Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18
Czasy, kiedy w e-handlu konkurowało się głównie ceną produktu, minęły bezpowrotnie. Dziś na decyzję zakupową wpływa szereg dodatkowych elementów, szczególnie czas i koszt dostawy. Ile klient chce czekać na przesyłkę i dlaczego tak krótko? Czego wymagają klienci? Okazuje się, że coraz częściej pytają przede wszystkim…
Z tegorocznego raportu przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska wynika, że długie oczekiwanie na dostawę było drugim, po wysokich kosztach dostawy, największym problemem napotykanym przez ankietowanych podczas zakupów online.
Dokładnie te same przeszkody były najczęściej wskazywane także w ubiegłym roku, ale przez większe grono ankietowanych. Pokazuje to, że w oczach kupujących sytuacja uległa poprawie. A miał na to wpływ m.in. postępujący wzrost jakości usług logistycznych na naszym rynku. Coraz więcej sklepów dostrzega, jak ważnym dla klientów elementem całego procesu zakupowego jest szybka dostawa zamówionego towaru, i stale pracuje nad doskonaleniem usług z nią związanych. Dlatego też nieustannie sprawdzane są nowe możliwości, które mogą przyspieszyć czas doręczenia. Testowanych i wdrażanych jest wiele rozwiązań, od nowinek technologicznych, takich jak dostawa dronami, po działające już sprawnie na rynku błyskawiczne usługi kurierskie, zwane same day delivery. Te ostatnie, według najnowszych prognoz, są wskazywane jako przyszłość logistyki w e-commerce.
Spis treści
Co przyniosą najbliższe lata?
Z danych BI Intelligence wynika, że wartość zakupów zamawianych z usługą same day delivery w perspektywie zaledwie dwóch lat wzrośnie ponad pięciokrotnie, z dzisiejszych 0,62 do 3,35 mld USD w 2017 roku.
Prawdopodobieństwo, że te przewidywania się spełnią, jest bardzo wysokie. Szczególnie ze względu na to, że tę formę dostawy oferują na szeroką skalę zarówno najwięksi: Amazon, Alibaba, Google Express czy Walmart, jak i mniejsi gracze, którzy nie chcą pozostać w tyle w wyścigu o klienta. Na polskim rynku są to np. sklepy: Komputronik, którego TurboKurier dowozi zamówienia na terenie Warszawy i Poznania, czy NeoExpress, dostarczający sprzęty wielkogabarytowe w granicach Wrocławia.
Badania pokazują także, że kupujący są już przygotowani na tego rodzaju usługę. 52% ankietowanych zadeklarowało nawet gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów za możliwość otrzymania zakupionego towaru już kilka godzin po finalizacji transakcji. Nie może więc dziwić fakt, że aż 38% detalistów zapowiada chęć wprowadzenia same day delivery do swojej oferty, by podnieść swoją konkurencyjność.
Ta liczba z pewnością będzie rosnąć, ponieważ stale rosną też wymagania klientów i żeby im sprostać, sklepy muszą wciąż przyspieszać procesy związane z obsługą zamówień. Dużym ułatwieniem są możliwości technologiczne, jakimi obecnie dysponują firmy kurierskie. Dzięki nim świadczenie tej formy dostawy wiąże się z kosztem porównywalnym do kosztu standardowej, 1-2 dniowej przesyłki kurierskiej.
Tempo rozwoju tego trendu najlepiej obrazują działania podejmowane przez Amazon, który przyzwyczaił nas do tego, że jest najczęściej o krok przed konkurencją. Amerykański gigant wprowadził właśnie darmową dostawę tego samego dnia na terenie szesnastu miast w USA. Jedynie kwestią czasu pozostaje, kiedy podobne usługi zaczną funkcjonować również na naszym rynku.
Wskazówka: Odpowiednio komunikowana szybka dostawa może być tym, co obok ceny i jakości produktu wpłynie na decyzję zakupową. Klient, który w odpowiednim momencie, czyli najlepiej na początku zakupów, trafi na informację o takiej dostawie, szybciej zdecyduje się na zakup.
Czy kurier to jedyna opcja szybkiej dostawy?
Błyskawiczne przesyłki są dostarczane na wiele sposobów. Tym, który obok kurierskiej dostawy tego samego dnia najczęściej wprowadzają sklepy, jest zamów i odbierz. Z tej opcji korzystają e-klienci, którzy chcą sami decydować o tym, kiedy dokładnie odbiorą przesyłkę. Paczki dostarczane są najczęściej do wyznaczonych punktów lub do sklepów stacjonarnych marki.
Dlaczego taka opcja cieszy się stale rosnącą popularnością? Z trzech prostych powodów:
- jest tańsza niż doręczenie osobiste,
- klient może odebrać towar w wybranym przez siebie terminie i miejscu,
- kupujący może od razu sprawdzić, czy z przesyłką jest wszystko w porządku, a towar odpowiada temu, co zamówił.
Pomimo tego, że w Polsce ta usługa dopiero się rozwija, coraz więcej sklepów decyduje się na jej wprowadzenie. Choć badania mówią, że aż 83% internautów robi zakupy online, ponieważ nie musi jechać do sklepu, to w przyszłości click&collect może stanowić realne zagrożenie dla standardowych dostaw kurierskich. Szczególnie wtedy, kiedy standardowa i jedyna dostępna opcja dostawy w sklepach online nadal będzie trwała kilka dni.
Czy warto wprowadzić same day delivery do oferty e-sklepu?
Dostawa tego samego dnia może być tym, co wyróżni Twój sklep wśród konkurencji, a w efekcie przyczyni się do wzrostu sprzedaży. Wprowadzenie jej do oferty powinno być jednak poprzedzone solidnym przygotowaniem. Należy zastanowić się, jak to zrobić, by rozwiązanie okazało się opłacalne dla sklepu i atrakcyjne dla jego klientów.
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest wybór produktów, które chcemy oferować w tej opcji dostawy. Drugim – troska o ich stałą dostępność na magazynie oraz płynnie przebiegający proces pakowania. Ostatnim, szczególnie ważnym z punktu widzenia klienta, jest nawiązanie współpracy z niezawodnym dostawcą. Sprawnie dostarczone zamówienie jest niezwykle ważne. Nawet najbardziej pozytywne wrażenie z zakupów może być przesłonięte przez wspomnienie niekompetentnego dostawcy, który nie przywiózł paczki na czas.
Jeżeli więc zastanawiasz się nad wprowadzeniem same day delivery w swoim sklepie internetowym, zacznij od wykonania trzech powyższych kroków. Dzięki temu łatwiej będzie Ci określić, co konkretnie należy zrobić, aby to rozwiązanie sprawnie działało; przykładowo, zaplanować stałe dostawy bestsellerów, oszacować potrzebne ilości tych produktów czy dobrać miejsce ich magazynowania tak, aby były szybko dostępne.
Choć wdrożenie tej usługi jest pracochłonne, to zdecydowanie warto podjąć to wyzwanie. Kupujący stają się nie tylko coraz bardziej wymagający, ale i coraz częściej doceniają nowatorskie rozwiązania. Zwłaszcza te, które przyśpieszają realizację ich zamówień. Dlatego spróbuj ich mile zaskoczyć i zaoferować coś niestandardowego.
Źródło zdjęcia głównego: FurgonetkaDziś