Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/16
Logistyka w e-commerce to podstawa. Wiem, że powtarzamy to na naszym blogu jak mantrę, ale nie martwcie się wcale nie zwariowaliśmy. 😉 Lubimy to, co robimy, a statystyki potwierdzają naszą opinię – aż 42% jako czynnik motywujący do zakupów w e-sklepie podaje niskie koszty dostawy. Dlatego dla każdego, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z e-handlem lub ją rozważa, przygotowaliśmy Mały słownik logistyczny dla e-commerce, by łatwiej przejść przez wybór przewoźników i potencjalnych modeli działania w obszarze obsługi zamówień i dostaw w e-sklepie.
Zapewne za chwilę zapoznając się z pierwszym terminem na naszej liście, pomyślicie sobie: “Co ta dziewczyna tutaj pisze? Przecież to oczywiste”. Jednak w branży specjalistycznej nie wszystko jest aż tak oczywiste, jak się nam wydaje i nawet te najbardziej oczywiste sformułowania mogą nieść za sobą konkretny, inny niż myślimy sens. Paczka to niby tylko paczka, przesyłka to przesyłka, niby wszyscy wiemy czym ona jest, ale w kurierce jedno i drugie pojęcie ma swoja konkretną definicję.
Spis treści
Pojęcia podstawowe:
Paczka – rzecz lub rzeczy umieszczone w pojedynczym, zwartym i zabezpieczonym opakowaniu, stanowiące jeden element przesyłki
Przesyłka – jedna lub więcej paczek bądź palet, nadanych w tym samym czasie przez jednego nadawcę do jednego odbiorcy na podstawie jednego potwierdzenia nadania.
Paleta – rzecz lub rzeczy o masie rzeczywistej przekraczającej (łącznie) 50 kg, bądź rzecz lub rzeczy umieszczone na sztywnej konstrukcji, służącej do transportu, składające się na przesyłkę.
Usługa DOX – przesyłka kurierska dokumentowa o wadze od 50 do 500g, zapakowana w kopertę.
Branża KEP – rynek przesyłek kurierskich, paczkowych i ekspresowych.
Waga gabarytowa / wymiarowa / objętościowa – określenie dla paczki, której waga liczona ze wzoru długość razy szerokość razy wysokość podzielone przez 5000 (niektóre firmy stosują inny podzielnik, np. w przypadku DPD powinniśmy to podzielić przez 6000).
ADR – tzw. towary niebezpieczne które ze względu na swoje właściwości i charakterystykę, stwarzają potencjalne niebezpieczeństwo i których transport jest zakazany lub dozwolony tylko według określonych wytycznych. Są to np. materiały wybuchowe, kwasy, farby, gazy czy nawozy.
Door-to-door – doręczenie przesyłki bezpośrednio od drzwi nadawcy pod drzwi odbiorcy.
Door-to-point – doręczenie przesyłki bezpośrednio od drzwi nadawcy do punktu odbioru wskazanego przez nadawcę.
Point-to-point – usługa umożliwiająca nadanie przesyłki w punkcie nadania/odbioru do innego, wskazanego przez nadawcę punktu odbioru.
Pusty podjazd – jest to sytuacja, kiedy kurier podjeżdża pod wskazany adres i nikogo nie zastaje lub kiedy zgłasza się po odbiór przesyłki, a ta nie jest przygotowana.
Ostatnia mila – doręczenie przesyłki do klienta końcowego.
SDD – czyli same day delivery to dostawa zakupów do klienta w dniu złożenia zamówienia.
Więcej o SDD: https://furgonetka.pl/blog/same-day-delivery-czyli-dlaczego-szybka-dostawa-robi-roznice-przewodnik-dla-e-commerce-czesc-6/
Click&collect – to model, w którym klient zamawia zakupy online i odbiera je samodzielnie w wybranym przez siebie punkcie odbioru, może to być, np. sklep stacjonarny lub paczkomat.
Usługi dodatkowe:
Przesyłka niestandardowa – to przesyłka, która wymaga szczególnej obsługi podczas procesu transportu. O potraktowaniu przesyłki jako niestandardowej decydują różne kryteria, często indywidualne dla każdej firmy kurierskiej. Są to, np. wymiary, które nie mieszczą się w granicach paczki standardowej, nieregularne kształty, waga przekraczająca wagę paczki standardowej lub rodzaj opakowania, które utrudnia transport, zwłaszcza pod kątem pracy automatycznego sortera.
Przesyłka szczególnie wartościowa – przesyłka, w odniesieniu do której nadawca prawidłowo zadeklarował jej wartość ponad wyznaczoną przez firmę kurierską kwotę oznaczającą szczególną wartość, np. w przypadku firmy DPD jest to suma powyżej 5000 złotych.
COD – usługa dodatkowa polegającą na pobraniu od odbiorcy należności za zawartość doręczonej mu przesyłki i jej przekazaniu zleceniodawcy.
Przekierowanie przesyłki – usługa dodatkowa polegającą na zapewnieniu nadawcy możliwości zmiany adresu doręczenia przesyłki wskazanego na potwierdzeniu nadania w trakcie realizacji usługi. Wiele firm kurierskich oferuje również możliwość zlecenia przekierowania miejsca doręczenia odbiorcom przesyłki poprzez dedykowaną do tego stronę/aplikację.
