Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/16

Czy warto pracować w e-logistyce?

Dziś chyba nikt nie wyobraża sobie życia bez internetu. Wielu z nas również w pracy. Słynne “e-” przywarło już do niejednej branży, a część z nich na stałe zadomowiła się w sieci. Naturalne jest to, że rosnąca popularność e-handlu, przyniosła również rozwój e-logistyki. Tym bardziej, że dzisiejszy, coraz bardziej świadomy i wymagający e-klient oczekuje szybkiego i sprawnego dostarczenia zamówionego towaru do domu. Tutaj właśnie pojawia się spore pole do popisu. Dowiedz się, czy warto pracować w e-logistyce.

E-logistyka to wciąż “młodziak” wśród kierunków pracy, ale bardzo rozwojowy i na pewno warto się jemu przyjrzeć, chcąc związać się zawodowo z branżą internetową. Tym bardziej, że jest ona bezpośrednio i ściśle powiązana z e-commerce, który w Polsce daje coraz więcej miejsc pracy. Według raportu „Barometr e-commerce 2016” rynek e-commerce będzie wart aż 63 mld zł w roku 2020, czyli prawie dwa razy tyle co teraz. Drugą siłą napędową e-logistyki jest rosnący rynek przesyłek kurierskich. Jak podaje raport PwC “Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 r.” wartość rynku osiągnie 6,4 mld złotych w 2018 r., co przekłada się na ok. 440 mln paczek (o 127 mln więcej niż w roku 2015).

Czym jest e-logistyka?

E-logistyka według formułki jest działem logistyki opierającym się na wykorzystaniu systemów informatycznych oraz internetu w celu integracji łańcuchów dostaw wspomagając w ten sposób procesy jakie tam zachodzą. Ale nas formułki, chociaż mówią prawdę, nie interesują. 😉 W skrócie są to wszystkie czynności związane z połączeniem i usprawnieniem planowania, realizacji i kontroli przepływu towarów oraz informacji o tym.

Główne obszary, którymi zajmuje się e-logistyka to m.in.:

  • zaopatrzenie w niezbędne towary i materiały,
  • ich magazynowanie oraz transport,
  • promocja asortymentu,
  • obsługa i realizacja zamówień,
  • negocjacje z partnerami biznesowymi.

Firmy inwestują w e-logistykę, gdyż usprawnia i automatyzuje działania, przez co bardzo dużo rzeczy nie trzeba już robić ręcznie. Dzięki czemu oszczędza się nie tylko czas, ale także koszta. Proces składania i realizacji zamówień zostaje przyspieszony, co wpływa na większe zadowolenie e-klienta, a w e-commerce to on jest najważniejszy.

Przeczytaj nasz artykuł o delivery automation i zobacz, że logistyka może być jeszcze łatwiejsza i tańsza.

Praca w e-logistyce

E-logistyka wciąż jeszcze “raczkuje” i specjalistyczne stanowiska z nią związane dopiero się krystalizują i zaczynają kształtować. Często czynności z nią związane obejmują też inne obszary działalności firmy, np. cały proces obsługi logistycznej firmy lub sprzedaż. Czasem zajmują się nią także kierownicy magazynów, a w mniejszych firmach również e-commerce managerowie.

Popularne stanowiska w branży e-commerce obejmujące także aspekty związane z e-logistyką to:

  • E-commerce Logistics Manager to stanowisko wciąż jeszcze mało popularne w Polsce. Jest to osoba dedykowana stricte do zarządzania procesami logistycznymi w e-sklepie, w tym sprawnym realizowaniem zamówień i działaniem magazynu. Do jego zadań należy wybór firm kurierskich i transportowych, współpraca z nimi, a także rozwiązywanie problemów i reklamacji. Taki manager powinien być na bieżąco z nowymi rozwiązaniami na rynku usług logistycznych, a także potrafić optymalizować obecnie funkcjonujące procesy i nadzorować wdrażanie nowych rozwiązań.  
  • E-commerce Manager to osoba odpowiedzialna za koordynację procesów związanych z dystrybucją usług oraz produktów za pośrednictwem sieci. Począwszy od biznesowego rozpoznania rynku, poprzez nadzór nad płynnością sprzedaży oraz procesem doręczenia towaru, a kończąc na dobrych relacjach z klientem. Zwykle zarządza szeregiem specjalistów, zarówno z działu marketingu, sprzedaży, jak i IT. Dobry e-commerce manager powinien być osobą otwartą na nowe technologie, a także posiadającą wiedzę m.in. z zakresu marketingu, obsługi klienta, logistyki, czy zarządzania budżetami i analizowania działań.
  • E-commerce Account Manager to osoba, której głównym zadaniem jest znalezienie klientów oraz budowanie i podtrzymywanie z nimi relacji. Przykładowo w przypadku firm kurierskich osoba na tym stanowisku wyszukuje sklepy internetowe w celu nawiązania z nimi współpracy, a potem pełni funkcję ich opiekuna i doradcy. Trzyma pieczę nad całym procesem integracji z nowym klientem. Informuje o wszystkich zmianach. Ponadto często we współpracy z innymi działami rozwiązuje problemy, które pojawiają się w trakcie współpracy z partnerami lub koordynuje, np. wspólne akcje promocyjne i sprzedażowe.

