Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/04/15

darmowe-zwroty-w-e-sklepie-dlaczego-warto-je-udostepniac-furgonetka-short

Klienci sklepów internetowych w ostatnich latach bardzo oswoili się z kupowaniem online. Nie boją się zamawiać dużo i często, ale w związku z tym mają też sporo oczekiwań. Jednym z nich jest opcja bezpłatnego zwracania produktów, która zwiększa ich szanse na trafione zakupy. Dowiedz się, dlaczego darmowe zwroty w Twoim e-sklepie to dobry pomysł. 

Darmowe zwroty – zachęta do ponownych zakupów

Darmowe zwroty zachęcają klientów online do powrotu po kolejne produkty do sklepu, który zaoferował im udane doświadczenie zakupowe. Jeśli muszą zapłacić za odesłanie niechcianego towaru, następnym razem dwa razy się zastanowią zanim znowu coś kupią lub od razu przejdą do konkurencji. 

baner-konfiguracja-systemu-zwrotow-furgonetka

Jak wynika z raportu UPS Pulse of the Online Shopper, A Customer Experience Study, nawet 69% kupujących na świecie (7 na 10 ankietowanych) przyznaje, że płacenie za zwrot zakupów odbija się na prawdopodobieństwie, że wrócą na zakupy do tego samego sprzedawcy.

Różne formy darmowego zwrotu na plus

Polskich e-konsumentów do zakupów przez internet skłaniają ponadto konkretne formy zwracania towaru. Raport Gemius 2022 pokazuje, że jako zachętę do zakupów online konsumenci wskazują możliwość darmowego zwrotu produktu: przez Paczkomat InPost (64%), kurierem door-to-door (44%), w sklepie stacjonarnym (43%) czy przesyłką pocztową (35%). 

Już samo oferowanie darmowych zwrotów może wydawać się dużym wyzwaniem dla sklepu internetowego, a co dopiero udostępnianie wielu form wysyłki do wyboru. Współpraca z różnymi przewoźnikami w tym zakresie nie musi jednak wiązać się z podpisywaniem kilku różnych umów. Warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy z taką platformą kurierską jak Furgonetka, która może zaoferować Ci opłacalne stawki na usługi różnych operatorów. 

Bezproblemowy i szybki zwrot – zwłaszcza z różnymi opcjami wysyłki – zapewnia klientom poczucie bezpieczeństwa. Jeśli któryś z zakupionych produktów nie spełni ich oczekiwań, będą mogli swobodnie wycofać się z zakupu, a nietrafiony towar po prostu odesłać, nie tracąc przy tym zaufania ani sympatii do danego e-sklepu. 

Większe zakupy dzięki wizji bezpłatnego zwrotu

E-konsumenci coraz częściej kupują na próbę. Ta tendencja jest najbardziej widoczna w branży odzieżowej, gdzie zamawiają produkty do przymierzenia – np. kilka różnych rozmiarów, kolorów czy nawet modeli.

W sklepach z polityką zwrotów gwarantującą darmową wysyłkę kupujący chętniej zamawiają produkty w większych ilościach, do przetestowania. Wszystko to, dzięki poczuciu bezpieczeństwa i pewności, że nie będą musieli wydawać dodatkowych pieniędzy. 

Właściciele e-sklepów mogą w tym upatrywać szansę na wyższe zyski. Dlaczego? Klienci zamawiają więcej produktów z założeniem, że część z nich z łatwością zwrócą. W rzeczywistości może się jednak okazać, że zatrzymają więcej niż zakładali, bo produkty na żywo spełnią ich oczekiwania. 

Darmowe zwroty jako przewaga konkurencyjna 

Polski e-commerce od lat nie przestaje się rozwijać. Każdego dnia na rynku pojawiają się nowe sklepy internetowe, co przekłada się na dużą konkurencję cenową. Sprzedający podobne produkty w porównywalnych cenach muszą więc szukać innych sposobów, by się wyróżnić. 

Oferowanie darmowych zwrotów to element niezawodnej obsługi klienta, która przekłada się na dobre doświadczenia zakupowe. Dobrze obsłużeni kupujący chętniej dzielą się pozytywnymi rekomendacjami w internecie czy wśród znajomych, a przede wszystkim – jak napisaliśmy wyżej – sami chętnie ponawiają zakupy w sprawdzonych sklepach. 

Darmowa dostawa to wartość dodana. Warto więc szeroko informować o niej klientów. Dobrym pomysłem jest wstawienie baneru na stronę główną, a także komunikatu na karcie produktu oraz na koncie dla zalogowanych użytkowników. Zwrócenie uwagi na tę usługę może przekonać niezdecydowanych klientów do sfinalizowania transakcji.

Podsumowanie

Umożliwienie klientom zwrotu zakupów w sklepie internetowym to obowiązek sprzedającego. Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, e-kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i zwrócenia produktu w ciągu 14 dniu od jego otrzymania, bez podawania przyczyny. Oferowanie darmowego zwrotu to opcja nadprogramowa. Warto jednak pomyśleć o jej udostępnieniu, aby zyskać grono lojalnych i powracających klientów, którzy chętniej wydadzą u Ciebie więcej.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock