystanie z dedykowanych narzędzi takich jak Marketplace lub Sklep oraz atrakcyjne zaprezentowanie oferty.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock