Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/16
Wraz z rozwojem e-handlu rozwijają się także sposoby jakimi możemy opłacić zamówienia w sklepach internetowych. Szybkie przelewy elektroniczne już od dawna nie są nowością, a sklepy chcąc skrócić czas poświęcany na opłacenie zamówienia oferują jeszcze szybsze opcje jak np. one click payment, czyli zakupy jednym kliknięciem. Jednak czy wszyscy e-klienci chcą korzystać z tak innowacyjnych rozwiązań. Czy warto umożliwić im także płatność za pobraniem lub przelew tradycyjny?
Klienci lubią mieć prawo wyboru, dlatego chcą mieć możliwość wybrania tej metody płatności czy dostawy, której najbardziej ufają lub do której są przyzwyczajeni. Duża konkurencja sprawia, że to nie e-klient powinien dostosować się do e-sklepu tylko na odwrót. Niskie ceny towarów już nie wystarczą i trzeba brać pod uwagę także inne elementy, takie właśnie jak możliwość wyboru metody płatności czy sposobu dostawy. Klient chce się czuć ważny, chce by brano pod uwagę jego przyzwyczajenia i preferencje, chce móc decydować o ważnych dla niego kwestiach.
Jednak czy płatność za pobraniem ma jeszcze rację bytu? Oczywiście! Pisaliśmy już o tym w artykule “3 sytuacje w e-commerce, w których 1% ma znaczenie”, gdzie pokazaliśmy, że nawet 1% klientów, którzy wybierają płatność za pobraniem ma ogromne znaczenie dla przychodów sklepu i ilości porzuconych koszyków. Ponadto jak wynika z danych raportu E-commerce in Europe na 2016, Polska ma najwyższy współczynnik pobrań z wszystkich przebadanych krajów.
Dlaczego e-klienci wybierają płatność za pobraniem?
Główną zaletą możliwości opłacenia zamówienia podczas odbioru towaru to poczucie bezpieczeństwa. Jak podaje raport E-commerce w Polsce 2016 aż 29% internautów nie kupuje w sieci z powodu obawy o bezpieczeństwo płatności.
Ponadto wiele osób jest przyzwyczajonych do płatności jak w sklepach stacjonarnych, czyli wtedy, gdy mają już towar w rękach. Pomimo konieczności zapłacenia wyższej kwoty za tą formę płatności, to wciąż wielu klientów ją wybiera.
Wielu e-sprzedawców zapewne chciałoby zrezygnować z tej formy płatności, gdyż generuje ona wiele utrudnień po stronie sklepu, m.in.:
- niebezpieczeństwo nieodebrania przedmiotu przez kupującego, a co za tym idzie konieczność opłacenia podwójnie przesyłki (właściwej i zwrotnej) przez sprzedawcę,
- możliwość opóźnień w przelewach zwrotnych od kurierów i dostawców przesyłek. Znam przypadek, gdy kurier zwraca pieniądze niemalże po 2 tygodniach od pobrania ich od klienta,
- wpływa negatywnie na płynność finansową.
Czy udostępnienie płatności za pobraniem zwiększa sprzedaż w e-sklepie?
Zapytałam o opinie u źródła, czyli u sprzedawców, którzy są aktywni w grupie Zjednoczeni Sprzedawcy na Facebooku – bardzo dziękuję im wszystkim za komentarze.
Z dyskusji dowiedziałam się, że sprzedaż za pobraniem wynosi zwykle około 30% wszystkich zamówień. Oczywiście są tu pewne wyjątki, gdzie jest ona dużo mniejsza lub dużo większa, co zapewne zależy m.in. od rodzaju asortymentu.
Według sprzedawców uczestniczących w dyskusji głównymi przyczynami chęci płacenia w ten sposób są:
- starszy wiek i związana z tym ostrożność lub wygoda (często osoby starsze robią przelewy na poczcie i opłacenie zamówienia jest dla nich utrudnieniem),
- zakup na „ostatnią chwilę” i obawa, że przelew zostanie za późno zaksięgowany,
- sprawdzenia wiarygodności i szybkości realizacji zamówień sklepu, w którym robią zakupy pierwszy raz,
- problem z realizacją przelewów online i konieczność udania się do banku lub na pocztę w celu opłacenia zamówienia,
- szybsza realizacja zamówienia, gdyż nie trzeba czekać na zaksięgowanie przelewu.
Jak twierdzą moi rozmówcy, musi przeminąć całe pokolenie, żeby pobrania w Polsce straciły na znaczeniu. Wciąż jeszcze sporą grupę stanowią ludzie, którzy nie potrafią kupować w internecie, wysłać e-maila, obsługiwać komputera, a tym bardziej zrobić e-przelew. Drugą grupę wśród e-klientów wybierających płatność za pobraniem stanowią osoby, które mimo tego że potrafią dokonać zakupu przez internet, to jednak wolą zadzwonić, porozmawiać, upewnić się co do produktu i zapłacić dopiero po jego otrzymaniu. Na tę jednak chwilę, bezsprzecznie można stwierdzić, że udostępnienie takiej płatności wpływa na zwiększenie sprzedaży.
Zadbaj o wszystkich klientów i nie bój się ryzyka związanego z płatnością za pobraniem, każdy biznes niesie za sobą jakieś ryzyko, a to akurat jest niewielkie. Ograniczając możliwość wyboru tej opcji płatności Twoi potencjalni klienci przejdą do konkurencji, a Ty stracisz dodatkowy przychód.
Źródło zdjęcia głównego: pl.depositphotos.com