Niezależnie od stanowiska, osoba zajmująca się marketingiem, sprzedażą i logistyką w branży e-commerce powinna być otwarta na nowe technologie, śledzić rynek i być na bieżąco z narzędziami i możliwościami promocji, gdyż w internecie wszystko zmienia się bardzo szybko. Ponadto w e-commerce przydaje się analityczny umysł, umiejętności sprzedażowe i marketingowe. Nie zapominajmy, że wiele sklepów internetowych to wciąż niewielkie biznesy, gdzie całość ich funkcjonowania często spoczywa na jednej lub dwóch osobach. Dlatego nieraz powtarzaliśmy, że e-sprzedawca to taka osoba, która zna się trochę na wszystkim. 😉

Gdzie studiować e-logistykę?

Ponieważ struktura zatrudnienia w e-handlu jest bardzo zróżnicowana, a branża ta jest stosunkowo młoda, to niewiele uczelni oferuje studia bezpośrednio z nią związane. Jednak powoli pojawiają się kierunki związane zarówno z e-marketingiem, jak i z e-logistyką, np.: E-logistyka na Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, Marketing internetowy i e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu czy Mediaworking w Collegium Da Vinci w Poznaniu. Z kolei w Wyższej Szkole Logistyki możemy rozpocząć studia E-commerce i technologie mobilne w logistyce. O wiele bogatsza jest oferta studiów podyplomowych – praktycznie każda uczelnia umożliwia poszerzanie wiedzy i kompetencji z zakresu działań w internecie. Jednakże pracę w tej branży można zdobyć także po takich kierunkach jak marketing czy zarządzanie, gdyż często poruszane są na nich także zagadnienia dotyczące nowych mediów.

Ile zarabia się w branży e-commerce?

Zarobki jak w każdej branży zależą od zakresu obowiązków i doświadczenia zawodowego. Jak podaje serwis wynagrodzenia.pl w 2016 r. średnia pensja w e-commerce wynosiła 3800 zł brutto. Jednakże w dużych miastach lub firmach o dużych obrotach specjalista ds. e-commerce może zarabiać nawet 8 000 zł brutto miesięcznie. Z kolei „Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy” przygotowany przez Hays Poland wskazuje, że Manager e-commerce może zarabiać nawet 15 000 zł brutto miesięcznie. Co ważne, zarobki w tej branży rosną z roku na rok. Potencjał w tej branży jest ogromny, jest wiele stanowisk i tworzą się kolejne, firmy inwestują i rozwijają kanały internetowe, a pracownicy są wciąż poszukiwani.

Ile zarabia się w e-commerce?

Źródło: „Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy” Hays Poland

Na koniec jeszcze trochę więcej mojej subiektywnej opinii i myślę, że moich kolegów z biura także. Jeśli ktoś z nich się nie zgodzi, to zapewne nie omieszka mi tego wytknąć. 😉 Wracając, jednak do tematu, my pracujący w “internetach” na co dzień lubimy to, co robimy. Może tematyka logistyki nie jest mocno pociągająca, a produkty nie należą do najłatwiejszych, ale dużo się dzieje, wciąż tworzymy nowe, coraz fajniejsze projekty, a pomysłów na kolejne jest jeszcze więcej. Stąd stale poszukujemy też nowych osób do zespołu. W całym e-commerce w Polsce jest ciągle dużo do zrobienia, dlatego jeśli interesujesz się branżą i chciałbyś spróbować w niej podziałać, to na pewno warto. 🙂

Źródło zdjęcia głównego: pl.depositphotos.com