Doręczenie do rąk własnych – usługa dodatkowa polegającą na zapewnieniu wydania przesyłki wyłącznie odbiorcy wskazanego na potwierdzeniu nadania, którego tożsamość zostanie zweryfikowana przez kuriera na podstawie dokumentu tożsamości.
Tracking – śledzenie drogi przesyłki i umożliwiające po nadanym numerze sprawdzenie jej aktualnego statusu.
Zwrot do nadawcy – usługa dodatkowa polegającą na zapewnieniu nadawcy możliwości wydania dyspozycji w przedmiocie zaprzestania realizacji zlecenia dostarczenia przesyłki w trakcie jej wykonywania przez firmę kurierską i w konsekwencji zwrotu jej do nadawcy.
Przesyłka zwrotna – usługa dodatkowa polegającą na przyjęciu od odbiorcy, przy wydawaniu mu przesyłki, innej przesyłki adresowanej do nadawcy przesyłki pierwotnej, często odbiorca ma wskazany konkretny czas realizacji takiej usługi. Za tego typu usługę płaci nadawca i to on deklaruje ją w dokumentach przewozowych.
Magazynowanie i modele działań logistycznych:
Fulfillment – polega na oddelegowaniu działań logistycznych sklepu internetowego do zewnętrznego operatora logistycznego. Jest to typowy outsourcing konkretnych działań operacyjnych sklepu internetowego, niezbędnych w funkcjonowaniu sklepu internetowego.
Konfekcjonowanie – zespół czynności przygotowujących ładunek towaru do wysyłki i sprzedaży. Polega na porcjowaniu lub pakowaniu produktów w zestawy do wysyłki lub sprzedaży detalicznej.
Insertowanie – rodzaj konfekcjonowania polegający na umieszczaniu wewnątrz opakowania dodatkowych składników produktu, np. ulotek, upominków, gratisów.
Labeling – to usługa oznaczania produktów. Etykietowanie odbywa się na wiele sposobów takich jak: naklejanie nalepek czy pieczętowanie.
Banderolowanie – oklejanie lub owijanie produktów lub opakowań banderolą (taśmami, gumkami, sznurkiem).
Droppshiping – model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta.
Zobacz: https://furgonetka.pl/blog/inny-niz-wszystkie-dropshipping-jako-model-prowadzenia-e-biznesu/
Pseudo-just-in-time – model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na tym, że na stronę sklepu wystawiamy wszystkie nasze towary, zaznaczając termin ich dostępności. Towar jest zamawiany u dystrybutora w chwili, kiedy klient złoży zamówienie. Plusem takiego rozwiązania jest niski próg wejścia – nie musimy posiadać dużych funduszy lokowanych w towarze. Minusem jest to, że niestety dostawa przesyłki do odbiorcy może mieć znaczne opóźnienia lub towaru u dostawcy może zabraknąć
Brokering towarowy – model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na tym, że klient zamawia u nas produkt, a my dopiero potem składamy zamówienie u dystrybutora, a ten u producenta. Jest mało popularny w Polsce, gdyż wiąże się z długim okresem wyczekiwania na przesyłkę.
Extended shopping – model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na tym, że obowiązki właściciela sklepu ograniczają się jedynie do kierowania ruchem sklepu. Dystrybutor zajmuje się całą resztą, co oznacza, że sklep obsługiwany jest w całości przez dostawcę. Prowadzenie e-sklepu w tym modelu wiąże się niestety z tym, że nie mamy wpływu na cenę produktu, obsługę klienta oraz wynagrodzenie i decydują się na niego najczęściej witryny o dużym ruchu, które niekiedy nie są bezpośrednio nastawione na sprzedaż.
ERP (Enterprise Resource Planning) – rozbudowany system informatyczny służący do całościowego zarządzania przedsiębiorstwem.
WMS (Warehouse Management System) – magazynowy system informatyczny, czyli program do zarządzania ruchem produktów w magazynach wykorzystywany w logistyce.
O ERP i WMS przeczytasz na: https://furgonetka.pl/blog/przyszlosc-ktora-nadeszla-czyli-o-automatyzacji-w-e-handlu/
Picking – proces fizycznej kompletowania zamówienia w magazynie (zbierania produktów zgodnie ze specyfikacją i formowania z nich jednostki ładunkowej, najszczęściej paletowej); picking jest realizowany na podstawie zamówienia odbiorcy, zgodnie z ustaloną specyfikacją.
Mam nadzieję, że dowiedzieliście się chociaż czegoś nowego i teraz będzie Wam łatwiej zrozumieć, jak dokładnie działa branża kurierska. Niestety nie jesteśmy w stanie przedstawić Wam tutaj wszystkich pojęć. Dlatego jeśli macie jakieś pytania i interesuje Was jakieś pojęcie lub kwestia, której tutaj nie podjęłam, to śmiało piszcie w komentarzach. Odpowiemy na nie wszystkie. 😉
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com