Ostatnia modyfikacja artykułu:

Darmowa dostawa – czy opłaca się oferować ją w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad wprowadzeniem opcji darmowej dostawy? Taki krok może się wydawać nieco kontrowersyjny, bo darmowa dostawa dla klienta jest oszczędnością, ale dla sklepu wydatkiem. Czy więc warto wprowadzać darmową wysyłkę, a jeśli tak, to na jakich zasadach?

Darmowa dostawa – dlaczego to się opłaca?

Cena jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy użytkownik kupi coś w sklepie, czy też nie i dotyczy to zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Na ostateczny koszt zakupów w internecie składa się nie tylko cena produktu, ale też koszt dostawy i to on jest w tym przypadku problemem między dążeniami firmy, a jej możliwościami.

Badanie wykonane na podstawie ponad 3 mln ankiet Programu Zaufanych Opinii Ceneo.pl pokazuje, że dla kupujących w sklepach internetowych najważniejszymi czynnikami decyzyjnymi są: bezpieczeństwo, szybka wysyłka, dostępność produktów znanych marek i… darmowa dostawa. Według badania Lab24 aż 96% klientów jest bardziej skłonna dokonać zakupu, kiedy sklep oferuje darmową wysyłkę.

Darmowa dostawa bardzo często wpływa na decyzje zakupowe klientów. Dzięki możliwości zamówienia z darmowym transportem klient być może zrobi zamówienie, którego nie złożyłby w innych okolicznościach, w tym przypadku z dodatkowymi kosztami dostawy. Według danych Deloitte 40% klientów kupowałoby więcej, gdyby mieli dostępną opcję darmowej przesyłki. Darmowa wysyłka zamówienia może być więc jednym z kluczowych elementów decydujących o finalizacji zakupu. Na tę opcję trzeba też spojrzeć w kontekście pozyskiwania lojalności klienta, którego darmowa dostawa może zachęcić do zrobienia kolejnych zakupów lub polecenia sklepu swoim znajomym.

Z bardzo charakterystyczną sytuacją dotyczącą darmowej dostawy mamy do czynienia w momencie, kiedy sklep oferuje bezpłatną wysyłkę zamówień od konkretnej kwoty. Często użytkownicy wrzucają wtedy do swoich koszyków coś dodatkowego, żeby tylko móc skorzystać z darmowej dostawy. Działa tu bardzo prosty mechanizm – skoro i tak mamy wydać na coś pieniądze, to wolimy realny produkt, a nie wysyłkę. Ostatecznie do koszyka mogą trafić towary w cenie przekraczającej koszt wysyłki nawet o kilka razy. Oczywiście nie wszystkie zamówienia będą takie same, bo klienci złożą zarówno te bardzo małe, jak i te ogromne, ale sklepy z darmową dostawą mogą liczyć na większe zyski. Nie oznacza to oczywiście, że każdy sklep może sobie pozwolić na to, by wysyłać zamówienia za darmo. Taka opcja powinna się pojawić w sklepie wyłącznie wtedy, kiedy jest opłacalna i możliwa przy uwzględnieniu posiadanego budżetu.

Potencjał darmowej dostawy

Wysyłka towarów za darmo jest jednym z najlepszych wizerunkowych kroków, jakie może wykonać sklep internetowy. Daje ona szansę na odróżnienie się od konkurencji – dosłowne wybicie z tłumu innych, często podobnych sklepów oferujących taki sam asortyment. Konkurencja na rynku jest coraz większa, a sklep musi dążyć do sytuacji, w której jego oferta jest atrakcyjniejsza od sklepów z analogicznymi produktami. Darmowa wysyłka stanowi ogromną wartość dodaną i jest przyszłością branży e-commerce. Duże sklepy już dawno wykorzystują tę strategię i sporo na tym zyskują. Zarobić może również Twój sklep internetowy. Darmowa dostawa to kusząca opcja, ale jej charakter musi być dopasowany do obecnej sytuacji.

Jak może wyglądać darmowa dostawa w Twoim sklepie?

Darmowa dostawa nie zawsze musi wyglądać tak samo. Ostatecznie to sklep decyduje o przyjętym modelu działania. Oferowanie gratisowej wysyłki leży tylko i wyłącznie w gestii dobrej woli sklepu – firmy nie mają obowiązku gwarantowania jej, ale korzystają z tego coraz częściej, a wysyłka za free przybiera jedną z trzech najważniejszych postaci.

  • Darmowa dostawa dla wszystkich zamówień bez względu na ich wielkość – to posunięcie jest ryzykowne, szczególnie dla małych sklepów i nie każdy może sobie na nie pozwolić. W przypadku stosunkowo niskich przychodów i małych marż ten model może generować zbyt duże straty.
  • Darmowa dostawa zakupów od konkretnej kwoty – najczęściej wybierane rozwiązanie polegające na darmowej wysyłce zamówień przekraczających określony przez sklep próg, np. 150 zł lub 200 zł i bez względu na wybrane produkty. Najlepszym sposobem ustalenia konkretnego progu darmowej dostawy jest testowanie kilku rozwiązań i wyciąganie wniosków. Dane Invesp pokazują, że aż 58% klientów dobiera produkty do koszyka, aby załapać się na darmową wysyłkę. 
  • Czasowe promocje na darmową dostawę – sporadyczne akcje z darmową dostawą, np. z okazji Dnia Darmowej Dostawy, Black Friday czy przy wyborze konkretnego przewoźnika.

Sklepy online wykorzystują też inne sposoby dotarcia do swojej grupy docelowej i traktują darmową dostawę jako usługę premium, przeznaczoną na przykład dla klientów, którzy zarejestrowali konta lub dołączyli do newslettera.

Coraz popularniejsze staje się oferowanie darmowej dostawy w abonamencie, które przyszło do nas z zachodu, głównie dzięki Amazon Prime. Na polskim rynku taką usługę oferuje Allegro. Użytkownik posiadający pakiet Allegro Smart płacą tylko raz za możliwość korzystania z darmowej dostawy przez cały rok, niezależnie od ilości zamówień, więc klienci posiadający taki abonament będą w pierwszej kolejności tam szukać potrzebnych przedmiotów.

Co możesz zyskać dzięki darmowej dostawie?

Dzięki darmowej dostawie sklep może przede wszystkim pozyskać nowych klientów, którzy w innych okolicznościach prawdopodobnie nie zrobiliby zakupów. Drugim plusem jest zminimalizowanie ryzyka występowania niedokończonych zakupów. Porzucony koszyk jest częstym zjawiskiem, kiedy klient dochodzi do podsumowania zakupów i sprawdza łączny koszt zamówienia wraz z dostawą. W sklepie oferującym darmową dostawę prawdopodobieństwo porzucenia koszyka jest mniejsze niż w sklepie, w którym trzeba zapłacić za wysyłkę zamówienia. Oferta darmowej dostawy zamówień od konkretnej kwoty może też znacznie zwiększyć wielkość zamówień.

Podsumowanie

Darmowa dostawa to jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie klientów do swojego sklepu internetowego, zwiększenie wartości zamówień oraz zmniejszenie liczby porzuconych koszyków. Przed wprowadzeniem tej opcji warto jednak dokonać dokładnej analizy sytuacji sklepu i testować różne modele: bezpłatną dostawę wszystkich zamówień, darmową wysyłkę zamówień od pewnej kwoty lub jedynie czasowe promocje na darmową dostawę. Standardy handlu internetowego przez cały czas ewoluują w celu zadowolenia klienta, a ten chce mieć coraz więcej korzyści. Jeśli ich nie zaproponujesz, zrobi to ktoś inny.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos